استانداری کرکوک به کجا رسید؟ چه سناریوهایی مطرح است؟

سرویس عراق و اقلیم کردستان- تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر قطعی شدن وضعیت پست استانداری کرکوک وجود ندارد و برخی رسانەها می گویند که یکی از گزینەهای موجود، تصدی یک استاندار خارج از احزاب و جریانهای سیاسی در کرکوک، مانند انتصاب راکان جبوری از بغداد است. یک ناظر سیاسی نیز این را پیامد 16 اکتبر می داند.

به گزارش کردپرس به نقل از باسنیوز، سناریوهای متعددی برای تصدی پست استاندار کرکوک وجود دارد اما امید است با ورود مستقیم و ابتکارات نخست وزیر عراق در این موضوع، توافقی میان احزاب سیاسی و اقلیت‌های این شهر حاصل شود.

به گزارش روزنامه العربی الجدید، سناریوهای متعددی برای حل بحران توافق میان احزاب سیاسی و اقلیتهای کرکوک پیشنهاد شده است، به عنوان مثال پیشنهاد شده که پست استانداری دو سال به دو سال میان کرد و عرب مبادله شود، همچنین پیشنهاد شده که این پست را اعراب دریافت کنند و در مقابل مناصب مهم کرکوک به احزاب و طرفهای کُرد داده شود، سناریوی دیگر این است که دولت عراق به عنوان قدرت حاکم، یک استاندار خارج از حزب و جریانهای سیاسی برای کرکوک تعیین کند.

سلام عزیز، ناظر سیاسی در کرکوک به باسنیوز گفت: «قانون انتخابات شوراهای استانی عراق در ابتدا با هدف تصرف کرکوک توسط احزاب و سران بغداد تصویب شد، زیرا توطئه‌ای در پشت این قانون وجود داشت و تأکید می کرد که انتخابات، معیاری برای انتصاب استاندار و مناصب اداری کرکوک نخواهد بود».

این ناظر سیاسی همچنین گفت: «به گفته ناظران خارجی، تجربه موفق اقلیم کردستان، پیشرفت‌های امنیتی، اداری، اقتصادی و ... باعث شد که کشورهای منطقه یا بهتر است بگوییم همسایگان ما نگران این شوند که اداره کرکوک پس از رفراندوم، به دست اقلیم کردستان بیفتد».

شایان ذکر است که در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳ انتخابات شورهای استانی عراق برگزار شد، در انتخابات استان کرکوک کردها ۷، کرسی اعراب ۶ کرسی و ترکمان 2 کرسی کسب کردند؛ بر اساس قانون، استاندار جدید باید با آرای اکثریت یعنی (نیم + یک) انتخاب شود، اما اکنون نمی توان براساس نحوه توزیع کرسی ها، استاندار کرکوک را تعیین کرد، زیرا نامزد پست استانداری باید 9 رای اعضای شورای این استان را کسب کند. برخی ناظران بر این باورند که این یک نوع بمب گذاری برای استان کرکوک است و بر این باورند که این نقشه قبل از انتخابات ترسیم شده و برنامه دارند که در نهایت استانداری از بغداد برای کرکوک که یک شهر کردنشین است منتصب شود.

کد خبر 2771281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha