مشکلات شبکه تأمین، لجستیک داخلی و لجستیک خارجی در کرمانشاه /دکتر سهراب دل انگیزان*

سرویس کرمانشاه- دکتر سهراب دل انگیزان، دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه رازی یادداشتی در خصوص عناصر مؤثر بر کارایی تولیدکنندگان با رویکرد توجه خاص به شبکه تأمین در اختیار کُرد پرس قرار داده است که می خوانید:

دسترسی بدون محدودیت غیر منطقی به ترکیب درست مواد اولیه و اصلی بنگاه در سه حوزه اصلی شبکه تأمین، لجستیک داخلی و لجستیک خارجی اتفاق خواهد افتاد. چند نکته اساسی در این حوزه ها برای تضمین جریان مستمر تولید مورد توجه است:

-1زنجیره های تأمین از مواد خام تا مواد اولیه مورد استفاده بنگاه تولیدی در صورتی که حلقه های متصل به هم داشته و همه در منطقه فعالیت بنگاه تولیدی در دسترس باشد، از طریق حذف هزینه های حمل و بازاررسانی، هزینه های اعتماد سازی و آشنایی و نیز هزینه های بازارسازی و بازاریابی در محیط های دور، می تواند ضمن ایجاد شرایط مطمئن و مناسب دسترسی به مواد اولیه، سرعت در دسترسی و ارزان بودن این دسترسی را بوجود آورد. این در حالی است که بخش قابل توجهی از بنگاه های تولیدی استان کرمانشاه حتی با وجود تأمین کننده از داخل استان، برای تأمین مواد اولیه و نیازهای تأمینی خود با بنگاه های خارج از استان مرتبط هستند. این ارتباط یا به علت شرایط ساده تر تأمین از خارج استان است، یا به علت قرار گرفتن در یک شبکه تأمین جمعی است و یا به علت نداشتن اطلاع یا ارتباط مناسب با تأمین کنندگان داخلی است. لازم است تا تأمین کنندگان داخلی هر زنجیره از فرایندهای تولیدی توسط دستگاه متولی مربوطه شناسایی، تجمیع و همساز شوند و امکان تأمین آسان و ارزان و سریع از درون استان تا آنجایی که ممکن است برای بنگاه های داخلی استان ایجاد گردد.

-2تشکل های موجود هر رسته تولیدی که عملاً نقش شبکه سازی بین همه اجزای شبکه تأمین رشته فعالیت را به عهده دارند، بسیار ضعیف عمل کرده و نقش خود را به خوبی ایفا نمی کنند. این در حالی است که شبکه سازی از مهمترین وظایف تشکل¬ها و نهادهای فعال در زنجیره ها است.

-3 بخش استراتژیکی از مواد اولیه در برخی از واحدهای تولیدی استان مواد اولیه وارداتی است که اگر چه از نظر وزن و حجم ممکن است کوچک باشد، ولی از نظر اهمیت بسیار با ارزش است. واحدهای تولیدی برای وارد کردن این مواد در بسیاری موارد مشکل اساسی دارند. از سوی دیگر بخشی از واحدهای تولیدی دیگر در استان و یا حتی دانشگاه های استان و یا سایر دانشگاه ها و پژوهشکده های داخل کشور ممکن است بتوانند این مواد استراتژیک را تولید کنند. ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین واحدهای تولیدی با یکدیگر و نیز با مؤسسات تحقیقاتی و دانشگاه های استان و دانشگاه ها و مؤسسات علمی هم راستا، می تواند این مشکل را برطرف نموده و گام هایی مؤثر برای حذف این مشکل قلمداد گردد. از سوی دیگر اگر شرکت های وارد کننده تخصصی استان برای تأمین این محصولات مأموریت بگیرند، شاید سرعت تأمین این مواد افزایش یابد و یا حتی هزینه های تأمین آنها کاهش یابد.

کد خبر 145978

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha