تجهیزات گرانقیمت اما بی خاصیت اهدایی آمریکا به نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان

سرویس جهان- بر اساس تحقیق یکی از پژوهشگران دانشگاه ام آی تی آمریکا، تجهیزات سنگین نظامی و گرانقیمتی که آمریکا در اختیار نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان قرار داده، به دلیل هزینه های سنگین تعمیر و نگاهداری عملا بلااستفاده مانده است.

به گزارش کردپرس، ایالات متحده آمریکا از سال 2014 و به بهانه مقابله با داعش اقدام به ارسال تجهیزات سنگین نظامی برای نیروهای کرد عراق کرده است که از آن جمله می توان به خودروهای ضد مین، خودروهای مقاوم در برابر حملات کمینی موسوم به خودروهای ام آر ای پی و خودروهای چند منظوره نظامی موسوم به هاموی کرده است. متیو کانسین، پژوهشگر دوره دکترای دانشگاه ام آی تی درباره کارایی تجهیزات نظامی سنگین ادهایی آمریکا به نیروهای کرد عراق تحقیق مفصلی انجام داده و در چکیده این تحقیق که در وبسایت وار آن د راک منتشر شده، با بیش از 2000 تن از نیروهای پیشمرگ پیرامون موضوع فوق الذکر مصاحبه کرده است.

او در این تحقیق به این نتیجه رسیده است که نیروهای پیشمرگ به دلایلی کاملا منطقی نمی توانند از این تجهیزات نظامی اهدایی آمریکا استفاده بهینه کنند. کانسیان معتقد است سه دلیل برای عدم کارایی تجهیزان نظامی سنگین اهدایی آمریکا به کردهای عراق وجود دارد که عبارتند از: هزینه های بالایی تعمیر و نگاهداری، نیاز مداوم به لوازم مصرفی این تجهیزات و نیاز به تامین سرمایه انسانی و سازمانی برای نگاهداری و تعمیر این گونه تجهیزات.

او یادآوری کرده است ایالات متحده آمریکا برای آماده نگاه داشتن این تجهیزات نیروهای متخصص و کارآزموده را در کنار مقاطعه کاران مورد استفاده قرار می دهد که می توانند خدمات تعمیر و نگاهداری در کنار تامین سریع قطعات را انجام دهند اما شرکای آمریکا مانند نیروهای کرد عراق عموما فاقد چنین سرمایه های انسانی و فنی هستند.

پژوهشگر دانشگاه ام آی تی با اشاره به این که آمریکا در ماه های اخیر با انتشار عکس هایی از صف خودروهای زرهی اهدایی به اقلیم کردستان، نمایی از کمک های میلیون دلاری خود به نیروهای کرد عراق را نشان داده، پرسیده است اما آیا آمریکا واقعا با دادن این تجهیزات به شرکای کرد خود به مقابله آنها با داعش کمک کرده است؟

او که از نزدیک از سنگرهای نیروهای پیشمرگ بازدید کرده گفته است در بازدید از سنگرهای نیروهای پیشمرگ در نزدیکی کرکوک مشاهده کردم که تعداد قابل توجهی از خودروهای زرهی که نیاز به تعمیر و نگاهداری دارند به حال خود رها شده اند. برخی از آنها نیاز به تعویض قطعات دارند، برخی سوخت ندارند و حتی مواد مصرفی معمول مانند روغت موتور برای آنها یافت نمی شود در حالی که هر کدام از آنها فقط حدود 15000 کیلومتر کارکرد دارند.

از طرفی دیگر، نیروهای متخصص وابسته به آمریکا و ائتلاف نیز به دلایل امنیتی نمی توانند به موقع به واحدهای مکانیزه نیروهای پیشمرگ سر بزنند و نسبت به تعمیر این تجهیزات اقدام کنند.

پژوهشگر دنشگاه ام آی تی به این نتیجه رسیده است که تجهیزاتی که آمریکا در اختیار نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان قرار داده کارایی چندانی ندارد و این کشور که معتقد به حمایت نظامی از نیروهای کرد عراق است باید در نحوه کمک های نظامی خود به اقلیم کردستان تغییراتی ایجاد کند و تجهیزاتی در اختیار آنها قرار دهد که به هزینه های هنگفت نگاهداری و تعمیر نیاز نداشته باشد. واشنگتن همچنین می تواند اقدام به تربیت و آموزش نیروهای متخصص از میان نیروهای کرد کرده و یا تجهیزاتی برای کردها ارسال کند که مانند تجهیزات کنونی زیاد پیچیده نبوده و استفاده از آن آسان باشد.

این پژوهشگر حوزه دفاعی معتقد است آمریکا بخشی از تجهیزات نظامی سنگین خود را به این دلیل در اختیار کردها و دولت عراق قرار داده که انتقال آن به دیگر پایگاههای آمریکا هزینه زیادی در بر دارد و به صرفه نیست.

کد خبر 23516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha