به گزارش کردپرس، شیخ ادهم بارزانی در یادداشتی که برای رسانه خبری کردپرس فرستاده است اعلام کرد اگر نگاهی به تاریخ کردستان بیندازیم طایفهای به نام بارزان وجود ندارد یعنی بارزان یک طایفه و خاندان نیست، اشتباه است که گفته میشود بارزان طایفه است، بلکه بارزان روستایی واقع در پایین دامنه کوه شیرین با طایفه «به روژ» است، در این روستا افراد سرشناسی در طول تاریخ پرورش یافتهاند، علامه باباطاهر مردوخ در کتاب خود به نام «مشاهیر کرد» میگوید علامه شیخ عبدالرحمن بارزانی ۷۰۰ سال پیش مجوز علمی را به علمای دینی در روستای بارزان اعطا میکرد.
اهمیت بارزان زمانی شکل گرفت که شیخ عبدالرحمان بارازنی در اواسط سالهای ۱۸۰۰ عقیده نقشبندی (عرفانی) را به عنوان مبنایی برای زندگی روزمره در منطقه و تقویت روابط انسانها با خداوند بزرگ انتخاب کرد. یعنی اولین شیخ طریقت در بارزان شیخ عبدالرحمن و دومین شیخ، عبدالسلام اول و سومین شیخ، محمد بارزانی و چهارمین شیخ، عبدالسلام دوم و آخرین شیخ که پنجمین شیخ بارزان است شیخ احمد بارزانی است که معروف به «خودان بارزان» به معنای صاحب بارزان است.
همه شیوخی که در بالا به آنها اشاره کردم در راستای عقایدی که در پایین به آنها اشاره میکنم فعالیت میکردند:
- تعیین نزدیکترین و محکمترین راه به سوی خدای بزرگ و تقویت رابطه هر انسان با خالق خود
- تقویت عدالت در جامعه، من در اینجا به جرأت میتوانم بگویم که عدالت نیمه مطلق در منطقه به دست آنان به گونهای محقق شد که هیچگونه تفاوتی میان شیخ و پسر شیخ و مرید و فقیر وجود نداشت و همه در برابر این عدالت یکسان بودند.
- دفاع از مظلومان تنها یک شعار نبود بلکه انجام آن را یک وظیفه دنیوی و دینی میدانستند. با تکیه بر این اصل، بارزان به همه عرصههای مبارزاتی پا گذاشته است به عقیده بارزانیها بزرگترین ملت ستمدیده، ملت محروم کُرد است از این نظر فداکاریهای زیادی انجام گرفت و نهضت آزادیخواه کُرد را تا به اینجا رساند.
باید بگویم مردمانی از هفت طایفه بهروژی، مزوری، نزاری، شیروانی، دولمهری، گهردی، هرکی بنهجی پیرامون عقایدی که از روستای بارزان نشأت گرفته گرد آمدهاند و آداب و رسومات قبیلهای را نادیده گرفتهاند همه آنها زیر پرچم ملت بارزان جمع شدهاند، ملت (امت) در زبان عربی به جمعی از مردم گفته میشود که پیرامون عقیدهای گرد هم میآیند نه این که لزوما از یک نژاد باشند.
نظر شما