قاتل هرانت دینک از زندان آزاد شد/مجلس به تداوم تحقیق درباره پرونده این قتل رای منفی داد

سرویس ترکیه - مجلس ترکیه با آرای AKP و  MHP به ادامه تحقیقات درباره قتل هرانت دینک رای منفی داد و این پرونده مختومه اعلام شد.

به گزارش کردپرس، پس از آزادی اُگون ساماست قاتل هرانت دینک روزنامه نگار و روشنفکر مشهور ارمنی ترکیه، حزب برابری و دموکراسی خلق ها (HEDEP) خواستار تداوم تحقیقات درباره پرونده این قتل شد، با این حال مجلس ترکیه با اکثریت آراء این پرونده را مختومه اعلام کرد.

اگون ساماست، قاتل هرانت دینک دو روز پیش پس از طی 16 سال حبس، به دلیل رفتار شایسته در زندان، شامل عفو شده و آزاد شد.

پس از این آزادی که با اعتراض گسترده شخصیت های سیاسی چپ و کردها در ترکیه همراه بود و بازتاب بسیار گسترده ای داشت، HEDEP با طرح پیشنهادی در مجلس ترکیه خواستار تداوم تحقیقات درباره این پرونده شد. 

زولکوف اوچار، نماینده HEDEP درباره این طرح پیشنهادی گفت آزادی ساماست یک ضربه دیگر به پیکره اعتماد به دستگاه قضائی در ترکیه وارد کرد. ما پیشتر هم این را در شمار زیادی از قتل های فاعل مجهول در ترکیه دیده ایم که دست دخالت دولت در آنها بوده است.

این پیشنهاد از سوی نمایندگان حزب جمهوری خواه خلق (CHP) نیز حمایت شد. حسن بالتاچی، یکی از نمایندگان CHP ترور دینک  را به عنوان یک قتل سیاسی توصیف کرد.

پس از سخنان این نمایندگان، پیشنهاد به رای گذاشته شد و مثل همیشه با رای منفی از سوی نمایندگان حزب عدالت و توسعه (AKP) و نمایندگان حزب حرکت ملی (MHP) از سوی مجلس ترکیه رد شد.

هرانت دینک روزنامه نگار ارمنی، سردبیر هفته نامه دوزبانه ترکی - ارمنی آگوس یکی از مشهورترین نشریات ارمنی ترکیه بود که در روز روشن هنگام  خروج از دفتر کار خود در استانبول در ژانویه 2007 با شلیک گلوله ترور شد.

دینک در مقاله های خود که به زبان های ارمنی، ترکی و انگلیسی می نوشت بارها به قتل عام ارمنی ها از سوی دولت عثمانی اشاره کرده بود. 

قاتل هرانت دینک از زندان آزاد شد/مجلس به تداوم تحقیق درباره پرونده این قتل رای منفی داد

دینک روزنامه نگاری روشنفکر و تاثیر گذار بود. او با درآمد کمی از روزنامه نویسی امرار معاش می کرد و زندگی ساده و فقیرانه ای داشت. به گفته کسانی که او را از نزدیک می شناختند، در هنگام قتل کفشی پاره و سوراخ به پا داشت. 

قاتل او که در زمان بازداشت 17 ساله بود، به بیش از 22 سال زندان محکوم شد که در نهایت به دلیل رفتار شایسته در زندان پس از گذران 16 سال و 10 ماه زندان، آزاد شد.

کد خبر 2763349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha