همه باید یک صدا بپرسیم که عبدالله اوجالان کجاست؟!

سرویس ترکیه - محمت اوجالان برادر رهبر در بند PKK در سخنانی با تکرار این موضوع که خانواده اوجالان نمی دانند او و دیگر زندانیان امرالی کجا هستند، از مردم خواست تا خواستار آزادی اوجالان شوند.

محمت اوجالان، برادر عبدالله اوجالان، با اشاره به اینکه بی‌قانونی‌ها در جزیره‌ امرالی با تأیید قدرت‌های درگیر در توطئه علیه عبدالله اوجالان ادامه دارد، گفت: «ما نمی‌دانیم برادرم کجاست. همه باید در تاریخ ۱۳ اکتبر در آمد (دیاربکر)، این را بپرسند که اوجالان کجاست؟»

اکنون 26 سال از آغاز زندانی شدن عبدالله اوجالان، رهبر PKK، در جزیره‌ امرالی می گذرد. انزوای اجباری و محدودیت‌های شدید علیه اوجالان در گزارش‌های بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی منعکس شده است و تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا (AİHM) درباره‌ی «حق امید» نیز در دستور کار کمیته وزرای شورای اروپا قرار دارد. پلتفرم مؤسسات دموکراتیک به مناسبت سالگرد ۲۶ دستگیری اوجالان، تصمیم به برگزاری یک تجمع بزرگ تحت عنوان «درخواست آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل برای مسئله‌ کرد» در تاریخ ۱۳ اکتبر در آمد گرفته است.

تلاش‌های عبدالله اوجالان برای راه‌حل

محمت اوجالان، که در تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۲۱ آخرین تماس تلفنی را با برادرش عبدالله اوجالان داشته است، در مصاحبه ای با امراله آجار خبرنگار مزوپوتامیا، به ارزیابی انزوای اجباری علیه برادرش پرداخت. او گفت که «عبدالله اوجالان به عنوان یک «رهبر کرد» هدف قرار گرفته است. مسئله‌ کرد بسیار بزرگ و طولانی مدت است و ۲۶ ساله نیست. دولت‌هایی که در این توطئه شرکت کرده‌اند، نمی‌خواهند که مسئله‌ کرد به شیوه‌های دموکراتیک حل شود. در ۲۶ سال گذشته، من یکی از افرادی هستم که بیشترین ملاقات را با اوجالان داشته ام. او همیشه می‌خواست که مسئله‌ی کرد به شیوه‌های دموکراتیک حل شود و هنوز هم این خواسته را دارد. او می‌خواهد که بدون خونریزی و مرگ، این مسئله حل شود. این خواسته‌ مردم کرد و دیگر مردم خاورمیانه نیز هست. اما قدرت‌های هژمون بین‌المللی بر اساس منافع خود به این مسئله نزدیک می‌شوند و کردها را به عنوان ابزاری مورد استفاده قرار می‌دهند. این یک رفتار بسیار زشت است.»

همه باید یک صدا بپرسیم که عبدالله اوجالان کجاست؟!

این غیرانسانی است

محمت اوجالان بر این نکته تأکید کرد که همه‌ طرف‌ها به درخواست عبدالله اوجالان برای «حل مسئله‌ کرد به شیوه‌های دموکراتیک» بی‌توجهی کرده‌اند. او گفت: «فرصتی برای حل دموکراتیک فراهم نشد. همه دیدند که در پاسخ به این درخواست چه اقداماتی انجام شده است. در کردستان عراق هم اکنون چه کارهایی در حال انجام است، همه دارند می بینند.»

او با بیان این که از ۴۳ ماه پیش هیچ خبری از عبدالله اوجالان در دست نیست، گفت: «ما ۴۳ ماه از امرالی خبری نداشته‌ایم. این هرگز قابل قبول نیست. در دنیا مشابهی ندارد. چهار نفر زندانی در آنجا هستند. ما حتی نمی دانیم که آیا آنها زنده‌اند یا مرده‌. این رفتار غیرانسانی است. چه کسی این را می‌پذیرد؟ هیچ نمونه‌ای ندارد. این یک سیاست بسیار زشت است. این بی‌قانونی با تأیید دولت‌های درگیر در توطئه ادامه دارد.»

محمت اوجالان یادآور شد که تا کنون کارزارهای زیادی با درخواست آزادی عبدالله اوجالان برگزار شده است و گفت: «از زمانی که اوجالان در سال ۱۹۹۹ به زندان افتاد، کردها برای آزادی او بسیار هزینه پرداختند. مردم کرد همیشه بر اساس توان خود عمل کردند.»

دعوت برای راهپیمایی ۱۳ اکتبر دیاربکر

محمت اوجالان با دعوت از همه برای شرکت در تجمع بزرگ «آزادی» که پلتفرم مؤسسات دموکراتیک با شعار «ما در برابر توطئه‌ها مقاومت می‌کنیم، برای آزادی در آمد دور هم جمع می‌شویم» در تاریخ ۱۳ اکتبر در آمد برگزار خواهد کرد، گفت: «این فراخوانی است برای همه‌ انسان‌های دارای وجدان با هر زبان، دین و نژادی. اگر می‌خواهید به حل مسئله‌ کرد کمک کنید، در این تجمع شرکت کنید. ما نمی‌دانیم اوجالان کجاست. آیا او در امرالی است؟ همه باید این سوال را در تاریخ ۱۳ اکتبر در آمد بپرسند. ۱۳ اکتبر آینه‌ای است برای بازتاب خواستاران حل مسئله‌ کرد.»

همه باید یک صدا بپرسیم که عبدالله اوجالان کجاست؟!

وقتی سخن از کردها به میان می آید، قوانین تعلیق می‌شوند

محمت اوجالان از وزارت دادگستری ترکیه خواست تا قوانین را اجرا کند و گفت: «وجدان شما چگونه این را قبول می‌کند؟ ۴۳ ماه است که هیچ خبری از چهار نفر (زندانیان جزیره امرالی) در دست نیست. وقتی صحبت از کردها می‌شود، قوانین تعلیق می‌شوند. قوانین را اجرا کنید. چرا نهادهای حقوقی بین‌المللی این را نمی‌بینند؟ چرا گوش‌هایشان را می‌بندند؟ وجدان عمومی جهان همین است؟ ما همه باید از اوجالان که عمر خود را صرف مبارزه برای کردها کرد، حمایت کنیم.»

کد خبر 2776213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha