تزریق روزانه ۲۰ تن مرغ منجمد در ارومیه/ راهکار همیشگی رفع کمبود

سرویس آذربایجان غربی- کارگروه تنظیم بازار استان آذربایجان غربی؛ در جلسه فوق العاده تنظیم بازار مرغ مصوب کرد تا روزانه ۲۰ تن مرغ منجمد از محل مرغ های منجمد موجود در کشتارگاه ها جهت کاهش تلاطم بازار مرغ در شهر ارومیه توزیع شود.

 به گزارش کردپرس از دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار استان آذربایجان غربی؛ در جلسه فوق العاده ای که برای تنظیم بازار مرغ در محل استانداری آذربایجان غربی و به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار برگزار شد مقرر  شده تا روزانه ۲۰ تن مرغ منجمد از محل مرغ های منجمد موجود در کشتارگاه ها جهت کاهش تلاطم بازار مرغ در شهر ارومیه توزیع شود.

همچنین بر اساس مصوبات این جلسه خروج مرغ (زنده و لاشه) بدون اخذ  مجوز از اداره کل دامپزشکی استان ممنوع بوده و عرضه مرغ قطعه بندی شده در سطح بازار صرفا تا سقف ده درصد و با درج قیمت مصرف کننده مجاز است.

بر اساس اعلام ارگروه تنظیم بازار استان آذربایجان غربی؛ تا اطلاع ثانوی درصد قابل توجهی مرغ کشتارشده تمامی کشتارگاه های سطح استان در شهرستان ارومیه توزیع خواهد شد و دامپزشکی استان موظف است خودروهای حامل مرغ گرم را در محل کشتارگاه پلمپ نموده و فک پلمپ توسط بازرسان جهاد کشاورزی استان مستقر در محل توزیع انجام شود. این توزیع از روز جمعه در فروشگاه های منتخب آغاز و تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.

در هفته های اخیر مغازه داران در ارومیه از کمبود عرضه مرغ از سوی مرغداری ها خبر داده اند و این امر هم به کاهش جوجه ریزی و مشکلات و تبعات مختلف در مرغداری ها برمی گردد. کما اینکه معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی هم گفته بود:  «طی ماههای تیر، مرداد و شهریور سال جاری جوجه ریزی بیشتری در استان انجام گرفته و این امر باعث کاهش شدید قیمت مرغ زنده و گوشت گرم مصرف کننده از قیمت تمام شده بود که مرغداران متضرر شده بودند و در این راستا مقداری در اوایل مهر ماه جوجه‌ریزی را کاهش دهند».

عدم حمایت دولت از مرغداری ها در فواصل زمانی مختلف در سال سبب می شود مرغداران به کاهش جوجه ریزی اقدام کنند چرا که هزینه های تولید با قیمت مصوب همخوانی ندارد و همین امر به کاهش عرضه منجر می شود. در نتیجه قیمت میزان مرغ موجود در بازار به صورت ناگهانی افزایش می یابد و تبعیتی از نرخ مصوب نمی کند. در این میان شکل گیری صف های طولانی برای دریافت این کالای اساسی دوباره در مرکز استان قد علم کرده و مردم مجبوراند با نرخ گرانتر تا کیلوی ١٢٠ هزار و حتی بالاتر مرغ گرم تهیه کنند.

در این مواقع تنها راهکار سازمان جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار واردات مرغ منجمد بوده که با ذائقه غذایی مردم استان چندان سازگار نیست اما در نبود مرغ گرم انگار گزینه دیگری وجود ندارد!

در همین راستا روز جمعه نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی در خطبه های نماز جمعه گفته بود: هیچ توجیهی درباره کمبود مرغ و برخی مایحتاج زندگی مردم در بازار از مدیران قابل قبول نیست،و این سوال مطرح است که چرا مدیران این وضع و کمبود را پیش بینی نکرده و تدابیری برای حل کمبود مرغ نیاندیشیده اند؟

کد خبر 2763954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha