خوش یمنی جشنواره «آسمان» مهاباد را صاحب سینما می کند

شهر مهاباد بیش از ٣ دهه است شهر بدون سینما خوانده می شود، اما در اختتامیه جشنواره فیلم آسمان در این شهر، شهردار مهاباد از ساخت ٣سالن سینما و به بهره برداری آنها در سال جاری خبر داد.

به گزارش کردپرس،مراسم اختتامیه جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس «آسمان» شامگاه ٢١ شهریور ماه همزمان با روز ملی سینما در مهاباد با حضور چشمگیر مردم و هنرمندان در تالار وحدت این شهر برگزار شد.

شهر مهاباد سال هاست با وجود هنرمندان و تولید فیلم های کوتاه و بلند از وجود سینما بدون بهره مانده است و این موضوع هر سال در روز ملی سینما توسط هنرمندان برجسته شده و مورد انتقاد گرفته است.

تلاش های بی شماری که برای ایجاد سینما در مهاباد در سالیان اخیر هم انجام شده راه به جایی نبرده و پردیس امید و سینما تجاری و سینمای سیار و .... همه و همه وعده هایی بودند که به سرانجام نرسیدند.

برگزاری جشنواره فیلم و فیلمنامه و عکس آسمان در مهاباد نیز که سال هاست شهر بدون سینما شناخته شده است با انتقاداتی همراه بود،اما ابراهیم سعیدی دبیر این جشنواره در پاسخ به این انتقادات گفت: «شهر مهاباد حدود دو تا سه دهه است که سینمای فعال ندارد. قبل از انقلاب این شهر دو سالن سینما و یک خانه جوانان سینما داشت که بعد از جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی تعطیل شدند و فعالیت ویژه سینمایی در این شهر وجود نداشت. این خلاء حضور سینما یکی از عوامل بازدارنده برای برگزاری یک جشنواره و حتی اکران فیلم‌های روز گیشه برای مردم این شهر، نبود زیرساخت‌ها و سالن مناسب برای برگزاری جشنواره و اکران فیلم‌ها بود».

او افزود: «بالغ بر پنج سال پیش به همراه تعدادی از فعالان سینمایی استان آذربایجان غربی و شهر مهاباد به آسیب‌شناسی کم‌فروغ بودن صنعت سینما در این استان و به ویژه شهر مهاباد پرداختیم که نتیجه آن هم‌اندیشی، با توجه به ظرفیت‌های سینمایی استان آذربایجان غربی و شهر مهاباد منجر به برگزاری جشنواره «آسمان» شد. ما نبود سالن سینمایی مناسب را بهانه‌ای دیدیم که به سمت برگزاری جشنواره متفاوت‌تری حرکت کنیم و طرح جشنواره «آسمان» را با رویکرد یک جشنواره روباز و در فضای سطح شهر برنامه‌ریزی کردیم تا بتوانیم یک تجربه گروهی نمایش فیلم را با مردم داشته باشیم».

طرح جشنواره آسمان در مهاباد  در انتهای سال ۱۳۹۸  مورد تایید قرار گرفته بود اما به دلیل فراهم نبودن شرایط و زیرساخت‌های شهری و مالی این اتفاق فرهنگی و هنری به تاخیر افتاد و عاقبت در شهریور ماه ١٤٠٣ این اتفاق میمون با استقبال گسترده مردم و هنرمندان در مهاباد در ٣ فضای سالن و روباز در قالب های جذاب و جداگانه برگزار شد.

بخشی از برنامه ها در فضای روباز پلازای میدان«منگوران» و حوضخانه تاریخی «رستم بیگ» مهاباد و بخشی در دیگر سالن و آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد به مدت چهار روز از ١٨ تا ٢١ شهریور ماه برگزار شد.

حضور پر شمار مردم برای تماشای فیلم بر پرده نقره ای در فضای باز شهری، تلفیق اجرای موسیقی، نمایشگاه عکس و صنایع دستی به صورت همزمان ابتکار جالبی بود که با استقبال چشم گیر مردم همراه شد.

صلاح الدین خدیو فعال مدنی مهابادی در یادداشتی کوتاه نوشت: «رخدادهای فرهنگی قلب تپنده حیات فرهنگی شهراند. شهر هم، جز فرهنگ نیست و هر فضای فیزیکی مدرن را بدون روح مدنیت، نمی توان شهر خواند.شوری که شب های جشنوارەی فیلم آسمان مهاباد به  شهر بخشیده، تنها با شبهای شعر گوته تهران قابل قیاس است».

استقبال مردم از این رویداد فرهنگی در مهاباد منجر شد که دبیر این جشنواره اعلام کند: «این جشنواره قرار است به صورت سالانه برگزار شود و علاوه بر یک مقوله فرهنگی، در نظر داریم به پاسداشت و معرفی آداب و رسوم شهر مهاباد به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری بپردازیم».

جشنواره ای که با محوریت زیست بوم زاگرس پذیرای آثار هنرمندان استان‌های پهنه زاگرس شد و نخستین دوره این جشنواره به شکل منطقه‌ای و با حضور آثار هنرمندان ۱۱ استان واقع در جوار فلات زاگرس در محدوده جغرافیایی غرب و شمال‌ غرب ایران، از جمله استان‌های چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، همدان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، همچنین استان های آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان در شهر مهاباد برپا شد و بعد از چهار روز با کارنامه ای پربار به کار خود خاتمه داد.

در بخش فیلم این جشنواره ۳۰۰ اثر از ۱۱ استان به دبیرخانه ارسال شده بود که هیات داوران ۶۰ فیلم کوتاه در چهار حوزه داستانی، مستند، انیمیشن و تجربی را برگزید.

در بخش فیلمنامه در مجموع ۲۸۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که هیات داوران ۴۶ اثر را برای حضور در بخش مسابقه انتخاب کرد.

در بخش عکس نیز ۸۰۰ اثر از ۱۶۶ عکاس به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود که هیات داوران ۶۷ اثر از ۴۲ عکاس را برای بخش مسابقه جشنواره انتخاب کرد.

شامگاه گذشته مراسم اختتامیه جشنواره آسمان با معرفی برگزیدگان در هر ٣ بخش فیلم، فیلمنامه و عکس به کار خود پایان داد، اما پایان جشنواره با خبری خوش برای مهاباد و همزمان با روز ملی سینما همراه بود.

شهردار مهاباد در این مراسم از ساخت ٣سالن سینما در این شهر خبر داد و افزود: «عملیات ساخت ٣سالن در این شهر آغاز شده و این سالن ها امسال به بهره برداری خواهد رسید».

بابک رستم پور تاکید کرد: «شهرداری و مجموعه شورای اسلامی مهاباد برای حمایت از اجرای برنامه های فرهنگی و توسعه زیرساخت های بخش فرهنگ و هنر آمادگی دارند».

به برکت جشنواره آسمان و تلاش های مسئولان امر، شهر مهاباد قرار است بعد از ٣ دهه صاحب سینما شود تا هنر هفتم بار دیگر در این شهر رونق بگیرد و دوره های بعدی جشنواره آسمان در مهاباد هم به یمن وجود سالن های سینما به صورت تخصصی تر برگزار شود.

به گزارش کردپرس، نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس «آسمان» با حمایت شورای اسلامی شهر و شهرداری مهاباد و موسسه «لاوان فیلم مکریان» و با همکاری سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن سینمای جوانان ایران، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی برگزار شد.

کد خبر 2775179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha