درآمد ماهانه 200 میلیون دلاری اقلیم کردستان از قاچاق نفت

سرویس جهان- خبرگزاری رویترز ادعا کرد اقلیم کردستان عراق توانسته است قطع صادرات رسمی نفت از طریق ترکیه را با قاچاق نفت از طریق تانکر جبران کرده و ماهانه 200 میلیون دلار درآمد کسب کند.

به گزارش کردپرس، صادرات نفت اقلیم کردستان عراق به ترکیه از ماه مارس 2023 قطع شده است. شرکت های نفتی خارج یدر اقلیم کردستان ادعا کرده اند که خریداران داخلی در اقلیم کردستان، تنها مشتریان نفت تولید شده توسط شرکت های خارجی هستند. با این حال، خبرگزاری رویترز امروز در گزارشی ادعا کرد که اقلیم کردستان عراق به دور از چشم همه، در حال قاچاق روزانه 200000 بشکه نفت خام به کشورهای همسایه از جمله ترکیه است.

این خبرگزاری گفته است با 25 فعال سیاسی، قانونگذاری، مدنی و دست اندرکاران حوزه نفت در اقلیم کردستان مصاحبه کرده و دریافته است که اقلیم کردستان عراق، توانسته است از طریق قاچاق نفت با استفاده از تانکر های نفت ش، بخشی از درآمد از دست رفته ناشی از قطع صادرات رسمی نفت به ترکیه را جبران کند.

منابع محلی به رویترز گفته اند 1000 تانکر نفتکش روزانه 200000 بشکه نفت خام را از اقلیم کردستان خارج می کنند و هیچ ردی از آنها در گذرگاه ها و گمرکات مرزی ثبت نمی شود.

جیم کرین از موسسه بیکر دانشگاه رایس معتقد است اعتراض اوپک به عراق به خاطر تولید بیش از سهمیه آن بی جهت نیست اما دولت مرکزی عراق نمی تواند کنترلی بر دولت اقلیم کردستان، و به تبع آن قاجاق نفت این منطقه داشته باشد.

علی محمد صالح، نماینده سابق پارلمان اقلیم کردستان به رویترز گفته است روزانه 300000 بشکه نفت خام از اقلیم کردستان قاچاق می شود و هیچ ردی از درآمد آن نمی توان یافت.

هیوا محمد از مقامات ارشد حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز ادعا کرده است که قاچاق نفت با اطلاع مقامات اقلیم کردستان و دولت فدرال عراق صورت می گیرد.

خزانه داری آمریکا و دولت های اقلیم کردستان و مرکزی عراق از ارائه توضیح در این باره خودداری کرده اند اما برخی مقامات آمریکایی به رویترز گفته اند این موضوع را پیگیری می کنند.

یکی از مقامات کرد در وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان که نخواسته نامش فاش شود، ادعا کرده است که اقلیم کردستان در حال حاضر روزانه حدود 375000 بشکه نفت خام تولید می کند که 200000 بشکه آن قاچاق شده و بقیه در پالایشگاه های محلی تصفیه می شود.

مقامات سیاسی و حوزه صایع به رویترز گفته اند شرکت های نفتی خارجی در اقلیم کردستان هر بشکه نفت را به نصف قیمت جهانی؛ بین 30 تا 40 دلار به خریداران داخلی می فروشند که درآمدی در حدود 200 میلیون دلار حاصل می شود. چند شرکت خارجی مانند شاماران، گولف کی ستون و دی ان او در گزارشات خود اذعان گرده اند که نفت تولید شده را به قیمت بین 30 تا 40 دلار به خریداران داخلی در اقلیم کردستان می فروشند.

رویترز از 20 منبع متخلف در اقلیم کردستان نقل کرده است که دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان، عامل و منتفع اصلی از قاچاق نفت این منطقه هستند.

کد خبر 2772752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha