نقشه راه سیب در آذربایجان غربی به زودی اجرا می شود

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به ذخیره سازی حدود ۷۵۰ هزار تن سیب در سردخانه های استان گفت: تمامی موارد در نقشه راه سیب استان برآورد شده و در دست تدوین است و به زودی به مرحله اجرا در خواهد آمد.

به گزارش کردپرس، خسرو شهبازی در حاشیه برداشت سیب از باغات شهرستان ارومیه در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: طبق پیش بینی ها امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب درختی در استان تولید خواهد شد که حدود ۷۵۰ هزار تن آن به کشورهای هند، پاکستان، روسیه و عراق صادر و یا روانه سردخانه ها برای ذخیره سازی محصول می شود.

شهبازی تصریح کرد: از مجموع ۱۲۶ هزار هکتار از اراضی باغی استان ، در حدود ۶۵ هزار و ۴۱ هکتار از باغات استان به محصول سیب اختصاص دارد و سالانه در حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن انواع محصولات از باغات استان تولید می شود.

او بیان کرد: حدود ۱۵۰ هزار تن نیز به مصرف تازه خوری داخلی و مابقی نیز به صورت سیب صنعتی تحویل کارخانه های تولید آبمیوه می شود. عمده ارقام تولیدی در استان از نوع رد و گلدن دلیشز بوده اما ارقام تابستانه و محلی و ارقام جدید شامل رد چیف، گالا، فوجی روسا، سوپر استیمن، سامر فری، رم بیوتی، دلبار استیوال، گرانی اسمیت و رقم فوروم هم در استان کاشت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: موضوع آموزش و ترویج نیز به صورت جدی پیگیری می شود ، تا میزان تولید و کیفیت محصولات نیز ارتقا دهیم و با تغیبر الگوی کشت و به کارگیری روش های علمی در بخش کشاورزی استان ، در صددیم تا انواع درختان و رقم‌های جدید زود رس و میان رس را جایگزین باغهای سنتی کنونی کنیم.

او افزود: طرح‌هایی از جمله جایگزین سازی پایه‌های رویشی به جای پایه‌های بذری و حذف باغات درجه ۳ و اصلاح باغات درجه ۲ و توسعه باغات در مناطق مستعد و خارج ازحوضه آبریز دریاچه ارومیه در دستورکار است که در صورت تامین اعتبار با شتاب بیشتری اجرا خواهد شد .

گفتنی است؛ این در حالی است که استاندار آذربایجان غربی اخیرا  با اشاره به موضوع سیب صنعتی در استان گفت: ۴۵۰ هزار تن سالانه هدررفت سیب داریم که باید با یک برنامه ریزی دقیق، آموزش، ترویج در زمینه کود و سموم از هدر رفت سرمایه های استانی جلوگیری شود.

کد خبر 2776631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha