وصول حقوق دولتی معادن در آذربایجان غربی ٣٠درصد بیشتر از سهم ابلاغی

بنا بر اعلام مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی؛ «٣٠ درصد بیشتر از سهم ابلاغی از سوی وزارت صمت، حقوق دولتی معادن آذربایجان‌غربی وصول شده است»، اما در عمل خبری از توسعه آذربایجان غربی از محل عایدات معادن نیست و مشخص نیست چه میزان از این حقوق به منطقه بازگشت داده می شود.

به گزارش کردپرس، صابر پرنیان با بیان اینکه پویایی خاصی را در معادن استان شاهدیم، افزود: وزارت صمت در قالب برنامه ستادی مکلف کرده بود تا پایان مهر ماه امسال ۴۶۰ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن استان وصول شود که در اثر اقدامات انجام شده ۶۰۳ میلیارد تومان، ۳۰ درصد بیشتر از سهم ابلاغی وصول شده‌است.

او با بیان اینکه در فروردین ماه امسال تعداد معادنی که حقوق دولتی آنها از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ انباشته شده بود ۳۲۵ معدن بود،گفت: این عدد در حال حاضر به ۱۱۶ معدن رسیده است.

مدیرکل صمت استان، افزود: در سال جاری، ۶۵ درصد از معادنی که نتوانسته بودیم در سنوات گذشته حقوق دولتی آنها را اخذ کنیم، تعیین تکلیف شده است.

پرنیان با بیان اینکه از ۱۱۶ معدن مذکور، ۲۳ معدن سلب صلاحیت شده است، افزود: ۲۰ پرونده معدن به شورای معادن استان ارسال، ۴۱ معدن ضبط حقوق دولتی و ۲٠معدن که هم تعطیل بوده و هم حقوق دولتی را پرداخت نکرده بود، مراحل ماده ۲۰ را طی می‌کند.

گفتنی است، طبق قانون باید خسارت ناشی از فعالیت معادن باید به افراد بومی منطقه پرداخت شود و ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن هم در راستای توسعه منطقه هزینه شود اما این موارد تاکنون در آذربایجان غربی و به ویژه در تکاب با ظرفیت های بالای معادن طلا محقق نشده است و خبری از توسعه آذربایجان غربی از محل عایدات معادن نیست و انتشار اخبار افزایش دریافت حقوق دولتی  نشان می دهد که این افزایش تنها آمار و ارقام است. در واقع هر چند وصول حقوق دولتی انجام می پذیرد ولی برگشت به منطقه و هزینه کرد طبق قانون صورت نمی پذیرد.

کد خبر 2776378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha