هورامان، نیازمند مدیریتی با نگرش های جهانی است

سرویس کرمانشاه _ توسعه گردشگری در منطقه ثبت جهانی هورامان و رفع موانع و مشکلات پیش روی آن، از جمله دغدغه های فعالان این حوزه است. در همین راستا خبرگزاری کردپرس گفتگویی را با وفا ولی زاده کارشناس ارشد از دانشگاه تهران و مدیر مجموعه گردشگری واران در شهرستان پاوه انجام داده‌است که در ادامه می‌خوانید:

آقای ولی زاده طی این یک دهه اخیر گردشگری در منطقه هورامان کاملاً متحول شده و افراد بسیاری برای دیدن این زیبایی های طبیعی و فرهنگی به این منطقه می آیند. این رویداد را چگونه می بینید؟

هورامان سال ها یک منطقه ناشناخته برای گردشگران بود ولی خوشبختانه در سال‌های اخیر با کمک فعالیت‌ها و تلاش‌های صورت گرفته از سوی گروه‌های مردم نهاد و فعالان فرهنگی و گردشگری، افرادی زیادی در ایران و سراسر دنیا با این منطقه و جذابیت های گسترده آن آشنا شده اند و هورامان به تدریج جایگاه خود را به عنوان یک مقصد گردشگری پیدا کرده است. البته هنوز جذابیت‌های متنوع، بکر و کم نظیر منطقه مانند معماری بومی و فرهنگ بسیار غنی آن در سطح ملی و جهانی به خوبی معرفی نشده و بسیاری از ابعاد این میراث عظیم فرهنگی بی خبرند.

 هورامان، نیازمند مدیریتی با نگرش های جهانی است

به نظر شما چه عواملی موجب اقبال گردشگران از این منطقه شده است؟

مهمان نوازی و فرهنگ غنی مردمان این منطقه یکی از دلایل اقبال گردشگران به هورامان است. ساکنان هورامان، مردمانی بسیار خونگرم و مهمان‌ نواز هستند و همین ویژگی باعث شده نگاه گردشگران متوجه این منطقه متوجه شود.
همچنین برگزاری جشن انارها در سالیان گذشته به معرفی بیشتر این منطقه کمک کرد و طی آن سال‌ها گردشگران بسیاری برای شرکت در این برنامه ها به هورامان آمدند. بی گمان برگزاری دائمی و سالیانه اینگونه جشن ها و برنامه ها و ایجاد موزه های مردم شناسی می تواند به معرفی  بیشتر منطقه و جایگاه واقعی آن، کمک کند. در کنار این ها ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان هم یک رویداد بسیار بزرگ و بین المللی بود که بسترساز معرفی این منطقه در سطح جهانی شد و آوازه هورامان در دنیا پیچیده شد.

 هورامان، نیازمند مدیریتی با نگرش های جهانی است

آقای ولی زاده ضعف های مدیریتی در حوزه های مرتبط با گردشگری همیشه مورد نقد و گلایه فعالان این حوزه بوده است. به باور شما چه مشکلاتی در این عرصه وجود دارد؟

هرچند منطقه هورامان هرچند ثبت جهانی شده ولی آیا سطح و نوع نگاه‌های مدیریتی آن هم جهانی شده است؟ گروهای مردم نهاد طی این مدت فعالیت‌های خوبی داشته‌اند و انتظار می رود در بخش دولتی هم شاهد انتصاب مدیران مدیرانی باشیم که در تراز منطقه ثبت جهانی هورامان باشند. مدیران خلاق و توانمندی که بتوانند از تجربیات دیگر کشورها برای برنامه ریزی در زمینه توسعه گردشگری منطقه و کاهش آسیب های فرهنگی و زیست محیطی بهره بگیرند. در کنار رونق اقتصادی حاصل از گردشگری باید محیط زیست و فرهنگ بومی و اصیل مردم هم حفظ و حراست شود. سنت های قدیمی، اصیل و هزاران ساله این منطقه ممکن است در مواجهه با حضور انبوه گردشگران آسیب ببینند و در این شرایط باید با برنامه‌ریزی‌های مناسب این میراث ارزشمند حفظ شود و این کار نیازمند زیرساخت است.

 هورامان، نیازمند مدیریتی با نگرش های جهانی است

به نظر شما چه کارهای ضروری باید در حوزه تامین زیرساخت ها صورت می گرفت که انجام نشده است؟

ضعف زیرساخت‌ها بزرگترین تهدید و زنگ خطر برای توسعه گردشگری منطقه هورامان است. زیرساخت‌های فعلی پاسخگوی نیازهای گردشگران نیست و این کمبودها در دوران اوج ورود مسافران کاملا مشهود است و آن‌ها در آن ایام با کمبود جدی اقامتگاه و امکانات خدماتی و بهداشتی مواجه می‌شوند.
یک عرصه پهناور توسط یونسکو ثبت جهانی شده‌ است و می بایست در گام اول  متناسب با انواع گردشگری، زیرساخت‌هایی مانند هتل‌، اقامتگاه و مراکز خدماتی و رفاهی و بهداشتی فراهم شود تا گردشگر بتواند با آسایش و آرامش بیشتری از زیبایی های منطقه بهره مند شود و در آینده دوباره به این منطقه بازگردد و این حضور تنها یکبار نباشد.
بخش دولتی می بایست همزمان با رویداد ثبت جهانی وام های بلاعوض و کم بهره ای را در اختیار مردم منطقه و بخش خصوصی قرار می داد تا آن ها بسترهای لازم برای میزبانی مناسب از گردشگران را فراهم کنند و متاسفانه در این حوزه غفلت صورت گرفت و تبعات منفی آن را مشاهده می کنیم.

در پایان اگر سخنی و یا نکته ای باقی مانده، بفرمایید:

منطقه اورامانات از ظرفیت های بسیار گسترده‌ای برخوردار است و بهره‌گیری از این فرصت‌ها نیازمند یک نگاه جهانی، کلان‌نگرانه و تلاش بیشتر است. با توجه به ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان باید مدیریت گردشگری و فرهنگی منطقه هم با یک نگاه توسعه‌گرایانه و جهانی اداره شود و مدیرانی با این ویژگی و نگرش برای منطقه منصوب شوند.
ثبت جهانی یک فرصت بزرگ برای  توسعه منطقه است و استفاده از این شرایط تازه نیازمند برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های مدون و کلان‌نگرانه در حوزه اقتصاد محلی و ایجاد اشتغال پایدار و همراه با حفظ و احیای فرهنگ اصیل منطقه است.
خوشبختانه اقبال عمومی گردشگران به منطقه هورامان در حال گسترش است و مردم از اقصی نقاط جهان برای دیدن این منطقه می آیند و باید همزمان زیرساخت‌های لازم برای منطقه فراهم شود تا از پیامدهای منفی آن جلوگیری کنیم.

کد خبر 2763539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha