محوطه گور دخمه «فقره‌قا» در مهاباد پاکسازی شد

محوطه باستانی گوردخمه فقرەقا در مهاباد برای میزبانی از شرکت‌کنندگان در جشنواره فیلم و عکس آسمان پاک‌سازی شد.

به گزارش کردپرس، رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مهاباد گفت: باتوجه به اینکه در نیمه دوم شهریور ماه قرار است جشنواره فیلم و عکس آسمان در مهاباد برگزار شود، این اداره نیز برای اجرای برنامه‌های جانبی این جشنواره همکاری خواهد کرد که یکی از این اقدامات معرفی قابلیت‌های گردشگری مهاباد است.

واحد جولایی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده است شرکت‌کنندگان در جشنواره فیلم و عکس آسمان که شامل هنرمندان، فیلم‌سازان و عکاسان از سطح کشور هستند از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری مهاباد از جمله گوردخمه فقرەقا، غار سهولان، حوض‌خانه رستم‌بیگ، مسجد جامع و ... بازدید کنند از این رو، تنظیف این مکان‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

گوردخمه «فقره‌قا»  از مکان‌های تاریخی مهاباد محسوب می‌شود که از بخش جنوبی بر دشت وسیعی مشرف است؛ منطقه‌ای بکر با آب‌وهوای کوهستانی که با دو اثر تاریخی برد کنته و دریاس، مثلثی را تشکیل می‌دهد. بسیاری از مورخان ساخت فقره‌قا را به فرورتیش، پدر دیاکو اولین پادشاه ماد نسبت داده‌اند.

این دخمه سنگی، با ارتفاع ١.٣٣١ متر از سطح دریا در دل صخره‌ کنده شده و از لحاظ استراتژیکی و مذهبی در میان کوه ساخته شده و نام آن به‌معنای جایگاه شکوه و فره است. همچنین از آنجا که این دخمه در نزدیکی روستای اگریقاش(آگری گه‌ش)به‌معنای آتش همیشه فروزان قرار دارد، احتمال می‌رود که زمان ساخت یکی از آتشکده‌های بزرگ بوده است.

اثر تاریخی «فقره‌قا»  در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی با شماره ۲۸۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کد خبر 2774962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha