فراکسیون های شیعه مجلس عراق تاکید می کنند بدون تحویل نفت، بودجه به اقلیم کردستان داده نمی شود

سرویس عراق و اقلیم کردستان- دو نماینده کرد مجلس عراق، اعلام کردند که فراکسیون های شیعه مجلس تاکید کرده اند، بدون تحویل نفت از سوی اقلیم کردستان، هیچ بودجه ای به اربیل داده نمی شود.

به گزارش کردپرس به نقل از سایت خبری آوینه، احمد حاجی رشید نماینده حزب جماعت اسلامی و هوشیار عبدالله نماینده جنبش تغییر که هر دو عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس عراق هستند، اعلام کردند که در هنگام تصویب قانون استقراض دولت عراق، نمایندگان کرد تمام تلاش خود را برای حفظ بودجه 320 میلیارد دیناری که ماهیانه از سوی دولت عراق به اقلیم کردستان پرداخت می شد، به کار بستند، اما این تلاش ها در مقابل موضع تند نمایندگان فراکسیون های شیعه بی نتیجه بوده است.

به گفته این دو نماینده کرد، فراکسیون های شیعه تاکید کرده اند که طی دو سال گذشته دولت عراق برای نشان دادن حسن نیت، بدون دریافت حتی یک بشکه نفت از اقلیم کردستان، بودجه را به اقلیم پرداخت کرده ، اما از این پس بدون تحویل نفت هیچ بودجه ای به دولت اقلیم داده نمی شود.

احمد حاجی رشید و هوشیار عبدالله به تاثیر نزدیک بودن انتخابات عراق بر موضع نمایندگان شیعه در قبال اقلیم کردستان اشاره و اعلام کردند که این نمایندگان نگران نارضایتی رای دهندگان از پرداخت بودجه به اقلیم و از دست دادن آرای خود در انتخابات آتی هستند.

این دو نماینده کرد اشاره کردند که پیشتر خالد شوانی وزیر دولت اقلیم کردستان در امور عراق به عنوان نماینده اقلیم در کمیسیون اقتصادی مجلس عراق حضور یافته و با قرائت نامه ای از دولت اقلیم که برای دولت عراق فرستاده شده، اعلام کرده که اربیل به اجرای توافقات حاصل شده با بغداد پایبند است و تاکید کردند که اگر اقلیم نفت تعیین شده را به بغداد تحویل دهد با توجه به مفاد قانون استقراض، مبلغی بیش از بودجه 320 میلیارد دیناری پیشین را دریافت می کند.

همچنین تاکید می کنند که مشکل پیچیده نفت میان دولت اقلیم و دولت عراق در نهایت باید حل شود و اکنون زمان اقدام عملی در این مورد است و هنوز فرصت فراوانی برای گفتگو در مورد قانون استقراض باقی است و بر اساس این قانون دولت اقلیم می تواند با شرکت ملی فروش نفت عراق در مورد میزان نفتی که می تواند به بغداد تحویل دهد، گفتگو کند و به توافق برسد، زیرا نباید نفت اقلیم در اختیار احزاب و اشخاص بوده و تبدیل به معضل برای مردم شود.

این دو نماینده کرد، هشدار دادند که اگر اقلیم طی سه ماه نتواند برای تامین معیشت شهروندان، حسن نیت خود را در قبال بغداد نشان داده و بخشی از نفت و درآمدهای خود را به بغداد تحویل دهد، در بودجه سال 2021 که به زودی پیش نویس آن به مجلس ارائه می شود، دچار مشکلات بیشتری می شود.

کد خبر 332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha