طرح توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی کردستان تهیه و تدوین شد

سرویس کردستان - رییس دانشگاه کردستان گفت: طرح "برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی کردستان" پس از سه سال تلاش توسط هیات علمی این دانشگاه تهیه و تدوین شد.

به گزارش کرد پرس، رحمت صادقی اظهار کرد: این طرح در قالب جز الف ماده ۲۷، برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران بوده و در آن دولت موظف است به منظور تحقق سیاست کلی برنامه و اقتصاد مقاومتی، شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در نواحی روستایی و ارتقای منزلت اجتماعی روستاییان و جایگاه روستاهای ملی و ایجاد بستر لازم برای شکوفایی و پیشرفت عدالت‌محور روستاها اقداماتی را مطابق با قوانین و در قالب بودجه سالانه انجام دهد.

وی افزود: در طول اجرای این قانون هر ساله در پنج هزار روستا با توجه به استعدادها و ظرفیت‌های بومی و محیطی آن منطقه و با استفاده از حمایت‌های دولتی و بخش خصوصی و مشارکت نیروهای محلی و بهره‌گیری از تسهیلات بانکی، برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی آن روستاها (روستاهای بالای ۴۰ خانوار) را تهیه و به تصویب شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان برسد.

رییس دانشگاه کردستان ادامه داد: از این میزان سهم کردستان سالانه ۱۶۷ روستا در پهنه‌های ۱۰ گانه‌ استان است و تا پایان برنامه ششم توسعه (۱۴۰۰)، اسناد توسعه ۸۳۵ روستا تهیه می‌شود.

صادقی یادآور شد: این طرح با کارفرمایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و مشاور طرح معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه کردستان و با عاملیت پژوهشکده کردستان شناسی اجرا خواهد شد.

وی بیان کرد: فاز اول در سال ۱۳۹۶ در قالب ۱۶۷ روستا با مدیریت دکتر کیومرث ایراندوست و فاز دوم و سوم در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ در قالب ۳۳۴ روستا با مدیریت دکتر حسین دانش‌مهر عضو هیات علمی دانشگاه کردستان در اسفندماه ۱۳۹۹ با موفقیت در شورای برنامه‌ریزی استان تصویب شد.

رییس دانشگاه کردستان گفت: در این طرح ۱۱ مشاور بومی، هر کدام حداقل با پنج نفر نیروی متخصص در راستای پوشش شرح خدمات طرح، به مدت سه سال مشغول برداشت‌های میدانی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و توجیهی، مباحثات گروهی و تدوین گزارشات بوده اند.

کد خبر 15173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha