بازگشت صف های خرید مرغ به ارومیه/ بحرانی تکراری و بدون حل!

سرویس آذربایجان غربی- بحران کمبود و بازگشت صف های خرید مرغ باز هم در ارومیه قد علم کرده است. وعده های جهاد کشاورزی برای حل ١٠ روزه این مشکل به جایی ختم نشده و این کالای اساسی همچنان با کمبود و افزایش قیمت روبه رو است.

به گزارش کردپرس، اواسط آبان ماه، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفته بود: «کمبود مرغ در استان مقطعی است و در ۱۰ روز آینده این کمبود برطرف می‌شود». اما با گذشت ١٦ روز هنوز هم صف های مرغ در ارومیه برقرار است و  این کالای اساسی در کل استان با قیمت بالاتر از نرخ مصوب ارائه می شود.

گفته می شود؛ نیاز مصرف روزانه مرغ گرم استان ۲۳۰تن است و بنا بر اعلام جهاد کشاورزی آذربایجان غربی  «در این مدت تلاش  شد تا برای رفع کمبود در بازار استان ۲۴۳تن مرغ گرم توزیع شود که این میزان ۱۵تن بیش از روزهای دیگر است». با وجود این بسیاری از مغازه های مرغ فروشی در ارومیه خالی است و یا کالا در صورت موجودی به قیمتی بالاتر به فروش می رسد!

مغازه داران از کمبود عرضه مرغ از سوی مرغداری ها خبر می دهند و این امر هم به کاهش جوجه ریزی و مشکلات و تبعات مختلف در مرغداری ها برمی گردد. کما اینکه معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی می گوید:  «طی ماههای تیر، مرداد و شهریور سال جاری جوجه ریزی بیشتری در استان انجام گرفته و این امر باعث کاهش شدید قیمت مرغ زنده و گوشت گرم مصرف کننده از قیمت تمام شده بود که مرغداران متضرر شده بودند و در این راستا مقداری در اوایل مهر ماه جوجه‌ریزی را کاهش دهند».

عدم حمایت دولت از مرغداری ها در فواصل زمانی مختلف در سال سبب می شود مرغداران به کاهش جوجه ریزی اقدام کنند چرا که هزینه های تولید با قیمت مصوب همخوانی ندارد و همین امر به کاهش عرضه منجر می شود. در نتیجه قیمت میزان مرغ موجود در بازار به صورت ناگهانی افزایش می یابد و تبعیتی از نرخ مصوب نمی کند.

در این میان شکل گیری صف های طولانی برای دریافت این کالای اساسی دوباره در مرکز استان قد علم کرده و مردم مجبوراند با نرخ گرانتر تا کیلوی ١٢٠ هزار و حتی بالاتر مرغ گرم تهیه کنند.

در این مواقع تنها راهکار سازمان جهاد کشاورزی واردات مرغ منجمد بوده که ذائقه غذایی مردم استان چندان سازگار نیست اما در نبود مرغ گرم گزینه دیگری وجود ندارد،

گفته می شود در جوجه ریزی مهر ماه سال جاری به تعداد ۳میلیون و ۷۶۱هزار قطعه بوده و ۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است، در پی کاهش جوجه ریزی، اکنون قیمت مرغ هم در بازار افزایش یافته است.

با  گذشت دو هفته از وعده حل ١٠ روزه بحران کمبود مرغ در ارومیه این مشکل همچنان پا برجا بوده و صف های طویل مرغ در ارومیه کماکان به قوت خود باقی است/.

کد خبر 2763786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha