قلیچدار اوغلو درباره کردها صادق نیست/اپوزیسیون به انحلال HDP کمک می کند

سرویس ترکیه - فهیم ایشیک روزنامه نگار و تحلیل گر کرد سخنان اخیر رهبران اپوزیسیون از جمله قلیچدار اوغلو را درباره حل مسئله کرد، غیر صادقانه و تنها برای جلب آرای کردها دانست.

به گزارش کردپرس، فهیم ایشیک، نویسنده و روزنامه نگار کُرد اهل آمد (دیاربکر) هیاهوی اخیر سیاستمداران ترکیه از جمله کمال قلیچدار اوغلو رئیس حزب جمهوری خواه خلق (CHP) و احمد داوود اوغلو رئیس حزب آینده ترکیه، همچنین رویکرد حزب عدالت و توسعه (AKP) را نسبت به حل مسئله کرد امری تبلیغاتی و غیر صادقانه دانست.

فهیم ایشیک در برنامه ای تحلیلی سیاسی در گفتگو با ارکام توفان، روزنامه نگار تبعیدی ترکیه گفت: «من اظهارات اخیر رؤسای اپوزیسیون را صادقانه نمی دانم. افرادی مثل قلیچدار اوغلو و دیگران هنوز هم به مسئله کرد به سان یک مسئله تروریستی نگاه می کنند. در حالی که درباره نقض حقوق همه جانبه کردها حتی یک کلمه سخن نمی گویند.»

او افزود: «در حالی که اراده کردها غصب شده و سیاستمداران کرد در زندان ها به سر می برند، و احزاب کرد تحت فشار از سوی حکومت هستند، و بزرگترین حزب کردی در حال انحلال از سوی حکومت است، رهبران اپوزیسیون هیچ اظهار نظری در این باره نمی کنند. تنها می خواهند با حرف هایی از این دست که راه دموکراسی از دیاربکر می گذرد، دل کردها را به دست بیاورند. این اظهارات از نظر من صادقانه نیستند.»

ایشیک با اشاره به طرد حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) از سوی احزاب مختلف اپوزیسیون گفت: «به عنوان مثال حزبی مانند حزب دموکرات ترکیه که کل آرای آن به اندازه آرای یک روستای کوچک HDP نیست، شاخ و شانه کشیده که ما نمی خواهیم اسممان در یک ائتلاف با حضور HDP بیاید. اکنون قلیچدار اوغلو به عنوان شریک این ائتلاف با توجه به حساسیت های این حزب در حال پیام دادن به کردها است.»

او ادامه داد: «همه احزاب اپوزیسیون که به نحوه بررسی پرونده ها در دادگاه های ترکیه اعتراض دارند، وقتی موضوع به حزب کردی می رسد، تصمیم برای انحلال این حزب را به سیستم قضائی می سپارند و اعلام می کنند که به آن اعتماد دارند. گویا این قوه قضائیه همانی نیست که تحت امر کاخ ریاست جمهوری ترکیه است. احزاب اپوزیسیون همه به نحوی به انحلال HDP کمک می کنند.»

نویسنده و سیستمدار کُرد با اشاره به احتمال انحلال HDP گفت: «در حال حاضر قلیچدار اوغلو و داوود اوغلو و علی باباجان (رئیس حزب دموکراسی و پیشرفت (DEVA))، حتی برخی از اعضای AKP سخنانی برای دلخوشی کردها می گویند زیرا در انتخابات آتی در صورت انحلال HDP کردها گزینه ای ندارند و آنها می خواهند این آرا را به سمت خودشان بکشند.»

گفتنی است کمال قلیچدار اوغلو اخیراََ در سخنانی جنجالی عنوان کرده بود که «راه دموکراسی در ترکیه از دیاربکر می گذرد.»

کد خبر 26368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha