تقسیم داخلی احزاب عرب اهل تسنن توسط دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان

حزب دمکرات کردستان وجبهه ترکمانی و حزب عرب اهل تسنن تشکیل ائتلاف داده و قصد دارند شورای استانی کرکوک را تشکیل دهند، در حال که اتحادیه میهنی کردستان و جنبش بابیلون و دو تن از اعضای عرب اهل سنت در شورای استانی کرکوک با هم در رقابت هستند.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری صدای آمریکا، تقسیم سیاسی احزاب کرکوک در میان دو جبهه رقیب و مخالف هم در حالی است که این دو جبهه هر دو دارای ۸ کرسی از مجموع ۱۶ شورای استانی کرکوک هستند، همین امر باعث شده است که اقدام برای تشکیل شورای استانی کرکوک به شکست نزدیک شود.

دکتر معراج کرکوکی، ناظر سیاسی و شخصیت عرب اهل تسنن در کرکوک، به صدای آمریکا اعلام کرد اعضای عرب سنی در شوراری استانی کرکوک در میان حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی تقسیم شدند، این موضوع برای احزاب عرب ایجاد پرسش کرده است، هرچند که توجیه اعضای عرب سنی که مانع تکمیل حدنصاب قانونی شده‌اند این است که می‌خواهند همه احزاب در شورای استانی این استان مشارکت داشته باشند.

بر اساس نتایج انتخابات شوراهای استانی کرکوک اتحادیه میهنی کردستان ۵ کرسی، حزب دمکرات کردستان ۲ کرسی، حزب عرب اهل تسنن ۶ کرسی، جبهه ترکمانی ۲ کرسی و جنبش بابیلون یک کرسی از مجموع ۱۶ کرسی این استان را کسب کرده‌اند.

حزب دمکرات کردستان و جبهه ترکمانی که با هم صاحب ۴ کرسی شورای استانی کرکوک شدند با حزب سیاده خمیس خنجر توافق کردند و جبهه آنان ۸ کرسی شورای استانی این استان را در اختیار دارد.

اتحادیه میهنی کردستان ۵ کرسی و جنبش بابیلون یک کرسی در اختیار دارند دو عضو عرب شورای استانی کرکوک نیز به ائتلاف آنان پیوسته است که یکی از آنها نزدیک به جناح عزم و دیگری به جناح تقدم به ریاست محمد حلبوسی تعلق دارد که این جبهه نیز صاحب ۸ کرسی می‌باشد.

در سطح شهر کرکوک جبهه حزب دمکرات کردستان نزدیک به دولت ترکیه و جبهه اتحادیه میهنی کردستان و متحدانش نزدیک به ایران شناخته می‌شوند، این امر یکی از دلایل بن بست شرایط کرکوک به شمار می‌رود.

دکتر معراج اعلام کرد فاکتورهای منطقه‌ای به ویژه ایران و ترکیه عامل تقسیم شورای استانی هستند، زیرا یکی از جبهه‌ها به ایران نزدیک است و دیگری به ترکیه. ما تاثیر عوامل منطقه‌ای و فشار بر اعضای شورای استانی کرکوک را نمی‌پذیریم.

تقسیم اعضای عرب اهل تسنن در میان احزاب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی میان هر دو جبهه توازن کرسی برقرار کرده است ومانع اقدام آنها برای تشکیل شورای استانی کرکوک بدون برقراری توافق یک طرف با طرف دیگر شده است.

برخی از رهبران عرب اهل تسنن در کرکوک بر این باور هستند که فاکتور قبیله‌ای و اختلافات داخلی همراه با فاکتور منطقه‌ای باعث تقسیم و تفکیک داخلی احزاب عرب اهل سنت شده‌اند.

شیخ وصفی عاصی عضو مجلس عراق که جناح وی صاحب یک کرسی است و در حال حاضر نیز با جبهه اتحادیه میهنی کردستان همراه می‌باشد، اعلام کرد بدون حضور اتحادیه میهنی در شورای استانی کرکوک شرکت نخواهند کرد زیرا ثباتی برقرار نخواهد شد.

تقسیم اعضای عرب شورای استانی کرکوک در میان دو حزب حاکم کردستان حاکی از بروز اختلاف داخلی حزب عرب اهل تسنن می‌باشد، به این خاطر که جناحهای عزم و تقدم با حزب اتحادیه میهنی همراه هستند و با جناح سیاده به ریاست خمیس خنجر که همراه حزب دمکرات کردستان است اختلاف دارند.

اسماعیل حدیدی، رهبر سیاسی عرب اهل تسنن درکرکوک، به صدای آمریکا اعلام کرد دو عضو عرب شورای استانی کرکوک با اتحادیه میهنی به تفاهم رسیده‌اند و جناح سیاده نیز به حزب حزب دمکرات کردستان نزدیک است این امرعامل تقسیم این حزب شده است.

وی افزود اعضای عرب شورای استانی کرکوک مانع برقراری توازن میان دو حزب دمکرات کردستان شده است زیرا تشکیل شورای استانی بدون اتحادیه میهنی ثبات را بر هم خواهد زد.

در تاریخ چارم ماه فوریه سال ۲۰۲۴ دفتر سیاسی اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان در شهر سلیمانیه با هم دیدار کردند بر اساس بیانیه‌ای که در زمان برگزاری این دیدار منتشر شد دو طرف در زمنیه تعیین یک فر کُرد برای منصب استانداری کرکوک با هم اجماع نظر داشتند.

اتفاق نظر میان دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان زیاد طول نکشید و به متهم کردن یکدیگر بدل شد، و اکنون نیز این دو جناح با هم در رقابت هستند و احزاب عرب و ترکمن را به دور خود جمع کرده‌اند.

یک منبع سیاسی آگاه در کرکوک که نخواست نامش فاش شود به صدای آمریکا گفت: به نظر نمی‌رسد که احزاب رقیب بتوانند به آسانی با هم به توافق برسند زیرا با یکدیگر سازش نمی‌کنند و چشم به کسب سلطه و  پستهای مهم کرکوک دوخته‌اند.

اختلافات میان احزاب کرکوک در خصوص تشکیل شورای استانی این استان در حالی است که کمتر از سه هفته دیگر فرصت دارند و بر اساس قانون انتخابات باید در این مدت با هم به توافق برسند و شورای استانی کرکوک را تشکیل دهند.

کد خبر 2773150

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha