دیدار کنونی مسعود بارزانی از بغداد، مقدمات ورود به مرحله مثبت جدیدی در عراق را هموارخواهد کرد

سرویس عراق و  اقلیم کردستان-صبحی مندلاوی، عضو حزب دمکرات کردستان، گفت: دیدار کنونی مسعود بارزانی از بغداد، مقدمات ورود به مرحله مثبت جدیدی در عراق را هموارخواهد کرد.

به گزارش کردپرس، صبحی مندلاوی، عضو حزب دمکرات کردستان، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «الفرات» عراق، با بیان اینکه سفر بارزانی  مسعود بارزانی، رهبر حزب دمکرات کردستان به بغداد پس از شش سال انجام می گیرد، بنابراین این سفرآغازگر ورود به مرحله ای جدید و تحولات تازەای در عراق خواهد بود، افزود: مسائل زیادی در این سفر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دیگر محورهای مهم  مصاحبه مندلاوی به طور تیتروار به شرح زیر است:

-ادامه سیاست فشار و شکستن ارادەها امکان پذیر نیست، زیرا بین بغداد و اربیل یک چشم انداز جدید وجود خواهد داشت و سفر بارزانی گامی به سوی یافتن راه حل ها خواهد بود.

-دیدار بارزانی در ادامه روابط بغداد و اربیل صورت می گیرد وبستری مناسب را برای حل و فصل مسائل مورد اختلاف از جمله مسئله نفت ایجاد خواهد کرد.

- «ما احکام دادگاه فدرال عراق را منطبق با درخواست های اقلیم کردستان اجرا کرده ایم و به طور جدی با  این احکام از جمله  پرداخت حقوق  کارکنان اقلیم از طریق سامانه  "حساب من" تعامل خواهیم کرد و اربیل نیز روند تحویل درآمدهای غیرنفتی خود را به بغدادآغاز کرده است».

-دولت اقلیم کردستان به آنچه که در قانون اساسی عراق آمده است، پایبنداست و اختیارات روابط خارجی  کشور را منحصر به دولت فدرال می داند و موضع اربیل در غزه  نیز روشن است.

-اقلیم کردستان ازتصمیمات دولت مرکزی عراق تبعیت می کند، اما این مسئله مانع اظهار نظردر خصوص مسائل سرنوشت ساز در کشور نمی شود و همکاری امنیتی زیادی بین بغداد و اربیل برای دستگیری افراد تحت تعقیب قوه قضاییه عراق وجود دارد.

-حضور  عناصر حزب کارگران کردستان در عراق هیچگونه مشروعیتی ندارد و توافقنامه شنگال برای محدود کردن این حضور مشخص بود و «ما از دولت فدرال خواسته ایم که تحرکات عناصر این حزب را در مناطق مرزی، کنترل کند».

کد خبر 2772390

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha