دکمه دیگری را بفشارید، شاید کار کرد / عبداله مرادی*

سرویس کرمانشاه _ " بسیاری از مدیران تنها روی خطی که برای او کشیده اند حرکت می کند و آهسته می‌آید و آهسته می رود مبادا گربه شاخش بزند. از همه اینها بدتر، کشیدن پای سازمانهای نظارتی به ماجرا است و خود سانسوری و عدم انجام کار به این بهانه است."

یکی از کارمندان شرکت مخابرات تعریف می‌کرد؛ اواخر دهه ۷۰ به واسطه کمبود زیر ساختها ماه‌ها و گاهی سالها طول می‌کشید که پس از ثبت نام تلفن ثابت، امکان اتصال منازل به تلفن امکان پذیر شود. مرد مسنی که برای تلفن ثابت ثبت‌نام کرده بود هرچند وقت یکبار می آمد و پیگیر می شد تا ببیند کی خط تلفنشان وصل می شود. هر بار که می‌آمد آدرس منزل را می‌داد. پس از وارد کردن آدرس باید دکمه(enter) را می‌زدیم که مشخص شود آیا امکان وجود دارد یا خیر؟

مشترک که اطلاع زیادی از سیستم های ما نداشت بعد از چند بار مراجعه شاکی شد و گفت: من هر بار که می آیم شما همان یک دکمه را می‌زنید و می گویید امکانات نیست!! دکمه دیگری را بزنید شاید امکانات بود. آن پیرمرد از روی سادگی و بی اطلاعی این بحث را کرده بود ولی این روزها شاهدیم که مدیران فقط آن یک دکمه را فشار می‌دهند.

اصطلاحاتی همچون قانون اجازه نمی‌دهد، اعتبارش را نداریم، امکانش نیست، در لیست کارهای ما نیست، این چنین مجوزی را ما نمی توانیم صادر کنیم و ... را این روزها خیلی می شنویم که مدیران و برخی کارمندان تنها برای از سر باز کردن ارباب رجوع به کار می برند.

هیچگاه نمی‌بینید که مدیر جسارت داشته باشد راه جدیدی بسازد، مجوز و تصمیم خلاقانه ای بگیرد. تنها روی خطی که برای او کشیده اند حرکت می کند و آهسته می‌آید و آهسته می رود مبادا گربه شاخش بزند. از همه اینها بدتر، کشیدن پای سازمانهای نظارتی به ماجرا است و خود سانسوری و عدم انجام کار به این بهانه است.

چند سالی است برای انجام کاری شخصی و خیلی پیش پا افتاده به یکی از سازمانهای کرمانشاه مراجعه می‌کنم. از مدیرکل تا کارشناسان می گفتند این کار امکان ندارد. چند روز پیش تصمیم گرفتم برای آخرین بار به آن سازمان مراجعه کنم و جواب نهایی را بگیرم اگر جواب منفی بود دیگر از انجام آن دست بکشم.
در جریان کار اداری به صورت کاملا اتفاقی با یک کارمند برخورد کردم و موضوع را با او در میان گذاشتم. لبخندی کوچک زد و گفت: این که مشکلی ندارد طبق فلان بخشنامه این حق قانونی شما است و می توانید آن را انجام دهید. به مدیر آن بخش مراجعه کردم و آنها را در جریان گذاشتم، کار در کمتر از ۵ دقیقه انجام شد.

خیلی از کارهای روی زمین مانده سرمایه‌گذاری، اشتغال و اقتصادی با فشار دادن همان تک کلید توسط مدیران و برخی کارشناسان انجام می شود. برای انجام امور عادی و جهش در کار و تولید باید راه های جدید ساخت،لطفا فقط همان یک دکمه را نزنید.

* مدیرمسئول گروه رسانه ای میلکان

کد خبر 318792

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha