قوه قضائیه ترکیه نام HEDEP را غیر قانونی دانست و به رسمیت نشناخت

سرویس ترکیه - قوه قضائیه ترکیه نام اختصاری HEDEP را به دلیل شباهت آن با نام حزب منحل شده HADEP به رسمیت نشناخت.

به گزارش کردپرس، حزب سبزها و آینده چپ (حزب چپ سبز) که به عنوان حزب آلترناتیو حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) ادامه فعالیت های سیاسی این حزب را بر عهده گرفته است، در چهارمین کنگره فوق العاده که در 15 اکتبر 2023 برگزار شد، نام خود را تغییر داد و نام حزب برابری و دموکراسی خلق ها را برگزید. این حزب همچنین HEDEP را به عنوان نام اختصاری خود برگزید. با این حال دادستانی عالی آنکارا امروز اعلام کرد که این نام را به رسمیت نمی شناسد.

حزب دموکراسی و برابری خلق ها پس از تغییر نام خود، این تغییر نام را به دادستانی عمومی قوه قضائیه ابلاغ کرده بود. دفتر دادستانی عمومی امروز در نامه ای که به دفتر حزب ارسال شده است، از این حزب خواستار تغییر نام اختصاری خود (HEDEP) شد. دادستانی این نام اختصاری را به این دلیل که شبیه نام اختصاری حزب منحل شده دموکراسی خلق (HADEP)، است، نپذیرفت. دفتر دادستانی عمومی اعلام کرد که این شباهت برخلاف قانون احزاب سیاسی است و ممکن است مخاطبان را به اشتباه بیاندازد.

در نامه ارسالی به حزب درخواست شده است که نام اختصاری HEDEP تغییر کند.

پس از برگزاری نشستی با حضور مدیران حزب، انتظار می رود عایشه گل دوغان سخنگوی حزب فردا توضیحاتی درباره این موضوع ارائه دهد.

قوه قضائیه ترکیه نام HEDEP را غیر قانونی دانست و به رسمیت نشناخت

گفتنی است، حزب دموکراسی خلق (HADEP) در 13 مارس 2003 توسط دادگاه قانون اساسی به این دلیل که «به مرکز فعالیت های غیرقانونی تبدیل شده بود»، منحل شد و 46 عضو HADEP از جمله  مراد بوزلاک رئیس این حزب به مدت 5 سال از هرگونه فعالیت سیاسی محروم شدند.

کد خبر 2763574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha