مهار اقلیم کردستان از سوی بغداد با ابزار نفت

سرویس جهان- اندیشکده تحقیقات سیاست خارجی با اشاره به کنترل کامل بغداد بر صنعت نفت اقلیم کردستان نوشت: دولت مرکزی عراق با در اختیار گرفتن صنعت نفت اقلیم کردستان عراق سیاست های استقلال طلبانه اربیل را مهار کرده است.

به گزارش کردپرس، اندیشکده تحقیقات سیاست خارجی در تحلیل چرایی توقف صادرات نفت اقلیم کردستان عراق اشاره کرده است که این اقدام با هدف مهار سیاست های استقلال طلبانه کردهای عراق  از سوی دولت مرکزی صورت گرفته است.

این اندیشکده با اشاره به این که دولت مرکزی عراق سالهاست به دنبال کنترل کامل بر صنعت نفت اقلیم کردستان عراق بوده، نوشت: صدور رای دیوان داوری بین المللی در پاریس در غیرقانونی اعلام کردن صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق ترکیه، مخالفت ترکیه با ادامه صادارت نفت اقلیم کردستان پس از صدور این حکم و اختلافات داخلی میان دو حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی بر سر تقسیم قدرت، به کنترل کامل بغداد بر صنعت نفت اقلیم کردستان عراق کمک کرده است.

این اندیشکده با اشاره به این که در حال حاضر دولت اقلیم کردستان کنترل بر منابع نفتی خود را از دست داده، از وابستگی کامل اربیل به بغداد برای دریافت سهمی از بودجه عمومی عراق خبر داده است. اندیشکده تحقیقات سیاست خارجی برآیند این اتفاقات را مهار کامل سیاست های مستقل اقلیم کردستان در حوزه های سیاسی و اقتصادی دانسته است.

در این مقاله تاکید شده است بغداد حتی برای نحوه صادارت نفت اقلیم کردستان شرط و شروطی گذاشته شده است. برای مثال، اقلیم کردستان عراق نمی تواند نفت خود را در بازارهای آسیا بفروشد. همچنین دولت اقلیم کردستان از این به بعد، باید به طور کامل سیاست های مد نظر بغداد را درباره میزان تولید و صدور نفت برپایه نظر اوپک پلاس اجرا کند.

این اندیشکده سرنوشت مشابهی برای برای صنعت گاز طبیعی اقلیم کردستان عراق پیش بینی کرده و گفته است این منطقه نمی تواند برنامه هایی مانند صدور گاز به اروپا و کسب درآمد از طریق را اجرایی کند.

انستیتو تحقیقات سیاست خارجی پیش بینی کرده است که دولت مرکزی عراق از تضعیف موقعیت اقلیم کردستان بعد از تسلیم نفت به بغداد برای امتیاز گرفتن بیشتر از کردها، بویژه در مورد مناطق مورد مناقشه در استان های نینوا و کرکوک استفاده خواهد کرد.

این اندیشکده آمریکایی بر این باور است که در حال حاضر تقابل بر سر حفظ عراق فدرال از سوی کردها و افزایش قدرت بیشتر دولت مرکزی از سوی دولت فعلی عراق در جریان است و به نظر می رسد که طرفداران دولت فعلی عراق که به دنبال افزایش بیشتر قدرت دولت مرکزی یا تمرکزگرایی بیشتر قدرت هستند، در مقایسه با تلاش کردها برای حفظ عراق فدرال دست برتری دارند.

البته این اندیشکده با اشاره به وجود اختلافات داخلی ریشه دار در اقلیم کردستان، کردها را در بوجود آمدن وضعیت کنونی مقصر دانسته است.

کد خبر 2758699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha