کنارەگیری جنبش تغییر از دولت اقلیم را باید چگونە ارزیابی کرد؟/ عبدالله ملا نوری

عبدالله ملا نوری عضو سابق جنبش تغییر و عضو سابق این جنبش در پارلمان کردستان کە از نویسندگان و فعالان رسانه ای اقلیم کردستان است در یادداشتی به موضوع کنارەگیری این جنبش از دولت اقلیم کردستان و مدیریت محلی سلیمانیە و حلبچە پرداختە و نوشتە است: در پاسخ به آن پرسش و انتقادی که مطرح شده: چرا جنبش تغییر با تأخیر از دولت کناره‌گیری کرده است؟ ما از خانه خودمان، یادآور روایتی غم‌انگیز برای همگان هستیم و سپس به اهمیت این کناره‌گیری تأکید می‌کنیم.

کردپرس

عبداللە ملا نوری عضو سابق جنبش تغییر و فعال سیاسی کە از افرادی است کە از عملکرد جنبش تغییر انتقاد می ورزید در یادداشت خود این چنین بە موضوع کنارەگیری جنبش تغییر از دولت اقلیم کردستان و مدیریت محلی سلیمانیە و حلبچە پرداختە است:

اول: آنچه گفته می‌شود که در زمان ورود جنبش تغییر به دولت مطرح شد، اگر طی شش ماه اصلاحات صورت نگیرد، از دولت خارج خواهیم شد، نادرست بود. این گفته برای جلب نظر هواداران تغییر بود؛ در واقعیت، جنبش با همین هدف وارد دولت شد و نه‌تنها از آن خارج نشد، بلکه همچنان در آن باقی ماند. این به معنی آن است که مسئله اصلاحات مطرح نبوده است، بلکه جنبش به عنوان بازیگری ظاهراً طرفدار عدالت در کنار حاکمان ایستاده است.

دوم: بله، مردم درست می‌گویند که جنبش تغییر از ترس انتخابات و از دست دادن هوادارانش از دولت خارج شد. آیا به یاد دارید در سال ۲۰۱۸، افرادی که با خواست عمومی مقابله کردند و به دولت پیوستند و در نهایت بیرون رانده شدند؟ این امر سه سال قبل و درست در روزی مشابه امروز، یعنی ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱، در انتخابات پارلمان عراق رخ داد. جنبش تغییر و هوادارانش کرسی‌های خود را به دیگر احزاب سپردند. بدون شک، ترس از مجازات دوباره در انتخابات باعث شد که برخی از تصمیم‌گیرندگان حزب تصمیم به کناره‌گیری بگیرند و به این ترتیب فرصتی برای خارج کردن جنبش از فساد ساختاری دولت و قفس ذلت فراهم شود.

سوم: احتمالاً پس از انتخابات، تا شش ماه دیگر نیز دولتی جدید تشکیل نخواهد شد، و برخی از نیازها آنان را به ادامه این مسیر وادار خواهد کرد. اما این نگرش و خواسته‌ها به آنها اجازه نخواهد داد که به آن اهداف دست یابند. این، شکوه پیروزی مردم و نماد دموکراسی است که شهروندان و رأی‌دهندگان می‌توانند اراده خود را اعمال کرده و تغییری در حزب و حکومت ایجاد کنند.

جنبش تغییر از پیوستن به دولت خودداری کرده و زیر بار مسئولیت تغییرات آتی به عنوان یک اپوزیسیون آماده است. اما آنچه مشاهده می‌کنیم، رهبران و وابستگان به دو خانواده حاکم هستند که در کنار خیانت و فساد، همچنان در قدرت باقی می‌مانند و با وعده‌های پوچ و دروغین، بی‌شرمانه بازگشته و از مردم رأی می‌طلبند. جنبش تغییر و هوادارانش این حقیقت را یادآور شدند و با افتخار از رأی‌دهندگان خود جدا شدند.

بدون تردید، فرایند کناره‌گیری دیر انجام شد، اما درست از همان زاویه دیده شود، برای نخستین بار در تاریخ احزاب کردی، مردم و هواداران تنها در جنبش تغییر توانستند بر تصمیم خود پافشاری کنند و موفق شوند. راه درست این است که به جنبش ادامه دهند و پایبند به اصول خود باقی بمانند.

در نهایت، جنبش تغییر در برابر خطرات و عقب‌نشینی‌های موجود، گامی بی‌سابقه برداشته است. ما نیز از تصمیمات شجاعانه‌تان پشتیبانی می‌کنیم تا با اطمینان به سوی آینده حرکت کنید.

کد خبر 2776263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha