رئیس فراکسیون قیاده: اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان عامل عدم تشکیل دولت محلی کرکوک هستند

سرویس عراق و اقلیم کردستان- رئیس فراکسیون القیاده در شورای استان کرکوک گفت: «حزب دمکرات و اتحادیه میهنی کردستان عامل اصلی عدم انتخاب استاندار و عدم تشکیل دولت محلی کرکوک هستند؛ ما انتظار داشتیم با کردها مذاکره کنیم نه با دو حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی، اما این اتفاق نیفتاد».

به گزارش کردپرس، رعد صالح، رئیس فراکسیون پیاده در شورای استان کرکوک در گفتگو با رسانه خبری روداو از تلاش‌ها و مذاکرات ویژه برای تشکیل دولت محلی کرکوک صحبت کرد و در پاسخ به یکی از سخنان احمد کرکوکی عضو کرد شورای استان کرکوک که پیشتر گفته بود عرب و ترکمان مسئول عدم تشکیل دولت محلی کرگوک هستند، گفت: «قطعاً چنین چیزی وجود ندارد و به دور از واقعیت است».

وی اظهار داشت که تشکیل دولت محلی کرکوک باید با سازش و موافقت عرب، کرد و ترکمان‌ باشد، در غیر این صورت سهم یکی از طرف‌ها خورده می شود.

رئیس فراکسیون قیاده به روداو گفت: «عرب، کرد و ترکمان بر تصدی پست استانداری کرکوک اصرار دارند اما نتایج انتخابات نیز بیانگر این است که هیچ کدام از اقلیت‌های کرکوک اکثریت نیستن،د بنابراین یک اقلیت به تنهایی نمی‌تواند بدون سازش با دیگر طرف‌ها این پست را از آن خود کند».

این مسئول عرب استان کرکوک می‌گوید: «دلیل اصلی عدم تشکیل دولت محلی کرکوک، مشکلات و اختلافات داخلی کردها است، حزب دمکرات و اتحادیه میهنی بین خودشان به توافق نمی‌رسند و اتحادیه میهنی ورق پیشنهاد مذاکراتی را ارائه کرده که حزب دمکرات و ترکمان را از تصدی پست استانداری محروم می‌کند. اتحادیه میهنی درخواست کرده که پست استانداری دو سال برای کردها و دو سال برای اعراب باشد و معاونان استاندار نیز از حزب دمکرات و ترکمان‌ها باشند. اقلیت عرب اما این را نپذیرفت زیرا حق حزب دمکرات و ترکمان‌ها اینگونه پایمال می‌شود. پیشنهاد دومی که حزب دمکرات ارائه کرد شامل همه طرف‌ها می‌شود و  در آن پیشنهاد شده که کرد، ترکمان و عرب در اداره کرکوک مشارکت داشته باشند».

رعد صالح افزود: «امیدوار بودیم با اقلیت‌ها گفت و گو کنیم نه با احزاب. اعراب ۳ حزب هستند اما زیر چتر یک فراکسیون جمع شده‌اند، ما انتظار داشتیم با نمایندگان کُرد گفتگو کنیم نه با دو حزب دمکرات و اتحادیه میهنی.

رئیس فراکسیون قیاده با بیان اینکه موضوع انتخاب استاندار کرکوک باید خارج از سهم حزبی حل و فصل شود، انتصاب یک شخصیت مستقل در پست استانداری کرکوک را رد کرد و گفت که حزب دمکرات کرستان و حزب اتحادیه میهنی بر سر آن به توافق نخواهند رسید و اتحادیه میهنی اگر کسی را تعیین کند، حزب دمکرات آن را رد می کند و بالعکس.

رئیس فراکسیون القیاده در خصوص نشست اخیر احزاب با محمد شیاع سودانی برای گرفتن تصمیم نهایی برای این موضوع، گفت: «نخست وزیر دو هفته مهلت داده است اما ما انتظار داشتیم خود شخص ایشان مشکل را حل کند زیرا ۵ ماه از انتخابات می‌گذرد و تاکنون هیچ توافقی حاصل نشده و مشخصاً ما نخواهیم توانست به توافق برسیم.

در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳ انتخابات شورای استان کرکوک برگزار شد، در این انتخابات کردها ۷، کرسی اعراب ۶، کرسی و ترکمان 2 کرسی کسب کردند؛ مسیحیان نیز توانستند یک کرسی اقلیت‌ها را از آن خود کنند.

شورای استان کرکوک متشکل از ۱۶ کرسی است، برگزاری جلسه شورا و انتخاب استاندار، به حضور حداقل ۹ عضو این شورا نیاز دارد اما هیچ کدام از این اقلیت‌ها نتوانستەاند آن را به دست بیاورند.

کد خبر 2771263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha