رشد ٥٠ درصدی حقوق دولتی وصول شده معادن و سهم ناچیز آذربایجان غربی!

در حالیکه پیشتر مدیرکل بازرسی آذربایجان‌غربی از عدم پرداخت دقیق حقوق دولتی معادن و عدم بازگشت ۱۵ درصد از منافع معدن به شهرستانی که معدن در آنجا مستقر است، خبر داده بود، اخیرا سرپرست صمت آذربایجان غربی اظهار کرده: میزان حقوق دولتی وصول شده معادن در سه ماهه اول ۱۴۰۳ حدود ۳ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته‌ایم.

رشد ٥به گزارش کردپرس، صابر پرنیان سرپرست صنعت، معدن، تجارت آذربایجان غربی گفت: میزان حقوق دولتی وصول شده معادن در سه ماهه اول ۱۴۰۳ حدود ۳ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۵ برابر و به عبارتی دارای رشد ۵۰ درصدی شد. میزان حقوق دولتی وصول شده در سه ماهه اول ۱۴۰۲ حدود ۲هزار و ۴۹۵ میلیارد ریال بوده است.

او اظهار کرد: هم اکنون در استان آذربایجان غربی ۵۱۸ معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر با ظرفیت استخراج سالانه بیش از ۱۸ میلیون و ۹۷۵ هزار تن انواع مواد معدنی وجود دارد.

پرنیان افزود: برای بهره برداری از این معادن بیش از ۹ هزار و ۲۱۸ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده است که بیشتر سرمایه گذاری ها در بخش معدن و صنایع معدنی استان توسط بخش خصوصی انجام و زمینه اشتغال برای ۵هزار و ۸۳ نفر بصورت مستقیم در این معادن فراهم شده است.

پرنیان تصریح کرد: طی ۳ماهه نخست سال جاری ۱۲ فقره پروانه اکتشاف برای محدوده های اکتشافی، ۴ فقره گواهی کشف برای محدوده های معدنی در شرف بهره برداری و ۷ فقره پروانه بهره برداری در استان صادر شده که ظرفیت استخراج سالانه این معادن ۱۷۸ هزار تن است، برای بهره‌برداری از این معادن ۷۹ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام و زمینه اشتغال مستقیم ۴۲ نفر در این معدن فراهم شده است.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: جهت احیاء معادن راکد استان و استفاده از تمام ظرفیت های معدنی برای توسعه اقتصادی استان در سال جاری برابر مزایده‌ای که در خردادماه ۱۴۰۳ برگزار شد، تعداد ۲۸۹ معدن و محدوده معدنی جهت فعال سازی به افراد واجد شرایط واگذار خواهد گردید.

به گزارش کردپرس، طبق قانون باید خسارت ناشی از فعالیت معادن باید به افراد بومی منطقه پرداخت شود و ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن هم در راستای توسعه منطقه هزینه شود اما این موارد تاکنون در تکاب با ظرفیت های بالای معادن طلا محقق نشده است و خبری از توسعه آذربایجان غربی از محل عایدات معادن نیست و انتشار اخبار افزایش دو برابری دریافت حقوق دولتی تنها آمار و ارقام است.

سال هاست، عرصه های طبیعی آذربایجان غربی و زندگی مردم، به کام معدن داران زخمی می شود و این زخم کاری معادن با صدور پروانه های غیر منطقی بر تن محروم آذربایجان غربی پینه بسته است.

گفتنی است؛ پیشتر روح الله محبوبی مدیر کل بازرسی آذربایجان غربی نیز در نشست خبری خود گفته بود: عدم پرداخت دقیق حقوق دولتی معادن و عدم بازگشت ۱۵ درصد از منافع معدن به شهرستانی که معدن در آنجا مستقر است دو چالش این حوزه است که سازمان بازرسی این موضوع را پیگیری می کند.

او همچنین از عملکرد ضعیف و مشارکت پایین معادن منطقه علی‌الخصوص معادن طلا، در ایفای تعهدات اجتماعی و نقش آفرینی در محرومیت‌زدایی و توسعه شهرستان تکاب، انتقاد کرده بود.

شهرستان تکاب با داشتن معادن غنی طلا، همچنان از فقر و محرومیت تاریخی رنج می برد و در کنار انتقادهای فراوان مردمی به عملکرد این معادن در خصوص عدم همکاری آنها در رفع محرومیت منطقه، خبری از بازگشت ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن به شهرستان و همچنین پرداخت عوارض آلایندگی هم نیست و با گذشت بیش از دو سال، هنوز نتیجه پرونده معدن زرشوران تکاب در دیوان محاسبات کشور ارائه نشده است؟

پیشتر استاندار آذربایجان غربی نیز گفته بود: تکاب جزو ثروتمندترین مناطق ایران است اما از ضعیف ترین زیرساخت ها برخوردار است و انتظار می رود تا در خصوص بهره مندی مردم تکاب از عواید معدنی بازنگری جدی صورت گیرد. متاسفانه عواید مردم این شهرستان از تولید ۳۸ درصد طلا و شمش کشور، تخریب اندک زیرساخت های عمرانی و زیست محیطی است.

کد خبر 2772548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha