بی مهری بانک و دارایی به واحدهای تولیدی در کردستان/ دستور دولت و قوه قضائیه هم نتوانست دارایی را مجاب کند

سرویس کردستان- شرکت اشکان سازه غرب در شهرک صنعتی دهگلان، تولید کننده لوله پلی اتیلن سایز 630 است که در غرب کشور بی همتا است و در کل کشور هم تنها حدود 4 واحد تولیدی مانند آن وجود دارد اما این ظرفیت عظیم برای اشتغال زایی با بی مهری مسئولان استان مواجه شد و 5 سال تعطیل و 45 کارگر آن بیکار شدند.

به گزارش خبرگزاری کُردپرس، بیکاری همواره یکی از بزرگترین معضلات استان کردستان بوده که جوانان با آن دست و پنجه نرم می کنند به گونه ای که حالا دیگر پس از چند سال جست و جو در بازار کار و نیافتن کار مناسب، از یافتن کار ناامید شده و مشارکت اقتصادی به شدت در استان پایین آمده است.

با این اوصاف انتظار می رود اگر فردی اقدام به اشتغال زایی می کند و قصد دارد با کارآفرینی عده ای از این جوانان را به سر کار ببرد مورد حمایت قرار گیرد و راه ها بر او هموار شود اما آنچه محرز است این است که اغلب این تولیدکنندگان با بی مهری مواجه می شوند و بازی بانک ها و دارایی مانعی بزرگ بر سر راهشان می شود و آنها را از ادامه راه باز می دارد.

یکی از این واحدهای تولیدی شرکت اشکان سازه غرب است که 4 سال فعالیت کرده و 45 نفر را به سر کار می برد و البته چندین نفر هم به صورت غیر مستقیم با آن کار می کنند. اما در این میان به علت بازی بانک ها و در نظر گرفتن مالیات بیش از درآمد کارخانه از سوی اداره دارایی، این واحد تولیدی به مدت 5 سال تعطیل می شود و هر 45 نفر از کار بیکار می شوند.

حالا این واحد تولیدی دوباره می خواهد به چرخه تولید بازگردد و شروع به کار کند و این بار تصمیم دارد 60 نفر را به سر کار بیاورد و حدود 40 نفر هم به صورت غیر مستقیم با او کار کنند که برای ادامه کار در سالی که جهش تولید نامگذاری شده است، نیاز به حمایت جدی دارد.

شرکت اشکان سازه غرب تولید کننده لوله پلی اتیلن سایز 630 است که در غرب کشور بی همتا است و در کل کشور هم تنها حدود 4 واحد تولیدی مانند آن وجود دارد.

آقای نادر کریمی مدیر عامل این کارخانه است. او در گفت و گو با خبرنگار کُردپرس درباره شروع به کار خود در این حوزه می گوید: سال 86 زمین مربوطه را در شهرک صنعتی دهگلان خریداری کردم و سال 88 به بانک اعلام کردم که قصد راه اندازی یک واحد تولیدی در این زمین را دارم و قصد داشتم مجموعه ای در دو فاز احداث کنم که قریب به 130 تا 140 نفر کارگر برای آن در نظر داشتم. در ابتدا بانک با راه اندازی فاز اول موافقت کرد اما فاز دوم را به آینده موکول کرد.

او ادامه داد: در ابتدا من قصد داشتم برای راه اندازی این واحد تولیدی از آلمان دستگاه های آن را وارد کنم اما زمانی که به آلمان مراجعه کردم در آنجا با مراجعه به شعبه ای از بانک ملی متوجه شدم که بانک ملی در تحریم قرار گرفته است. بنابراین با شرکتی چینی وارد مذاکره شدم و هزینه حمل دستگاه از آلمان را متقبل شدم و دستگاه ها را به چین وارد کرده و پس از سرهم بندی دستگاه در چین، آن را از این طریق به ایران وارد کردم.

آقای کریمی افزود: در سال 90، خوشبختانه این واحد تولیدی را با حضور معاون وزیر صمت وقت، توانستیم افتتاح کنیم و این مقام مسئول از راه اندازی چنین واحد تولیدی در منطقه غرب کشور بسیار خرسند شد و از آن استقبال کرد و 4 میلیارد و 800 میلیون تومان تسهیلات از بانک برای این واحد تولیدی از سوی وی تصویب شد اما بانک نتوانست این تسهیلات را در اختیار ما قرار دهد.

به گفته مدیرعامل شرکت اشکان سازه غرب، کار این واحد تولیدی به مدت 4 سال ادامه یافت تا اینکه در سال 94 دیگر به علت عدم حمایت از سوی بانک نتوانست به کار ادامه دهد و به طور کلی تعطیل شد.

او اضافه کرد: به هیچ عنوان کمک و حمایتی از سوی دولت دریافت نکردیم و بانک هم نه تنها هیچ کمکی نکرد بلکه اقدام به سنگ اندازی هم کرد بنابراین شرکت نتوانست به کار ادامه دهد و تعطیل شد و 45 کارگر شرکت بیکار شدند. 5 سال به دنبال راه اندازی دوباره بودم تا اینکه در جلسه ستاد مقاومتی استان این موضوع مطرح شد و توانستیم دوباره شروع به کار کنیم و خوشبختانه 12 روز پیش این شرکت در آلمان با نام تجارت کریمی به ثبت رسید.

آقای کریمی خاطرنشان کرد: اگر مشکلات دارایی رفع شود و در صورت حمایت تبدیل به اولین شرکت صادرکننده لوله پلی اتیلن به اروپا می شویم که با توجه به اینکه پتروشیمی در تحریم قرار دارد می توان آن را به لوله تبدیل و صادر کرد که از این طریق برای کشور ارز آوری داشته باشد.

او درباره شرایطی که بانک برای راه اندازی دوباره شرکت در نظر گرفته است، توضیح داد: یکی از بندهای توافق برای بازگرداندن واحد تولیدی و امهال مسدودی حساب های بانکی، راه‌اندازی مجدد کارخانه در یک مقطع 3 ماهه بود که این کار در حدود 2 ماه انجام شد. اما باز هم بانک حاضر به همکاری نیست و ادعا می کنند که شرکت همچنان تعطیل است این در حالی است در حال حاضر با 15 نفر مشغول تولید هستیم که در صورت راه اندازی کامل 60 نفر بر سرکار می آیند و حدود 40 نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار می شوند.

آقای کریمی تصریح کرد: متاسفانه امروز بانک بدهی 3.2 میلیارد تومانی ما را که در سال 94 با مصادره کارخانه صفر شده بود را با جرائم دیرکرد در بازپرداخت اصل تسهیلات افزایش داده و به همین دلیل نیز تمام حساب‌های بانکی مسدود شده و نه می‌توانیم از سهمیه مواد اولیه خود در بورس استفاده کنیم و نه اینکه از بازار آزاد با قیمت چند برابری مواد اولیه را تهیه کنیم که بدون شک با ادامه این روند دوباره کارخانه به تعطیلی کشیده می شود.

او درباره سنگ اندازی های اداره دارایی هم گفت: با اینکه اداره دارایی هم در سال 92 به من نامه معافیت از مالیات داده اند اما سال به سال مالیات را افزایش داده و با جریمه هایی که در 5 سال تعطیلی شرکت برای ما در نظر گرفته شده، حالا دارایی برای این واحد تولیدی مالیات 11 میلیاردی در نظر گرفته است. تا اینکه در جلسه ستاد مقاومتی مصوب شد که فعلا 5 درصد از اصل پول پرداخت شود که حساب های بانکی شرکت بازگشایی و ممنوع الخروجی بنده لغو شود که بتوانیم در بورس خریداری کنیم چرا که اگر در بورس خریداری نکنیم نمی توانیم به تولید ادامه دهیم.

مدیرعامل شرکت اشکان سازه غرب ادامه داد: با وجود آنکه ستاد مقاومتی استان اعلام کرده که این مصوبه با توجه به اینکه دستور اکید دولت و رئیس قوه قضائیه است، لازم الاجرا است اما باز هم دارایی با این مسئله موافقت نکرده است.

گزارش/زیبا هوشمند

کد خبر 533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha