دستیار رییس جمهور: بمباران شیمیایی سردشت نسل کشی بود

سرویس آذربایجان غربی- قائم مقام دستیار رئیس جمهور با بیان اینکه حقوق مردم سردشت در مجامع حقوق بشری پیگیری می شود، گفت: جنایاتی که در سردشت اتفاق افتاد مصداق واقعی نسل کشی بود ولی تاکنون کسی هیچکدام از این دولتهای ناقض حقوق بشر را ماخذه نکرده است.

به گزارش کردپرس، سکینه سادات پاد ۲۱ تیرماه در همایش محکومیت تحریم دارویی مصدومان شیمیایی سردشت که با حضور وزیر مختار ژاپن برگزار شد، اظهار کرد: حداقل ۸۵ شرکت خارجی (المانی، فرانسوی انگلیس و آمریکا) و مواد شیمیایی در اختیار رژیم بعث عراق قرار دادند که با همان مواد شیمیایی ناجوانمردانه ترین جنایت تاریخ را در حق مردم سردشت رقم زدند اما هیچ پیگرد حقوقی در مورد مسببان این عمل جنایاتکارانه انجام نشده است.

او ادامه داد: متاسفانه دولتهایی که علیرغم اینکه خود را عضو جامعه جهانی و سازمان ملل می دانند و در بیشترین کنوانسیونهای حقوق بشر فعال هستند سالها با همین شعار علیه ملتهای آزاده قطعنامه صادر می کند اما خود پایبند به اصول اولیه حقوق بشر نبودند.

پاد گفت: در صددیم از همه سازوکارهای بین المللی بخشی از آلام و دردهای مردم سردشت را التیام ببخشیم.

او تصریح کرد: درصددیم از طریق سازوکار گزارشگران ویژه حقوق بشر و با طرح شکایت فردی، حقوق مردم سردشت پیگیری شود و پس از ارایه مشاوره از طریق واحد بین الملل به مصدومان شیمیایی، می خواهیم با هم افزایی با سایر کشورها به سمت اخذ قطعنامه هایی علیه دولتهایی که چه مستقیم و چه غیر مستقیم در این جنایت دست داشتند، حرکت کنیم.

پاد گفت: در نظام حقوقی بین الملل ما باید به سمت طرح شکایتهایی برویم که این جنایت شیمیایی سردشت را به جهت عدول برخی دولتها از موازین حقوق بشری اثبات کرده و سپس استیفای حق و دریافت غرامت برای مردم سردشت انجام شود.

کد خبر 2758170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha