توسعه راه‌ها، مطالبه اورژانسی مردم اورامانات / دکتر محمدآشنا عباس منش

سرویس کرمانشاه _ دکتر محمد آشنا عباس منش از چهره های مطرح فرهنگی و ادبی منطقه اورامانات و کرمانشاه در یادداشتی خطاب به وزیر راه و نماینده اورامانات از توسعه راه های ارتباطی و استاندارد نمودن جاده ها به عنوان اورژانسی ترین مطالبه ی مردم اورامانات یاد کرده است که در ادامه می‌خوانید:

خبرگزاری کردپرس _ شهرهای پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر از شهرستان های مرزی منطقه اورامانات استان کرمانشاه به دلیل پتانسیل فرهنگی بالا و طبیعت زیبا به عنوان مقصد گردشگری ایرانیان و حتی خارجی ها در سال های اخیر ، به جامعه معرفی شده است . این منطقه به دلیل موقعیت مناسب جغرافیایی، شرایط مساعد آب و هوایی، بارش فراوان، غنی بودن بنیان های زیستی (آب و خاک)، مراودات تجاری با همسایگان در چندین مرز رسمی کشور ازجمله مرز شوشمی پاوه و شیخ صله ثلاث باباجانی، نیروی انسانی کارآمد و تحصیلکرده، فرهنگ غنی، پتانسیل های توریستی و طبیعی و مردمانی با روحیه ی بالا در مشارکت و همگرایی و دارای فرهنگ تساهل و تسامح و همزیستی تاریخی مسالمت آمیز با همه ی ادیان و مذاهب و فرقه ها و آیین و زبان، دشت های حاصلخیز روانسر، محصولات باغی ارگانیک پاوه، بازارچه مرزی جوانرود، دامداری سنتی و در ادامه صنعتی ثلاث باباجانی، گردشگری طبیعت محور منطقه بویژه شهرستان پاوه نباید از لحاظ اقتصادی و بنیان های توسعه پایدار در عقی مانده ترین شکل ممکن باشد و بماند.

منطقه اورامانات با این توانمندی های سرزمینی و انسانی بالا نباید از نبود زیرساخت ها و توسعه کم بنالد و راه های ارتباطی اش که اولین شاخصه ی توسعه پایدار آن هستند، در حد و اندازه ی راه های روستایی دور افتاده، بد، خطرناک، غیر استاندارد و دوطرفه باشد.

بهبود و توسعه راه های ارتباطی و داشتن جاده های استاندارد بی شک از مهمترین و اورژانسی ترین مطالبه و خواسته ی مردم منطقه پاوه و اورامانات است.

لازم به یادآوری است که سال‌هاست ۱۰ کیلومتر از جاده پاوه به کرمانشاه در قطعه پلیس راه روانسر به دوراهی جوانرود در دست تعریض و پهنای باند است که هنوز که هنوز است به بهره برداری نرسیده و روزهای بارانی از راه رسیده و احتمالا کارگاه توسعه تعطیل می شود تا بهار سال آینده که به سرانجام برسد. 

عدم وجود راه های استاندارد نه تنها به توسعه نیافتگی منطقه دامن زده است بلکه روزانه جان جوانان و مردم منطقه و گردشگران را به بازی گرفته و آنها را به کام مرگ کشانده است. 

پس بی دلیل نیست اگر بگویم راه برون رفت اورامانات از توسعه نیافتگی و حرکت به سوی رشد اقتصادی و رفع بیکاری و حفظ جان مردم، بی شک توسعه ی راه های ارتباطی و ایجاد بزرگراه قزانچی کرمانشاه به مرز رسمی و بین المللی شوشمی پاوه و مرز شیخ صله ثلاث باباجانی است. راه اندازی این بزرگراه باید هرچه زودتر استارت خورده و در یک بازه ی زمانی مشخص دو یا سه ساله به بهره برداری برسد.

لازم به یادآوری است که در آن طرف مرز و در همسایگی منطقه اورامانات و در کشور عراق و منطقه اقلیم کردستان عراق که تا قبل از سقوط صدام منحوس، راه های ارتباطی شهرهایش، روستایی بود، امروز در توسعه راه ها و زیرساخت های شهری با کلان شهرهای ایران و خاورمیانه رقابت می کند و در راه های بین شهری، بزرگراه های زیادی ازجمله بزرگراه سلیمانیه به مرز باشماق مریوان را احداث نموده است. این مسئله این موضوع را به مسئولان ما گوشزد می کند که وضعیت توپوگرافی منطقه و کوهستانی بودن آن نباید بهانه دست مسئولان بدهد که خدمات توسعه محور خود را از این منطقه محروم سازند.

دولت و وزارت راه و شهرسازی یا باید خودش پیش قدم شود یا اینکه بستری فراهم نماید تا سرمایه گذاران بخش خصوصی به این امر مجاب گردند و در این طرح مشارکت نمایند وگرنه چرخ همچنان بر این پاشنه می چرخد و درد همچنان ادامه دارد.

 مهرماه 1403 کرمانشاه

کد خبر 2776151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha