آیا ترکیه شمار تلفات جنگی خود را پنهان می کند؟

سرویس ترکیه - تفاوت آمار منتشر شده از تلفات نظامیان ترکیه در خاک اقلیم کردستان از سوی رسانه های دولت ترکیه و رسانه های نزدیک به PKK باعث ایجاد گمانه زنی هایی در زمینه پنهان کاری ترکیه در اعلام این آمار شد.

به گزارش کردپرس، در حالی که مرکز مطبوعاتی نیروهای مدافع خلق (HPG) شاخه نظامی PKK در اطلاعیه ای شمار تلفات نیروهای نظامی ترکیه در درگیری های روز گذشته در خاکورک را 27 تن اعلام کرده بود، وزارت دفاع ترکیه با انتشار بیانیه ای جان باختن 6 تن از نیروهای نظامی خود را در خاک کردستان عراق تایید کرد. این موضوع سبب شد تا برخی از رسانه ها در کردستان ترکیه دولت این کشور را متهم به پنهان کاری تلفات خود کنند.

خبرگزاری مزوپوتامیا، یکی از معدود خبرگزاری های قانونی ترکیه که به اخبار کردستان می پردازد در گزارشی با عنوان «آیا ترکیه شمار تلفات جنگی خود را پنهان می کند؟» به این موضوع پرداخت.

بنا بر این گزارش، پیش از آغاز انتشار اخبار رسمی درباره درگیری های شدید در منطقه مرزی خاکورک در اقلیم کردستان که با منطقه شمزینان (شمدینلی) در حکاری ترکیه هم مرز است، اخباری غیر رسمی در رسانه های مجازی منتشر شد که خبر از کشته شدن 6 تن از نیروهای نظامی ترکیه در این درگیری ها می داد. این اخبار باعث ایجاد جنجال رسانه ای در فضای مجازی ترکیه شد تا حدی که برخی از حساب های کاربری نزدیک به دولت و نظامی های ترکیه از صاحبان حساب های کاربری که این اخبار را منتشر کرده بودند خواستار حدف آنها شدند و حتی کار به تهدید کشید.

ساعاتی بعد (شب گذشته) وزارت دفاع ترکیه در اطلاعیه ای از جان باختن سه تن و مجروح شدن 4 تن دیگر از نظامیان خود خبر داد. 

وزارت دفاع در دومین اطلاعیه خود که بامداد امروز منتشر شد اعلام کرد که با وجود مداخلات پزشکی نتوانسته جان سه تن دیگر از نظامیان خود را نجات دهد و شمار جانباختگان عملیات خاکورک به 6 تن رسیده است.

در اطلاعیه دوم نام نظامیان جان باخته نیز به این ترتیب اعلام شد: «ستوان پیاده نظام رمضان گونای، گروهبان متخصص پیاده نظام محمت سرین کان، سرجوخه اسماعیل یازیجی، سرباز قراردادی پیاده نظام یاسین قاراجا، سرباز قراردادی پیاده نظام چاغ آتای ارن اوغلو و سرباز پیاده نظام امره تاشین».

در حالی که وزارت دفاع ترکیه شمار تلفات خود را 6 تن اعلام کرده بود، خبرگزاری فرات (ANF) در گزارشی  گزارشی به نقل از منابع محلی مدعی شد که 27 نیروی نظامی ترکیه در این درگیری جان خود را از دست داده اند. 

علاوه بر این، بر اساس گزارش منتشر شده از سوی فرات به نقل از مرکز رسانه ای HPG، روز گذشته در منطقه متینا نیز میان نیروهای HPG و نظامیان ترکیه درگیری رخ داده و 9 نیروی نظامی ترکیه نیز در آنجا جان خود را از دست داده اند.

خبرگزاری مزوپوتامیا، با مقایسه این اخبار اعلام کرد که این اخبار باعث گمانه زنی هایی در زمینه این شده اند که دولت ترکیه شمار تلفات نظامی خود را در کردستان عراق پنهان کرده است.

کد خبر 2764777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha