دیدگاه دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان در خصوص تایید نتایج انتخابات پارلمان کردستان

مسئول شاخه چهارم حزب دمکرات کردستان اعلام کرد در صورتی که به پای صندوقهای رای رفتیم و مطمئن شدیم تقلبی روی نمی دهد ما نتیجه هر چه که باشد را قبول خواهیم کرد، یکی از اعضای شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان نیز گفت: به شرطی نتایج انتخابات قابل قبول است که شمارش آرا بدون تقلب و بر اساس قوانین کمیسیون انجام گیرد در این صورت هر حزبی که برنده شد پیروز انتخابات است.

به گزارش کرپرس، آری هرسین مسئول شاخه چهارم حزب دمکرات کردستان در گفتگو با صدای آمریکا گفت: در صورتی که ما بە عنوان حزب دمکرات کردستان به پای صندوقهای رای رفتیم و از صحت روند انتخابات مطمئن شدیم آنگاه نتیجه هرچه که باشد آن را می‌پذیریم اما در غیر این صورت نظر خود را به وقتش اعلام خواهیم کرد.

وی افزود: در کل انتخابات مهم است زیرا تنها ابزار مدنی موجود برای رجوع به افکار مردم و انتقال قدرت است از این لحاظ مایل بودیم دو سال و نیم پیش انتخابات برگزار می‌شد اما خداوند برادران اتحادیه میهنی را حفظ کند آنها همکاری نکردند، بنابراین این امر باعث تعویق در برگزاری انتخابات شد.

تنور تبلیغات انتخاباتی به شکل فزاینده‌ای در حال داغ شدن است و دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان به ویژه رهبران آنها اظهارات شدیدالحنی بر علیه یکدیگر به کار می‌برند و حتی یکدیگر را به خیانت و دزدی متهم می‌کنند.

فریال عبدالله عضو شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان با شرکت در برنامه صدای آمریکا، اعلام کرد من بر این باور هستم که نتایج واقعی آرای مردم اگر بدون فریب و تقلب و بدون دنبال کردن هدف خاصی باشد، قابل قبول است.

وی افزود: پذیرش نتایج آرا نه تنها از سوی ما بلکه باید از سوی همه احزاب دیگر نیز قابل قبول باشد مشروط به اینکه صندوقهای رای بر اساس قوانین کمیسیون عالی انتخابات شمارش گردند و هر حزبی که از این طریق برنده شد پیروز انتخابات باشد.

تنها 19 روز به برگزاری انتخابات ششمین دوره پارلمان کردستان عراق باقی مانده است، براساس آمار کمیسیون عالی انتخابات عراق در تاریخ 20 ام اکتبر سال جاری میلادی دومیلیون و 899 هزار و 578 نفر در اقلیم کردستان واجد شرایط رای دادن هستند.

مدیر دفتر کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق در اربیل نیز در گفتگو با صدای آمریکا اعلام کرد راهکارهای بسیاری خوبی برای جلوگیری از انجام تقلبات انتخاباتی در پیش گرفته شده است و همه راهها در این بار مسدود شده‌اند زیرا فرد رای دهنده تنها با در دست داشتن کارت هویتی قادر است در انتخابات شرکت کند و تفکیک و شمارش آرای نیز هم از طریق الکترونیکی و هم از طریق دستی انجام خواهد گرفت.

وی افزود: کمیسیون انتخابات همه زیرساختهای لازم را برای جلوگیری از بروز تقلبات انتخاباتی که در گذشته از آن صحبت می‌شد، به کار برده‌ است و از این طریق راههای تقلب را مسدود کرده‌ایم.

پس از آنکه دادگاه عالی فدرال عراق نظام انتخاباتی را از یک حوزه‌ای به چند حوزه‌ای تغییر داد و تعداد کرسیهای پارلمان را از 111 کرسی به 100 کرسی تقلیل داد، در تاریخ 2024/5/20 هیئت قضایی انتخابات عراق تصمیم دادگاه عالی این کشور را تغییر داد و کمیسیون عالی انتخابات عراق را ناچار کرد 5 کرسی از 100 کرسی پارلمان را به اقلیتهای جامعه اختصاص دهد به طوری که یک کرسی به اقلیتهای ارمنی دهوک و دو کرسی به ترکمن‌ها و  کسیحیان اربیل و دو کرسی به مسیحیان و ترکمنهای سلیمانیه اختصاص یافت.

کد خبر 2776027

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha