نامزدهای انتخاباتی استانهای زاگرس نشین لیست واحد بدهند / یاسر بابایی

سرویس ایلام - با توجه به بلوک بندی های داخل مجلس، ضروری است که نمایندگان استانهای زاگرس نشین با یک لیست واحد در انتخابات شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، تجربه رصد عملکرد و وزن نمایندگان استانهای زاگرس نشین، خاصه مناطق کردی و غرب کشور، حکایت از کم اثری و توان پایین نمایندگان این استانها در فرایندهای قانونگذاری، تصویب برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت و چانه زنی در تصویب بودجه و کمیسیون تلفیق دارد.

نمونه بارز این ناتوانی در حذف بند حق مزایای مناطق جنگی در خلال تصویب برنامه هفتم توسعه رخ داد و قانونی که به نفع مرزداران و استانهای آسیب دیده از جنگ تصویب شد، با پیشنهاد نابخردانه نماینده ای حاشیه دار و مطرود ملت، از بودجه حذف شد و موجی از نارضایتی ها را در این هشت استان جنگی و امنیتی برانگیخت.

سوال افکار عمومی در این استانها این بود که مگر نمایندگان ایلام و کرمانشاه و خوزستان و کردستان و آذربایجان غربی و... در روز رأی گیری برای حذف این قانون در مجلس نبوده اند که این قانون به راحتی حذف شد؟ حقیقت این است که اتفاقا همه این نمایندگان که عمدتا زاگرس نشین و عمدتا در غرب ایران هستند، در این روز در مجلس حضور داشتند و تلاش بسیاری هم کردند که این پیشنهاد رأی نیاورد اما موفق نشدند و زورشان نرسید و حقی که قانون برای این مردمان در نظر گرفته بود به راحتی حذف شد.

آذربایجان غربی دارای ۱۲ نماینده، کردستان ۶، کرمانشاه ۸ و استان ایلام تنها ۳ نماینده دارند؛ یعنی استانهای عمدتا کردنشین غرب کشور ۲۹ نماینده دارند که در مقابل ۲۹۰ نماینده دیگر مجلس شورای اسلامی تنها دارای ۱۰ درصد هستند و همین مقدار نیز در بسیاری از مواقع هم نظر نیستند و گاه بوده که بر ضد هم نیز عمل کرده اند. حتی در استانی مثل آذربایجان غربی نیز که دوقطبی هایی در آنجا وجود دارد، همین تعداد نمایندگان با عملکردشان در مقابل توسعه استان خویش نیز ایستاده اند. و یا استانی مانند ایلام که به خاطر قبیله گرایی به ۱۲ شهرستان کوچک و ضعیف تبدیل شده، آنقدر واگرایی بین نمایندگان زیاد است که فرصتی برای همگرایی ندارند.

با این وجود در انتخابات مجلس دوازدهم باید در فقدان تحزب راستین و با علم به اینکه شخصیتهای سیاسی این مناطق در هر دو جریان سیاسی غالب کشور دارای جایگاه بالا و اثرگذاری نیستند، به نظر می رسد که این خلأ باید با ظهور نامزدها و نمایندگانی نوگرا پر شود که بتوانند فراتر از ایل و قبیله و استان خود را ببینند و برای داشتن وزن مناسب در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های مجلس، با صدور یک لیست واحد برای نخستین بار در انتخابات شرکت کنند.

تشکیل چنین لیستی بسیار سخت است ولی محقق شدن آن گام بزرگی در کسب قدرت واقعی قانونگذاری و نظارت و چانه زنی برای مناطق غرب کشور در مجلس است که لیستهای جریانی و جغرافیایی آن را می چرخانند. لیست زاگرس می تواند حداقل به همان اندازه ۱۰ درصد برای مناطق غرب کشور قدرت بیاورد و اگر این طرح را با در نظر گرفتن لرستان، خوزستان و کهکیلویه و بویر احمد توسعه بدهیم، به درصد قابل توجهی از ضریب نفوذ و چانه زنی در رأس امور کشور خواهیم رسید (۶۳ نماینده معادل ۲۱ درصد) و آنگاه اگر نماینده ای به سهو یا به عمد بخواهد اجحافی به مردمان این دیار با پیشنهاد قوانین نابخردانه کند، نمایندگان لیست زاگرس می توانند به راحتی جلوی آن را بگیرند.

کد خبر 2764855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha