برگزاری جشن نوروز در ینی کاپی استانبول

سرویس ترکیه - هزاران نفر با در دست گرفتن پرچم های HDP در صلح و آرامش در میدان ینی کاپی استانبول گرد آمده و نوروز را گرامی داشتند.

به گزارش کردپرس، هزاران نفر از ساکنان استانبول برای پاسداشت عید باستانی نوروز گرد هم آمده و این روز را گرامی داشتند. در این مراسم پیام تبریک نوروز صلاح الدین دمیرتاش از زندان خوانده شد. همچنین نماینده سابق حزب دموکراتیک خلق ها «سری ثریا اوندر» با سخنرانی در این مراسم گفت: "هیچ جنگی برای همیشه ادامه نخواهد داشت".

جشن نوروز استانبول امسال در منطقه ینی کاپی برگزار شد و هزاران نفر برای شرکت در این جشن از گیت های امنیتی پلیس عبور کردند. این مراسم که هر ساله در ۲۱ مارس برگزار می شود، امسال به دلیل مقررات منع رفت و آمد در روز یکشنبه، در شنبه ۲۰ مارس برگزار شد. در این مراسم «زینب چلیک»، «الیف بولوت»، «اردال آوجی» و «سری ثریا اوندر» اعضای ارشد حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) سخنرانی کردند.

زینب چلیک با اشاره به برکناری عمر فاروق گرگرلی اوغلو نماینده HDP گفت: "گرگرلی اوغلو و همرزمانش از قانون و عدالت دفاع کردند. حکومتی که مشروعیتش را از دست داده است برای انحلال HDP پرونده ای کاملا ساختگی تشکیل داده است. ما تسلیم این تاریکی نخواهیم شد. بزرگترین نقطه قوت ما در برابر ظلم برادری و مقاومت ما است. برای پایان دادن به سیاست خشونت بار فاشیسم ما در همبستگی خواهیم بود. عمر فاروق گرگرلی اوغلو تنها نیست. HDP تنها نیست. ما قطعاً پیروز خواهیم شد.نوروز پیروز."

الیف بولوت رئیس مشترک استانی HDP شعبه استانبول نیز گفت: "هیچ کس نمی تواند با انحلال HDP خواست مردم را نادیده بگیرد. نوروز هم در کردستان و هم در اینجا جشن گرفته می شود. ما عرصه را ترک نمی کنیم. از اینجا به همرزمان مقاوممان در زندان ها «صلاح الدین دمیرتاش، ادریس بالوکن، فیگن یوکسک داغ و صباحات تونجل» سلام می کنیم و نوروز را تبریک می گوییم."

اردال آوجی رئیس مشترک استانی HDP شعبه استانبول با اشاره به انحصارطلبی حکومت گفت: " تجمع با شکوه امروز انحصار طلبی حکومت را به چالش کشید. کسانی که سرزمین کردستان و روملیا را با شعار ناسیونالیسم به گورستان تبدیل کردند حالا هم در تلاشند تا HDP را تعطیل کنند. ما نشان دادیم که می توانیم در صلح برادرانه زندگی کنیم. این منطقه منطقه نوروز است. از همین جا به سالخوردگانی که نمی توانند در مراسم حصور یابند سلام می کنیم. به آنهایی که در زندان مقاومت می کنند سلام می کنیم. به آقای اوجالان سلام می کنیم. امیدواریم که مراسم نوروز در این میدان وسیله آشتی و صلح بین مردم ترکیه باشد."
سری ثریا اوندر، نماینده سابق HDP با یادآوری زندان خودش گفت: "من ۳ سال و ۶ ماه حبس کشیدم. اما هیچ جنگی وجود ندارد که برای همیشه ادامه داشته باشد."

«بدیها دومان» به نمایندگی از «جمعیت مادران صلح» در سحنرانی ای به زبان کُردی گفت: "ما به عنوان مادران صلح نوروز را گرامی می داریم. به عنوان مادران استانبول، مادران صلح دست به دست هم عدالت و صلح می خواهیم. در کشوری که عدالت وجود ندارد و همیشه درگیر جنگ است صلح می خواهیم. این ستمگران هم به عدالت احتیاج دارند. اعتصاب غذا حالا ۱۰۳ روز است که در زندان ها ادامه دارد. ما خواستار مذاکره هستیم. نمی خواهیم بچه هایمان در زندان ها بمیرند. ما دست در دست هم برای صلح تلاش می کنیم تا کسی آرزوی گریه کردن مادران کُرد را نداشته باشد. تا هیچ مادری برای فرزند سرباز یا گریلایش اشک نریزد."
گفتنی است در این مراسم «ارجمند آغ دنیز» رئیس حزب کار (EMEP) نیز در سخنرانی خود با تبریک نوروز به همه زندانیان HDP و انتقاد از برکناری گرگرلی اوغلو از کارگران دعوت کرد تا برای احقاق حقشان متحد شوند.

کد خبر 6684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha