تاپو؛ فیلمی که از آزارجنسی می گوید

سرویس کردستان- «تاپو» فیلم کوتاه داستانی با محوریت آزار جنسی کودکان و نوجوانان با هدف هشدار به خانواده ها نسبت به طرز رفتار صحیح با فرزندان آزار دیده هست که در جشنواره های مختلف بین المللی اکران و حایز موفقیت هایی شده است.

به گزارش خبرنگار کردپرس، «پسرک با حال پریشان و نفس نفس زنان به مادر و پدرش می رسد. پدر با نگاهی عصبانی و نفرت انگیز پسر را رد می کند و مادر هم با همان نگاه به او با زبان کوردی می گوید «خویری»... و پسرک را با همان حال پریشان رها می کنند و...». این تکه هایی از فیلم کوتاه داستانی «تاپو» به کارگردانی «محمد درویشی» است. فیلمی که به تجاوز و آزار جنسی کودکان و نوجوانان می پردازد.

این فیلم به نویسندگی «آزاده گویلی» و تهیه کنندگی «زاهد شیرزاد» با هدف آگاه سازی خانواده ها نسبت به آزار جنسی کودکان و نوجوانان و طرز برخورد با آزاردیدگان توسط خانواده ها ساخته شده است.

در همین زمینه کارگردان «تاپو» در مصاحبه با خبرنگار کردپرس محوریت فیلم را بیشتر در راستای آگاه کردن خانواده ها نسبت به مشکلات فرزندانشان دانست. «داستان تاپو درباره تجاوز به پسری ۱۳ ساله است. این پسر تا قبل از مورد تجاوز قرار گرفتن شاد بود و ورزشکار اما بعد از این اتفاق انگیزه اش در هر زمینه ای از بین می رود و دچار افسردگی می شود. خانواده پسر متوجه تغییرات روحی و رفتاری فرزندشان می شوند اما به راحتی از کنار این شرایط می گذرند و پسر هم وقتی می بیند هیچ امیدی نیست و حتی خانواده اش هم کنارش نیستند اقدام به خودکشی می کند».

تاپو؛ فیلمی که از آزارجنسی می گوید

«محمد درویشی» هدف از ساخت این فیلم را آگاه سازی خانواده ها نسبت به اینگونه اتفاقات برای فرزندان خود عنوان کرد. «هدف از ساخت این فیلم آگاهی خانواده ها نسبت به این موارد است. در واقع تاپو می گوید خانواده ها باید فرزندان خود را بیشتر درک کرده و حرف های آنان را بشنوند».

او از موفقیت های کسب شده برای این فیلم گفت. «نامزد بهترین کارگردانی در جشنواره پورتوبولو لندن، نامزد بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره هندوستان، حضور در جشنواره های ژاپن و برزیل، حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران در کنار نمایش آن در جشنواره فیلم های کوردی مسکو از جمله موفقیت های کسب شده برای «تاپو» است».

«درویشی» با بیان اینکه سال ۹۹ این فیلم ساخته شد از تلاش برای اکران آن در شهرستان قروه بعد از اتفاقی که برای «فرید صادقی» رخ داد و بی ربط هم به موضوع «تاپو» نبود گفت، که البته این اکران علیرغم اخذ مجوز اما به دلایلی متوقف و به تعویق افتاد.

همچنین «آزاده گویلی» نویسنده «تاپو» هم ایده اصلی فیلم را برگرفته از اتفاقاتی دانست که در جامعه می افتد. « «تابو» از درد و مشکلات جامعه می گوید و اینکه خیلی ها به راحتی از کنار این موارد می گذرند و اهمیتی نمی دهند. ما می خواهیم نشان دهیم که نباید این اتفاقات در جامعه رواج پیدا کند، باید ریشه کن شده و عاملان این اتفاقات به اشد مجازات برسند تا درس عبرتی شود برای دیگران». /

کد خبر 2774756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha