پرواز مرغ از سفره کردستانی ها به بازارهای تهران

سرویس کردستان- بحث گرانی اقلام پرمصرف و کمبود کالاهای اساسی امروز در بسیاری از نقاط کشور داد شهروندان و حتی مسئولان را درآورده است و به تبع آن مردم کردستان نیز دچار این گرانی و کمبودها شده‌اند و مشکلات بسیاری برای تامین مایحتاج روزانه و ضروری خود دارند.

به گزارش کُرد پرس، از بحث نبود روغن جامد در قفسه فروشگاه‌ها گرفته تا بالا رفتن ناگهانی قیمت گوشت قرمز و کمبود گوشت مرغ آن هم در استانی که خود یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مرغ در کشور محسوب می‌شود.

کردستان از لحاظ تولید گوشت سفید در کشور پیشتاز است و حتی تامین مرغ مورد نیاز بازار چندین استان دیگر را هم برعهده گرفته، اما کمبود گوشت مرغ و اوج‌گیری قیمت این کالای اساسی و پرمصرف مردم واقعا جای تعجب دارد.

چند ماهی می‌شود که این معضل در کردستان تقریبا به یک مشکل ثابت برای مردم تبدیل شده و در این بین مسئولان نیز برای مدیریت و تنظیم بازار تنها توانسته‌اند جلسات پرتعدادی را برگزار کنند، جلساتی که خروجی آن در کل برای مردم این استان رسیدن قیمت مرغ به نزدیکی 26 هزار تومان بوده است.

یکی از مسئولان در جلسه می‌گوید جوجه‌ریزی کم است، دیگری می‌گوید جوجه‌ریزی به اندازه است اما کشتار کم است، آن یکی معتقد است بازار مصرف زیاد است، یکی دیگر می‌گوید تقاضا کم است، یکی اعتقاد دارد قاچاق می‌شود، یکی می‌گوید پای دلالان در میان است و هزار بهانه دیگر اما هیچ مسئولی زیر بار کم مسئولیتی دستگاه‌هایی که باید این مشکل را حل کنند نمی‌رود و در نهایت نیز دود این کمبودها با گران شدن و بالا رفتن قیمت‌ها به چشم مردم می‌رود.

به گفته رئیس سازان جهاد کشاورزی کردستان تنها 30 درصد مرغ تولید شده در کردستان می‌تواند نیاز کل بازار مصرف استان کردستان را تامین کند و 70 درصد آن به خارج از استان صادر می‌شود و این در حالی است که وقتی به مرغ‌فروشی‌های سطح شهر مراجعه می‌کنیم یا با کمبود مرغ مواجه می‌شویم و یا با صف‌های طولانی که مردم برای خرید گوشت مرغ تشکیل داده‌اند.

محمدفرید سپری در حالی مدعی می‌شود که روزانه 60 تن کشتار در کشتارگاه‌های مرغ کردستان صورت می‌گیرد که مصرف روزانه مرغ در کردستان تنها 20 تن است و اگر همین میزان نیز به درستی در بازار عرضه شود بدون شک شاهد کمبود نخواهیم بود و به دنبال آن نیز افزایش قیمت و تخلفی را نیز شاهد نخواهیم بود.

البته کمبود مرغ بخشی از مشکل مردم در این حوزه است و بخشی دیگر نیز به بالا بودن قیمت این کالای پرمصرف نسبت به قیمت مصوب آن است و در حالی که باید براساس قیمت مصوب دولت هر کیلوگرم مرغ با قیمت 20 هزار و 400 تومان به دست مصرف کنندگان برسد، اما در حال حاضر زیر 25 هزار تومان در بازار عرضه نمی‌شود.

بدون شک بخشی از این گرانی‌ها به خود دولت باز می‌گردد چرا که در تامین نهاده با قیمت مناسب قصور داشته و برای جبران مافات قیمت مصوب خرید از مرغداران درب مرغداری‌ها 14 هزار و 400 تومان است اما دولت به بهانه حمایت از تولیدکننده این قیمت را به بیش از 17 هزار و 800 تومان رسانده و در نتیجه قیمت در بازار مصرف نیز با افزایش چشمگیر مواجه می‌شود.

البته این باز هم بخشی از مشکل گرانی گوشت مرغ است و مشکل اصلی آنجایی شکل می‌گیرد که دولت نمی‌تواند از خروج مرغ زنده از استان جلوگیری کند و مرغداران با قیمت‌های بالای 22 هزار تومان درب مرغداری، مرغ‌های تولید شده برای نیاز بازار کردستان را به دلالانی می‌فروشند که تنها مقصد و بازار هدف آنها بازار تهران است.

اما در این بین نباید از یک نکته دیگر نیز غافل شد و آن نیز تعهد مسئولان کردستان برای تامین بخشی از بازار مصرف تهران است و در حالی که مصرف روزانه گوشت مرغ در تهران 700 تن است تامین 20 تن آن بر عهده کردستان بوده که از 60 تن کشتار روز کشتارگاه‌های استان تامین می‌شود.

جالب اینجاست که خود مسئولان به ویژه شخص استاندار به این مشکلات واقف است و در عمل نمی‌تواند کاری انجام دهد و به طوری که در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار استان که روز گذشته برگزار شد، استاندار کردستان به صراحت بیان می‌کند که طی هفته گذشته در برخی شهرستان‌ها قیمت مرغ تا ۳۵ هزار تومان افزایش یافت اما ما نمی‌خواهیم قیمت مرغ از ۲۵ هزار تومان بیشتر افزایش یابد.

بهمن مرادنیا با بیان اینکه قیمت مرغ باید منصفانه تعیین شود، به گونه‌ای که نه خسارتی به تولیدکننده و نه فشاری به مصرف کننده وارد شود، گفت: در اوایل عید به واسطه کمبودهایی که به وجود آمد متاسفانه چند روزی مردم کامشان تلخ شد و با مشکلاتی مواجه شدند.

وی با اشاره به اینکه قیمت مرغ باید به گونه‌ای باشد تا مردم به زحمت نیفتند و در صف نایستند و بازار سیاه ایجاد نشود، اظهار کرد: قیمت‌ها باید بدرستی کنترل و نظارت شود و برای تعیین قیمت‌ها بدرستی تصمیم‌گیری شود، سود و منفعت تولیدکننده و توان خرید مصرف‌کننده در تعیین قیمت‌ها باید لحاظ شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان نیز در این جلسه با بیان اینکه فضای حاکم بر بازار، فضایی خاص است، بیان کرد: نوسان قیمت‌ها در بازار وجود دارد و برای اینکه افراد و یا گروه‌های خاصی از این فضا سوءاستفاده نکنند نظارت باید به صورت مستمر انجام گیرد.

محمد دره‌وزمی با انتقاد از افزایش قیمت مرغ در استان طی روزهای اخیر، ادامه داد: قیمت گوشت مرغ نسبت مستقیم با قیمت مرغ زنده در مرغداری‌ها دارد و وقتی مرغداران حاضر نیستند علیرغم اینکه از نهاده‌های دامی که دولت با قیمت یارانه‌ای در اختیار آنها قرار می‌دهد، با قیمت مصوب تولیدات خود را در اختیار دولت قرار دهند، همین مشکل کمبود مرغ و افزایش قیمت آن پیش می‌آید.

براساس آنچه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در آخرین جلسه کارگروه تنظیم بازار استان گفت، هفته قبل در همین کارگروه بر سر قیمت هر کیلوگرم مرغ در مرغداری حدود 16 هزار تومان چانه‌زنی شده‌ است که قیمت آن پایین بیاید، حال چند روز بعد از آخرین جلسه کارگروه تنظیم بازار استان که گویا حاشیه هایی هم داشته است شاهد اوج‌گیری قابل توجه قیمت مرغ در بازارهای استان هستیم و در این بین باز هم مانند همیشه تنها کسانی که ضرر می‌کنند شهروندانی هستند که زیر بار مشکلات اقتصادی باید این نقیصه را نیز تحمل کنند.

کد خبر 6870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha