سرهنگ ارتش ترکیه: عملیات پنجه قفل اشتباهی بزرگ از سوی خلوصی آکار بود

سرویس ترکیه - سرهنگ بازنشسته ارتش ترکیه عملیات پنجه قفل را اشتباهی بزرگ از سوی خلوصی آکار دانست و خواستار پایان بخشیدن به آن شد.

به گزارش کردپرس، اورکون اوزلّر سرهنگ بازنشسته ارتش ترکیه در سخنانی عملیات پنجه قفل را یک اشتباه بزرگ تاکتیکی و استراتژیکی توصیف کرد که عواقب بدی برای ترکیه داشته است. او مسئولیت آغاز این عملیات اشتباه را در کردستان ترکیه بر عهده خلوصی آکار وزیر دفاع پیشین ترکیه دانست.

پس از تایید خبر کشته شدن 12 تن از نیروهای نظامی ارتش ترکیه در درگیری های دو روز اخیر در کردستان عراق، در منطقه عملیاتی موسوم به پنجه قفل (زاپ، آواشین، متینا) و خاکورک، واکنش های گسترده ای به این خبر در فضاری رسانه ای ترکیه شکل گرفت. یکی از این واکنش ها مربوط بود به سخنان اورکون اوزلّر سرهنگ بازنشسته ارتش ترکیه که پیشتر در منطقه نظامی اینجیرلیک که پایگاه نظامی آمریکا در آن قرار دارد، خدمت کرده است.

عملیات پنجه قفل یک اشتباه سنگین بود

اوزلر با شرکت در یک برنامه تلویزیونی خبری در شبکه  KRT در تحلیل درگیری های اخیر در منطقه عملیاتی پنجه قفل، گفت: «من به عنوان یک نظامی که به منطقه شمال (کردستان) عراق سفر کرده ام و این منطقه را به خوبی می شناسم، باید بگویم که این عملیات هم از نظر استراتژیک و هم از نظر تاکتیکی اشتباه بوده است.»

او گفت: «من از دست خودم بسیار خشمگین هستم. زیرا یک سال است که این حرف ها را در خودم نگه داشته و به زبان نمی آمورم تا نگویند هدفم شکست روحیه نیروهای مسلح ترکیه است. بنابراین خودم را هم مسئول خون این جان باختگان می دانم. به خاطر اینکه سکوت کرده ام. من هم از نظر وجدانی در این مورد احساس مسئولیت می کنم.»

خلوصی آکار نیروها را وارد منطقه کرد و ما داریم تقاص آن را می پردازیم

اوزلر با اشاره به مسئولیت خلوصی آکار، نماینده حزب عدالت و توسعه (AKP) و رئیس کمیسیون دفاع ملی مجلس ترکیه و وزیر سابق دفاع ترکیه، در این عملیات، گفت: «خلوصی آکار این نیروها را وارد آن منطقه کرد و اکنون ما داریم تقاص این تصمیم اشتباه را می پردازیم.»

او افزود: «وقتی برای یک عملیات نظامی برنامه ریزی می کنید، باید در ابتدا به این موضوع بپردازید که در مواقع لازم جان باختگان و مجروحان را چگونه از منطقه تخلیه کنید؛ با اینها شروع به برنامه ریزی عملیات نظامی می کنید.»

اوزلر با اشاره به گفتگو و دیدارهای خود با نظامیان ترکیه که در منطقه عملیاتی در کردستان عراق خدمت می کنند، گفت: «ما هم با آنها دیدار و گفتگو می کنیم، خبر داریم که در آنجا چه خبر است. شاید آنها نمی توانند این موضوعات را به فرماندهان خود بگویند، یا فرماندهان آنها سخنان نیروهای خود را ناشنیده می گیرند.»

هدف ما از کشته دادن در این منطقه چیست؟

سرهنگ بازنشسته ارتش ترکیه با تکرار این موضوع که عملیات مذکور در منطقه اشتباه بوده گفت: «هرجا که آنها (سران نیروهای مسلح) بخواهند می توانم این را برایشان توضیح دهم، ما نباید تلفات جنگی بیشتری بدهیم.»

اوزلر با بیان این که  «سال هاست که داریم در منطقه کشته می دهیم، گفت: «دیروز هم کشته داده ایم، امروز هم می دهیم، فردا هم خواهیم داد، اما باید از خودمان بپرسیم چرا این همه کشته می دهیم؟ این مهم است. آیا می خواهیم از مرزمان حفاظت کنیم؟ باشد، من با نیمی از همین نیروها که در منطقه مستقر شده اند هم می توانم این مرز را محافظت کنم.»

او گفت که با نیروهای اطلاعاتی و دیگر نیروهای مربوطه می توان حرکات نیروهای PKK در مناطق زاپ، متینا، آواشین و گاره را کنترل کرد و نیازی به حضور مستمر نیروهای نظامی در منطقه نیست. 

مردم کردستان عراق ما را دوست ندارند

اوزلر در ادامه با بیان این که مردم منطقه (کردستان عراق) نیروهای ما را دوست ندارند، گفت: «شما نمی توانید ویژگی های این منطقه را مثل داخل ترکیه در نظر بگیرید. زیرا نیروهای بارزانی و مردم محلی این منطقه (در حقیقت) دوستان ما نیستند.»

ما تا بیخ مناطق مسکونی اقلیم کردستان رفته ایم

اوزلر گفت: «مقامات وزارت دفاع ادعا می کنند که نیروهای ما از مناطق مسکونی دور هستند، نه دوستان. خود مقامات می دانند که تا بیخ گوش مناطق مسکونی رفته اند و خودشان می دانند که آخرین عملیاتشان در چه شرایطی بوده است. به این دلیل یک بار دیگر بر روی این که عملیات مذکور چقدر از جهت تاکتیکی و استراتژیک اشتباه بوده است، تأکید می کنم.»

نباید اجازه بدهیم که کردستان ترکیه و عراق به هم بپیوندند

این سرهنگ بازنشسته ارتش ترکیه در پایان با اشاره به ادعای برخی از ملی گرایان افراطی درباره این که عملیات ترکیه در کردستان عراق این کشور را به تحقق اهداف پروژه موسوم به «میثاق ملی» نزدیک تر کرده است، گفت: «بله، این در صورتی رخ می داد که مردم آن منطقه و دولت بارزانی خودشان می آمدند و می خواستند تا ما (دولت ترکیه) آنها را هم مدیریت کنیم. ما به این نمی توانیم نه بگوییم. تازه در صورتی که اینکار را هم بکنیم دو سال بعد همان ها با پیوستن به کردستان ترکیه خواستار برقراری مدیریت خودگردان در همه این جغرافیا می شوند. این که اجازه بدهیم این مناطق به هم بپیوندند یک اشتباه است.»

کد خبر 2764810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha