مردم کردستان از استاندار جدید چه می خواهند/ فردین کمانگر

سرویس کردستان؛ موج تغییر مدیران عالی در استان ها فرصتی را مهیا کرد که بازهم مردم استان ها و به ویژه کردستان مطالبات و خواسته های خود را در این موقعیت زمانی عنوان کنند که دولت در انتخاب استانداران به وعده های انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند.

کردپرس؛ پس از انتخاب عبدالمحمد زاهدی به عنوان استان قزوین، علیرضا آشناگر معاون سیاسی استانداری به عنوان سرپرست استانداری کردستان منصوب شد و اکنون کردستان در انتظار معرفی استاندار جدید می باشد.
دیدگاه توسعه گرایانه
با روی کار آمدن دولت دوازدهم و ادامه سیاست های دولت یازدهم در اولین گام، اقدام به تغییر برخی از استانداران در کشور کرد موج تغییران مدیران ارشد در استان‌های یکی از مواردی بود که مردم انتظار داشتند که زودتر انجام شود و بر اساس اخبار منتشره استانداران مسن از کار برکنار می‌شوند و با تاکید بر جوانگرایی مدیران ارشد در استان‌ها، تغییری اساسی در استانداری های ایجاد خواهد شود. کردستان نیز از این تغییرات بی‌نصیب نمانده است و عبدالمحمد زاهدی استاندار سابق کردستان به عنوان استاندار قزوین منصوب شد.
انتصاب علیرضا آشناگر به عنوان سرپرست استانداری کردستان این زمینه را ایجاد کرده است که دولت دوازدهم برای انتخاب استاندار جدید فرصت زمانی بیشتری را در اختیار داشته باشد تا بتواند فردی را برای پست استانداری برگزیند که دارای دیدگاه توسعه گرایانه برای کردستان باشد و برای توسعه و رفع موانع توسعه در استان گام بردارد.
استاندار بومی یا غیر بومی
آنچه که در میان بسیار حائز اهمیت است گمانه زنی هایی است که در بتن جامعه برای انتخاب استاندار کردستان انتشار پیدا می کند معرفی برخی از چهره ها و شخصیت های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی به عنوان گزینه های پیشنهادی در فضای شبکه های اجتماعی منتشر شده است چهره هایی که شاید تنها بحث مطرح کردند گزینه های بومی است که شاید دولت دوازدهم بتواند با انتخاب مدیری مدبر از میان چهره های مطرح شده بتواند به تحقق وعده های انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند.
بررسی این موضوع نیازمند فرصت زمانی بیشتر است و در این مقال نمی گنجد اما ضروری است که در فرصت باقی مانده برای انتخاب استاندار جدید به خواست و مطالبه مردم کردستان بیش از پیش توجه شود و با انتخاب فردی آگاه بر وضعیت کردستان و درد آشنای مشکلات و معضلات استان بتوانند برای رفع محرومیت و توسعه نیافتگی استان گام بردارد.
مشکلات کردستان
گمانه زنی ها برای انتخاب استاندار جدید کردستان از سوی بسیاری از چهره ها و جریان های سیاسی در استان نشان از آن دارد دغدغه آنها تلاش برای انتخاب فردی بومی و نزدیک به جریان فکری و سیاسی خود می باشد که بتواند بر برخی از مشکلات استان فایق آید مشکلاتی ریشه ای که مرتفع کردن آنه نیازمند مدیریت و برنامه ریزی است که بتوانند با به کارگیری تیمی کارآمد برای توسعه کردستان گام بردارند که در اینجا بهخ برخی از مشکلات نگاهی اجمالی می شود.
آنچه که امروز کردستان را آزار می دهد افزایش آمار بیکاری و آسیب های اجتماعی است مشکلی که هنوز با گذشت چندین سال از طول عمر انقلاب اسلامی مردم و به ویژه اقشار تحصیل کرده کردستانی با آن دست و پنجه نرم می کنند، تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی در استان از دیگر مشکلاتی است که روز به روز بر تعطیلی واحدهای تولیدی افزوده می شود و آمار این واحدها سیر صعودی را به خود گرفته است و تعداد اندکی از واحدهای تولیدی که در حال فعالیت هستند به صورت نیمه تعطیل و یا با کمترین ظرفیت خود مشغول فعالیت هستند و امروز بسیاری از واحدهای تولیدی و سرمایه گذاران در استان از عملکرد بانک های عامل در استان گله مندند موضوعی که ضروری است در دولت دوازدهم بیشتر به آن توجه و برای رفع موانع تلاش شود.
از دیگر مشکلات استان که استان از آن رنج می برد و تا اندازه ای می توان گفت که عامل اصلی توسعه نیافتگی استان نبود سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان می باشد که متاسفانه سرمایه گذاران تاکنون از فعالیت های اقتصادی در استان فراری بوده اند.
معرفی موانع توسعه کردستان
در چند دهه گذشته تاکنون به دفعات از سوی مسئولان استانی و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی اعلام شده است که دست هایی وجود دارد که مانع سرمایه گذاری در استان می شوند و استاندار سابق کردستان نیز بر این مهم تاکید داشته اند که باید دولت، دست های پنهانی، که مانع توسعه یافتگی استان شده است را برداشته و برخورد کند و امروز باتوجه به شرایط منطقه کردستان نیازمند سرمایه گذاری و توسعه است.
مشکلات استان تنها مختص به بخش های صنعتی و سرماهی گذاری نیست و در بخش کشاورزی و معادن و مدیریت در استان با مشکلات بسیاری مواجه هستیم لذا ذکر این موارد می تواند ما را در انتخاب استاندار جدید برای کردستان یاری کند.
نقش فعالان سیاسی در انتخاب
امروز فعالان سیاسی و جریان های سیاسی که در استان کردستان مشغول فعالیت هستند باید بیش از گذشته منافع عمومی را در استان در نظر داشته باشند و منافع حزبی و فردی را در اولویت های بعدی قرار دهند و چهره ای را انتخاب کنند که در شرایط اول با وضع موجود کردستان و مشکلات و معضلات آن آشنا باشد و از جنس مردمانی باشد که دغدغه ای اصلیشان آبادانی و توسعه کردستان است.
و آنچه که از دولت محترم تدبیر و امید انتظار می رود جامه عمل پوشاندن بر وعده های انتخاباتی است و فارغ از بسیاری از مسائل که تاکنون بوده است این بار در استان فردی را به عنوان استاندار کردستان معرفی کنند که بتواند دوران طلایی را در استا ایجاد کند زیرا مردم کردستان خواستار رفع بیکاری و مشکلات اقتصادی در استان هستند.
نویسنده؛ فردین کمانگر/ روزنامه نگار

این یادداشت بیانگر نظر نویسنده آن است و انتشار آن در خبرگزاری کردپرس به معنی تایید محتوای آن نیست

کد خبر 45147

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha