٢٥ درصد محکومین متواری از زندان محکومین مالی هستند/غایبان تا یک ماه آینده برگردند

دادستان مرکز استان آذربایجان غربی گفت: محکومین متواری از اجرای حکم و غایبین از مرخصی و تسهیلات قانونی زندان‌ها تا یک ماه آینده، به هر نحو خود معرف و یا همکاری وثیقه گذاران برای اجرای احکام مراجعه کنند.

به گزارش کردپرس، مجیدی در کمیته استانی ساماندهی امورات محکومین متواری و غایبین از زندان آذربایجان غربی در جمع روسای دادگستری، دادستان‌ها، فرماندهان انتظامی و پلیس‌های تخصصی به صورت وبیناری اعلام کرد: تا با آمادگی و هوشیاری بر اساس لیست‌های احصا شده یک ماه آینده نسبت به دستگیری مجرمین متواری اقدام و پرونده محکومیت آن‌ها در اجرای احکام تعیین تکلیف شود.

دادستان مرکز استان آذربایجان غربی ضمن تقدیر از همکاری مسئولان زندان در پایش دائمی غایبین و اقدامات خوب در جهت کاهش آمار گفت: از پلیس‌های تخصصی استان بخصوص مواد مخدر، امنیت اخلاقی، آگاهی و پیشگیری در کاهش آمار محکومین متواری و تعداد بالای دستگیری‌ها در شش ماهه اول سپاسگزاریم و همچنان به اشراف اطلاعاتی و هوشیاری در جلب محکومین به توان انتظامی مقتدر نیاز داریم.

او گفت: اول از افکار عمومی و رسانه کمک می‌گیریم تا نسبت به اطلاع رسانی در بین اقشار مردم جهت همکاری برای اجرای عدالت اجتماعی و رفع دغدغه مسئولین قضایی همچنین تامین اضرار بزه دیده گان با معرفی این گونه افراد اقدام و یا برای حل مشکل قانونی در جهت مساعدت برای رفع آن خود را معرفی کنند.

مجیدی ادامه داد: اشخاص وثیقه گذار می‌توانند به جهت رفع توقیف و فروش مال خود برای تامین ضرر محکوم متواری با پلیس و مراجع قضایی همکاری کنند.

دادستان مرکز استان آذربایجان غربی با تفکیک لیست اسامی محکومین متواری و زندانیان غایب این اقدام را اولین گام اصولی در مرکز استان به عنوان قدم اول شیوه نامه تعقیب محکومین متواری و تعین تکلیف اعلام و به روسای حوزه‌های قضایی و انتظامی دستورات لازم برای کاهش آمار تا یک ماه آینده را صادر کردند.تطبیق آمار محکومین متواری و زندانیان غایب با قانون کاهش حبس جرایم تعزیری، مشمولین مرور زمان، ادغام و استعلام درباره ممات و حیات آن‌ها از ثبت احوال اقدام شود.

او گفت: در این رابطه دستورات لازم قضایی به پلیس جهت ممنوع الخروجی محکومین متواری و زندانیان غایب صادر شده است و به جد این موضوع را در گلوگاه‌ها رصد می‌کنیم.

مجیدی افزود: ۲۵ درصد از محکومین متواری و غایبین از زندان محکومین مالی هستند که باید موضوع توقیف وثیقه و فروش برای پرداخت ضرر مالباخته و بدهی مالی به فرد مقابل دعوی را برعهده بگیریم و در این مورد روسای دادگستری، شعبات دادگاه‌های حقوقی و خانواده باید سریعا اقدامات قانونی ضبط و فروش وثایق را انجام و تا ظرف یک ماه آینده گزارش از کاهش اجرای احکام پرونده این دسته از زندانیان را گزارش کنند.

دادستان مرکز استان آذربایجان غربی با صدور دستور به شعبات گفت: به دقت محکومیت‌ها و پرونده‌های متعدد محکومین متواری را بررسی کنید در صورت امکان ادغام و رفع محکومیت حبس از آمار متواریان کم و به وثیقه گذار اعلام کنید.

او گفت: فرایند تدوینی در مرکز استان به صورت کارشناسی انجام شده است و این موارد را در مراجع قضایی دنبال می‌کنیم و بر اجرای آن نظارت دائمی داریم، اما برخی از محکومین متواری که متاسفانه جرم دیگری هم انجام داده و متواری هستند باید در چتر اطلاعاتی نیروهای انتظامی و امنیتی دستگیر و برای اجرای حکم معرفی شوند.

کد خبر 2776548

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha