سرانه مصرف لبنیات کردستانی ها شدیدا کاهشی است/نباید از نمک های بدون ید استفاده شود

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در بحث مصرف لبنیات توسط خانوارهای کردستانی باید فرهنگ سازی صورت گیرد چرا که متاسفانه در فضای مجازی اینگونه القا شده که لبنیات صنعتی به واسطه مواد آن نباید مصرف شود در حالی که اینگونه نیست و سالم ترین لبنیات، لبنیات صنعتی است.

به گزارش کرد پرس، شیرین هدایت کردستانی در نشست خبری با خبرنگاران کردستان، گفت: کلسیمی که در لبنیات صنعتی وجود دارد مانند ویتامین های گروه «ب»، ویتامین «د»، ویتامین های محلول در چربی و دیگر ویتامین ها، باعث جلوگیری از پوکی استخوان و همینطور تامین بخشی از پروتئین مورد نیاز بدن می شود.

وی اظهار کرد: در سبزیجات برگ سبزی مانند بروکلی و یا مغز بادام هم کلسیم وجود دارد، اما تنها با خوردن یک لیوان شیر می توان روزانه ۳۰۰ میلی گرم از یک هزار میلی گرم کلسیم مورد نیاز بدن را تامین کرد.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: جلوگیری از پوکی استخوان، جلوگیری از ابتلا به سرطان، جلوگیری از ابتلا به فشار خون و بسیاری دیگر از بیماری ها با استفاده از لبنیات می توان از ابتلا به آنها جلوگیری کرد.

هدایت کردستانی ادامه داد: باید با اطلاع رسانی درست به مردم، از تهدیداتی که به واسطه اطلاعات نادرست فضای مجازی سلامت جامعه را به خطر می اندازد، جلوگیری کنیم.

وی یادآور شد: بر اساس داده های مرکز آمار ایران، سرانه مصرف ماست از ۱۴۳ کیلوگرم در سال ۱۳۷۰ به ۸۶ کیلوگرم در سال ۱۳۹۵ رسیده، سرانه مصرف شیر از ۱۴۷ کیلوگرم در سال ۱۳۷۰ به ۲۳۴ کیلوگرم در سال ۱۳۸۵ رسید اما یکباره این رقم در سال ۱۳۹۵ به ۱۲۶ کیلوگرم رسیده است.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی کردستان در بخش دیگری از سخنان خود استفاده از نمک های بدون یُد را زنگ خطری جدی در استان کردستان عنوان کرد و بیان کرد: متأسفانه استفاده از نمک های بدون ید و رنگی زنگ خطر جدی در این حوزه است.

هدایت کردستانی گفت: تمام بازار را نمک های غیراستاندارد رنگی، نمک دریایی و نمک های معدنی فرا گرفته است که وجود ناخالصی، وجود فلزات سنگین معدنی، عدم تصفیه، نبود ید و غیره از مضرات این نمک ها است.

وی افزود: از عوارض استفاده از این نمک ها تجمیع ناخالصی در کلیه و کبد، شیوع سرطان خصوصاً سرطان معده، افزایش نقص های مادرزادی، نقص رشد در کودکان و نوزادان، افزایش گواتر و مواردی از این دست است.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه این نمک ها علاوه بر نامناسب بودن غیر مجاز هم هستند، اظهار کرد: در کردستان با موضوع مصرف بیش از اندازه نمک روبه رو هستیم یعنی ۲ برابر سرانه مصرف کشوری در کردستان نمک مصرف می شود.

هدایت کردستانی توجه به بحث درست استفاده از نمک، آن هم نمک یددار را مساله دارای اهمیت والا عنوان کرد و گفت: جوانان ما هم در نتیجه مصرف بیش از حد مجاز نمک به بیماری های فشار خون، پوکی استخوان و معضل دفع کلسیم روبه رو هستند که کلیه آنها را دچار نقص و موجب جمع شدن آب در بدن خواهد شد.

کد خبر 2766124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha