شرط فراکسیونهای کردستانی برای شرکت در نشستهای مجلس عراق

فراکسیونهای کردستانی بر تحریم نشست مجلس عراق پافشاری می‌کنند تا زمانی که مجلس لایحه قانونی مورد درخواست آنها را تصویب کند.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه روداو، مجلس عراق مدت دو هفته است که تشکیل جلسه نداده است در میان فراکسیونهای کُرد و شیعه و سنی در خصوص چند لایحه قانونی از جمله لایحه بازگرداندن زمین و خانه‌های کُردها و ترکمن‌ها در مناطق مورد مناقشه اختلافاتی وجود دارد.

فراکسیونهای سنی خواستار تصویب قانون عفو عمومی هستند در حالی که  بخش زیادی از شیعه‌ها خواستار اصلاح قانون حقوق فردی هستند و نمایندگان کٌرد نیز خواستار تصویب لایحه بازگرداندن زمین و خانه‌های متعلق به کُردها و ترکمن‌ها هستند.

«چرو حمه شریف» عضو مجلس عراق روز شنبه تاریخ ۲۰۲۴/۹/۱۴ به شبکه روداو اعلام کرد تا به این لحظه فراکسیونهای کردستانی بر تحریم نشستهای مجلس اصرار دارند تا زمانی که لایحه قانونی مورد درخواست آنها به تصویب برسد.

قرائت اول و دوم این لایحه انجام گرفته است، و به منظور رای گیری به دستور کار نشست تاریخ ۲۹۰۲۴/۹/۳ مجلس موکول شده بود اما این نشست برگزار نشد.

سوران عمر رئیس فراکسیون حزب جماعت عدالت کردستان در مجلس عراق در گفتگو با روداو اعلام کرد کمیسیونی در خصوص این لایحه در مجلس عراق تشکیل شده است و قرار است گزارش خود را در این باره ارائه دهد تا اعضای مجلس به اجماع نظر دست یابند و این لایحه تصویب گردد.

شبانگاه ۲۰۲۴/۹/۳ فراکسیونهای کردستانی در مجلس عراق که شامل فراکسیونهای حزب دمکرات کردستان، اتحادیه میهنی، حزب جماعت عدالت کردستان، جنبش نسل نو، حزب اتحاد اسلامی همراه با یک نماینده اقلیتهای مسیحی می‌باشند، پیام اعتراضی مشترکی صادر کردند.

این فراکسیونها مدعی هستند که تعدادی از احزاب از تصویب لایحه بازگرداندن املاک و اموال مردم به صاحبان اصلی آنها ممانعت به عمل آورده‌اند. این لایحه حقوق کسانی را که از رژیم سابق بعث به تنگ آمده‌اند و تبعید و سرکوب شده‌اند، بازمی‌گرداند.

آنها  در پیام خود از فراکسیونهای مجلس عراق و شرکای خود در «ائتلاف میهن» می‌خواهند آنها را در تصویب این لایحه در راستای تحقق عدالت و پایان دادن به متضرر شدن شهروندانی که قربانی سیاسیتهای رژیم بعث شدند و همچنین به منظور تضمین برقراری ثبات و صلح اجتماعی به ویژه در مناطق مورد مناقشه، یاری دهند.  

کد خبر 2775264

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha