مساحت دریاچه ارومیه طی ٢ ماه هزار کیلومترمربع کاهش یافت

سرویس آذربایجان غربی- مساحت دریاچه ارومیه در آغاز اردیبهشت ۱۴۰۲ با انتقال آب به ٢ هزار کیلومتر مربع رسیده بود، اما تنها با گذشت ٢ ماه و آغاز فصل گرما و شروع تبخیر، این مساحت به هزار کیلومتر کاهش یافت که این وضعیت احتمال تبدیل شدن دریاچه به تالاب فصلی را تقویت می کند.

به گزارش کردپرس، طبق اعلام رسمی؛ «در ابتدای سال آبی مهر ماه ۱۴۰۱، مساحت دریاچه ارومیه ۶۰۰ کیلومتر مربع بود که این میزان در آغاز اردیبهشت  ۱۴۰۲به حدود ٢ هزار کیلومتر مربع رسید و تنها با گذشت ٢ ماه و آغاز فصل گرما و شروع تبخیر، این مساحت به هزار کیلومتر کاهش یافت».

این در حالی است که اسفند ماه سال گذشته همزمان با افتتاح طول انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه با حضور ریاست جمهوری، عملیات رهاسازی ١٥٠ میلیون متر مکعب آب سد بوکان به سمت دریاچه ارومیه و  چندی بعد رهاسازی ١٠ میلیون متر مکعب آب از سد مهاباد از سوی مسئولان اعلام شده بود.

تبخیر حجم آب دریاچه و کاهش هزار کیلومتر مربعی وسعت آن در عرض تنها دو ماه، نشان می دهد هر چند پروژه های انتقال آب به صورت موقتی می تواند از خشک شدن دریاچه جلوگیری کرده و این وضعیت امکان تبدیل شدن دریاچه به تالاب فصلی را تقویت می کند.

افزایش دما و برداشت آب های زیر زمینی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت دریاچه اظهار کرد: در حال حاضر تراز دریاچه یک هزار و ۲۷۰ متر و ۱۸ سانتی متر است و یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون مترمکعب نیز آب دارد و وسعت دریاچه هم به یک هزار کیلومتر مربع است.

یاسر رهبردین افزود: امسال وضعیت بارشی خوبی بویژه در مقایسه با دراز مدت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نداشتیم و میزان آب معادل برف در استان نیز به ۸۰ میلیون مترمکعب رسید در حالیکه متوسط پنج ساله این شاخص ۵۲۰ میلیون مترمکعب بود و حتی برخی مناطق به یک میلیارد مترمکعب هم می‌رسید.

او ادامه داد: علاوه بر آن، افزایش دما در آذربایجان غربی و برداشت های صورت گرفته به ویژه از آب‌های زیرزمینی، آبخوان های حوضه آبریز دریاچه ارومیه را دچار مشکل کرده است.

معاون عمرانی استاندار با قدردانی از مردم برای توجه به احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد: دولت نیز توجه ویژه‌ای به این موضوع مهم دارد و اعتبارات ویژه برای اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده است.

کاهش ٥.٧ درصدی بارشهای آذربایجان غربی در مقایسه با دراز مدت

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی نیز در خصوص وضعیت بارش های استان گفت: در حال حاضر میزان بارش ها از ابتدای سال آبی جاری در کل استان ۳۲۶ میلی متر است و نسبت به سال آبی گذشته که ۲۹۳ میلی متر بود افزایش داشته ولی در مقایسه با دراز مدت با  کاهش ٥.٧ درصدی  مواجه است .

او با تاکید بر تشکیل جلسات شورای حفاظت از منابع آب استان و شهرستانها  جهت مقابه و مواجهه با شرایط بحرانی آتی و تامین آب شهرستانهای استان گفت: با توجه به کاهش میزان بارندگی ها در برخی از شهرستانها لازم است مدیریت دقیق تری بر منابع و مصارف داشته تا سال آبی جاری را با کمترین میزان تنش آبی به پایان برسانیم.

وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه

گفتنی است؛ چندی پیش نتایچ یک پژوهش دانشگاه شریف ارائه و در آن اعلام شد که؛ تراز دریاچه ارومیه به پایین‌ترین سطح در۶۰ سال گذشته رسیده و حالا حجم آب از سال ۹۴ هم کمتر شده است. دو گزاره بالا به خوبی شرایط به‌شدت بحرانی این‌روزهای بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران را نشان می‌دهد و از آغاز یک بحران زیست‌محیطی و اجتماعی در آینده نزدیک ایران حکایت دارد.

طبق این گزارش؛ این یافته‌های تازه با آنچه مسئولان مرتبط می‌گویند در تعارض آشکار است و شاید همین یافته‌ها هم دلیل اصلی انتشارنیافتن عمومی و شفاف آمار و اعداد مربوط به دریاچه باشد.

کد خبر 2758427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha