روزنامه نگار زندانی کُرد برنده جایزه تاب آور ترین روزنامه نگار سال

سرویس ترکیه - دجله مفتی اوغلو روزنامه نگار در بند کُرد برنده جایزه تاب آورترین روزنامه نگار سال شد.

به گزارش کردپرس، نهاد Free Press Unlimited جایزه سالانه تاب آورترین روزنامه نگار را به دجله مفتی اوغلو روزنامه نگار کُرد، رئیس مشترک انجمن روزنامه نگاران دجله فرات و مدیر مسئول خبرگزاری مزوپوتامیا اهدا کرد.

در مراسم ویژه ای برای اعلام برندگان جوایز مطبوعات آزاد، که توسط Free Press Unlimited در نیو اسپورت در لاهه هلند برگزار شد، روزنامه نگارانی که برنده «جایزه خبرنگار امید بخش سال» و «جایزه تاب آورترین روزنامه نگار سال» شده بودند، معرفی شدند.

در این مراسم دجله مفتی اوغلو به عنوان برنده جایزه تاب آورترین روزنامه نگار سال معرفی شد. از آنجا که دجله در حال حاضر به اتهام عضویت در سازمان تروریستی در زندان فوق امنیتی سینجان آنکارا به سر می برد، همکاران او آیسل اَوِستا و لیدیا گاتس چاک به جای او این جایزه را دریافت کردند. 

آنها حقایقی را فاش کردند که مقامات ترجیح می دادند پنهان کنند

در این مراسم درباره مفتی اوغلو گفته شد: «او و خبرگزاری ای که او مدیریت می کرد توسط مقامات ترکیه به اتهام انتقاد تحت فشار قرار گرفتند. زیرا آنها حقایقی را فاش کردند که مقامات ترجیح می دادند پنهان کنند. علاوه بر این، اتحادیه روزنامه نگاران که توسط دجله تأسیس شد، از بسیاری از روزنامه نگاران بازداشت شده در کشورش، ترکیه، به ویژه از حقوق روزنامه نگاران کرد دفاع کرده است. او در حال حاضر در زندان و در انتظار محاکمه است. دجله به عنوان یک خبرنگار زن کرد سال ها است که با آزار و اذیت قضایی مواجه بوده است.»

روزنامه نگاری بدون مقاومت چیزی نیست جز بلندگوی دولت بودن

نامه دجله نیز در این مراسم خوانده شد.

در بخشی از این نامه که از سوی دجله از زندان سینجان ارسال شده، آمده است: «باعث افتخار من است که نامزد چنین جایزه ای هستم. کار به عنوان روزنامه نگار در کشوری مانند ترکیه که آزادی مطبوعات و بیان در آن تحت فشار شدید قرار دارد، مستلزم مقاومت است. وگرنه حرکت بدون مقاومت چیزی نیست جز بلندگوی دولت بودن در مسیری که دولت نشان داده است. البته نامزدی من از ترکیه به این دلیل است که من یک کنشگر، نماینده هویت کردی و نماینده سنت مطبوعات آزاد هستم. خبرنگاران کرد در کردستان ترکیه با به خطر انداختن جان و آزادی خود برای اطلاع رسانی به افکار عمومی درباره حقیقت تلاش می کنند. بیش از سی سال است که روزنامه‌نگاران کرد علیرغم موانع بی‌شمار به طور مداوم به حرفه خود ادامه داده‌اند. 

من همچنین روزنامه نگاری هستم که در مدرسه مطبوعات آزاد بزرگ شده ام. می دانم که در کنار همه روزنامه نگارانی که برای حقیقت می جنگند، نامزد دریافت چنین جایزه ای هستم. من می خواهم از هیأت داوران که مبارزه ما را دیدند تشکر کنم. حقایق در تاریکی باقی نمی‌مانند، مطبوعات آزاد ساکت نمی‌ماند.»

روزنامه‌نگار امید بخش سال

در این مراسم جایزه «روزنامه‌نگار امید بخش سال» به هولیانکار کنتراس روزنامه‌نگار ونزوئلایی رسید.

هولیانکار کنتراس به دلیل تلاش برای نوشتن درباره چالش های زیست مردمی که در منطقه مرزی خطرناک ونزوئلا با کلمبیا زندگی می کنند، برنده این جایزه شد. مردم منطقه مرزی تاچیرا مشکلاتی مانند قاچاق انسان، قاچاق مواد مخدر، نبود آب آشامیدنی سالم و همچنین وجود سازمان های جنایتکار مختلف که از مردم محلی اخاذی می کنند، در رنج هستند.

کد خبر 2762665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha