انتخاب استاندار و رئیس شورای استان کرکوک علیرغم تحریم نشست شورای استان از سوی برخی احزاب

در بغداد نشستی به منظور انتخاب رئیس شورای استان و استاندار کرکوک برگزار شد که از سوی فراکسیون حزب دمکرات کردستان، یکی از احزاب عرب و جبهه ترکمانی تحریم شد، ریبوار طه به عنوان استاندار، محمد حافظ به عنوان رئیس شورا و ابراهیم تمیم به عنوان معاون اول استاندار کرکوک انتخاب شدند.

به گزارش کردپرس به نقل از کردستان ۲۴، در بغداد نشستی با حضور ۹ عضو شورای این استان برگزار شد که ۵ تن آنها از اتحادیه میهنی، سه تن از اقلیت عرب و یک تن از آنها عضو جنبش بابیلون بودند، در این نشست، از 16 عضو شورا 9 عضو حضور داشتند.

ریبوار طه به عنوان استاندار، محمد حافظ به عنوان رئیس شورای استان و ابراهیم تمیم به عنوان معاون اول استاندار کرکوک انتخاب شدند.

سه تن از اعضای اتحادیه عرب، دو عضو جبهه ترکمانی و دو عضو حزب دمکرات کردستان در این نشست شرکت نکردند و آن را تحریم کردند. احزابی که در این نشست شرکت نکردند و مخالف بودند، نشست را غیر قانونی خواندند و اعلام کردند که در دادگاه فدرال شکایت خواهند کرد.

روز شنبه ۱۰ آگوست ۲۰۲۴، رئیس سِنی شورای استان کرکوک در بیانیه‌ای گفت که از دفتر آنها هیچ فراخوانی برای نشست شورای استانی نه از کرکوک و هیچ جای دیگری صادر نشده است.

در همان روز، اعضای اتحادیه عرب از شورای استان کرکوک در بیانیه‌ای اعلام کردند که در هیچ یک از نشست‌های این شورا شرکت نخواهند کرد مگر آنکه شرایط قانونی در ماده ۱۳ قانون انتخابات شوراهای استانی رعایت شود، این ماده می‌گوید که تشکیل دولت محلی کرکوک باید با توافق و با مشارکت کلیه فراکسیون‌های برنده صورت گیرد.

اعضای اتحادیه عرب در شورای استان کرکوک همچنین اعلام کردند که آنچه از سوی یک حزب خاص در مورد نشست شورای استانی در رسانه ها منتشر شده است، شرایط قانونی را ندارد، بنابراین دعوت آنها را رد می کنند و در چنین نشستی شرکت نخواهند کرد.

جبهه ترکمانی عراق نیز به نوبه خود اعلام کرد که هرگونه نشست شورای استان کرکوک بدون توافق با جبهه ترکمانی غیرقابل قبول است.

جبهه ترکمانی گفت که در صورت حصول توافق بدون جبهه ترکمان به تمام اقدامات قانونی متوسل می شویم و در دادگاه فدرال شکایت خواهیم کرد.

کد خبر 2773880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha