پیشنهاد حزب دمکرات کردستان برای تشکیل دولت محلی کرکوک از سوی اتحادیه میهنی کردستان رد شد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- نخست وزیر عراق برای سومین بار با احزاب پیروز انتخابات شورای استان کرکوک نشستی برگزار کرد، اما نتوانست با آنها به توافق نهایی برسد، اختلافات میان اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان برسر دو پیشنهاد اصلی مبنی بر تشکیل دولت محلی استان کرکوک به اوج خود رسید.

بە گزارش کردپرس به نقل از روداو، بیش از پنج ماه از انتخابات شورای استان کرکوک می‌گذرد، پس از ورود و دخالت مستقیم محمد شیاع سودانی، نخست وزیر عراق و برگزاری سه نشست با حضور احزاب کرکوک، شورای این استان تاکنون تشکیل جلسه نداده و استاندار و رئیس شورا هم هنوز انتخاب نشدەاند.

پیشنهاد حزب دمکرات کردستان برای تشکیل دولت محلی کرکوک که در نشست اخیر سودانی با احزاب برنده انتخابات کرکوک ارائە شد، خشم اتحادیه میهنی کردستان را برانگیخته است، حزب دمکرات کردستان طی این نشست پیشنهاد کرد که پست استانداری کرکوک بین اعراب، ترکمان و حزب دمکرات کردستان به مدت سه دوره معین مبادله شود، اولین دوره هم برای حزب دمکرات کردستان باشد و یک شخص غیرحزبی برای آن انتخاب شود، اما یکی از نمایندگان اتحادیه میهنی به شدت با این پیشنهاد مخالفت کرد و به نماینده حزب دمکرات کردستان گفت: «این امر بین کرها تفرقه ایجاد می‌کند و به انجام نخواهد رسید زیرا اتحادیه میهنی به عنوان حزبی کە بیشترین کرسی را کسب کرده باید این پست باید برای یک کرد از حزب اتحادیه میهنی باشد».

اختلافات و تنش به وجود آمده میان حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان مایه نگرانی سودانی، نخست وزیر عراق شده و به همین دلیل پیشنهادی که اتحادیه میهنی می‌گوید "حزب دمکرات بر سر آن توافق کرده" رد شده است.

شیرزاد صمد، مسئول انتخابات اتحادیه میهنی کردستان اشاره کرد که آنها به عنوان حزب اتحادیه میهنی ترجیح می‌دهند پست استانداری کرکوک برای یک کرد باشد و از اتحادیه میهنی کردستان نیز باشد، زیرا این حزب در انتخابات بیشترین کرسی را از آن خود کرده است.

شیرزاد صمد افزود: «هنوز هیچ توافقی درخصوص پیشنهادات ارائه شده، حاصل نشده است، حزب دمکرات کردستان با صراحت توافق خود با برخی از احزاب عرب و ترکمان در نشست با نخست وزیر عراق را اعلام کرده اما ما و برخی از اعراب و مسیحیان با این پشنهاد مخالف هستیم».

حزب دمکرات و اتحادیه میهنی در نشست اخیر همدیگر را به این متهم کردند که هیچ کدام نمی‌توانند نمایندگی واقعی کردها باشند و همین سنگی جلو پای توافق‌های مطرح شده بود و در نتیجه نشست برگزار شده، فقط زمان اضافه‌ای برای گفتگوهای بیشتر به احزاب داده شد.

کد خبر 2771203

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha