چه کسانی در کنگره مشاهیر کرد تجلیل شدند؟

سرویس کردستان- امروز در آیین اختتامیه کنگره مشاهیر کرد، 30 نفر از مفاخر کردزبان در سراسر دنیا که در حوزه های موسیقی، شعر، ادبیات، پزشکی و ... صاحب سبک هستند، تجلیل شدند.

به گزارش خبرگزاری کُردپرس، کنگره مشاهیر کُرد با حضور افراد برجسته کُرد از سراسر دنیا در دانشگاه کردستان برگزار شد. در اختتامیه این کنگره از 30 نفر از مشاهیر کرد تجلیل شد. این 30 نفر عبارتند از: میکائیل اصلان موزیسین کرد ترکیه ساکن آلمان، کلیم الله توحدی شاعر معروف کرمانجی اهل خراسان، استاد مظهر خالقی خواننده نام آوازه کرد که 38 سال دور از وطن بوده است، بیژن ذوالفقارنسب بازیکن و مربی فوتبال اهل سنندج، محمدعلی سلطانی نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات کردی اهل کرمانشاه، مجتبی شمسی پور شیمی دان کرمانشاهی، اسعد شیخ الاسلامی فقیه اهل سنندج، دکتر قطب الدین صادقی کارگردان تئاتر و استاد دانشگاه، هادی ضیاء الدینی هنرمند مجسمه ساز سنندجی، شهرام ناظری خواننده و آهنگساز اصیل ایرانی اهل کرمانشاه، کیهان کلهر آهنسگاز و موسیقی دان اهل کرمانشاه، علی اکبر مرادی موسیقی دان پرآوازه کرد اهل کرمانشاه، پروفسور معصومعلی معصومی عضو انجمن جراحان قلب اروپا اهل هرسین کرمانشاه، امیر سرتیپ نصرت الله معین وزیری اهل سنندج، دکتر کردستان موکریانی شاعر، نویسنده و زبان شناس و فعال حوزه حقوق زنان، عثمان هورامی خواننده نام آشنای کرد و استاد سیاچمانه، دکتر میشل لیزنبرگ کردشناس اهل هلند، نزند بگیخانی، کیانوش رستمی، بختیار علی، انور قره داغی، محمدعلی قره داغی، بیژن کامکار، عزالدین مصطفی رسول، آزاد نجار، عطا نهایی، علی اشرف نوبتی، لطیف هلمت و محمد طیفون.

گزیده ای از زندگینامه برخی از تجلیل شدگان در آیین اختتامیه کنگره مشاهیر کرد

هادی ضیاء الدینی:

در سال 1335 در محله «جور آباد» سنندج و در خانواده ای اهل شعر و عرفان متولد شد. قبل از دبستان به نقاشی پرداخت و بعد از دوره ابتدایی اولین گام ها را در مجسمه سازی برداشت وبه گفته خود وی این دو را با رنج فراوان و بدون آموزش و کلاسی آکادمیک هم زمان پیش برده است.در سال 1356 شمسی وارد دانشکده هنرهای زیبای تهران شد و مبانی هنرهای تجسمی را به صورت آکادمیک نزد اساتیدی بزرگی چون استاد هانیبال الخاص فراگرفت، اتفاقی که می توان آن رو به صورت یک تحول بزرگ در زمانه خودش در نظر گرفت.

افتخارات هادی ضیاء الدینی:

برگزیده در چهارمین بی ینال (دو سالانه) نقاشی ایران (موزه هنرهای معاصر تهران1376)برگزیده اولین بی ینال (دو سالانه) بین المللی طراحی ایران (موزه هنر های معاصر تهران1378) منتخب اولین جشنواره هنرهای تجسمی اصفهان، دریافت دیپلم افتخار در زمینه مجسمه سازی 1367.

محمد علی سلطانی:

در سال 1336 خورشیدی در شهر کرمانشاه به دنیا آمد. وی تحصیلات متوسطه را در کرمانشاه به پایان رساند. سلطانی در همان زمان تحصیل علوم اسلامی را نیز پی گرفت ونزد سید محمد طاهر هاشمی و سید محمد شیخ الاسلام (استاد دانشگاه تهران و شیخ الاسلام کوردستان) به شاگردی در علوم اسلامی پرداخت. محمد علی سلطانی پس از آن برای تحصیلات دانشگاهی به تهران رفت و در آنجا به محضر استادان علم اسلامی مانند کیوان سمیعی رسید و در همین ارتباط ها عرفان و فلسفه اسلامی را تحصیل کرد. کیوان سمیعی بعداها اجازه تنقیح و تصحیح آثارخود را به واسطه این رابطه به سلطانی واگذار کرد. سلطانی تحصیلات خود را تا مقطع دکترا ادامه داد. محمد علی سلطانی در سال 1362 و هنگامی که 26 سال داشت ، نخستین پژوهش خود را در حوزه ادبیات کردی با عنوان «مناجات های جاویدان ادب کردی» منتشر کرد. وی پس از آن پژوهش های خود را در این زمینه ادامه داد و در سال 1364 نخستین مجلد از مجموعه 6 جلدی «حدیقه سلطانی: احوال و آثار شاعران برجسته کورد و کوردی سرایان کرماشان از عهد تیموری تا عصر حاضر » را به چاپ سپرد.

پروفسور اسعد شیخ الاسلامی:

اسعد شیخ الاسلامی (فرزند محمد فرزند سید عبدالعزیز) در سال 1311 شمسی در خانواده ای نامی و در شهر سنندج متولد شد. مقاطع تحصیلی ابتدایی تا پایان متوسطه را در سنندج سپری کرد، سپس جهت ادامه تحصیل کسب مدرک کارشناسی به تهران رفت. در همان سال های جوانی در معیت پدر علوم دینی را فرا گرفت و درج فتوا و تدریس علوم دینی را زیر نظر مرحوم ملا محمود مفتی و پدر بزرگوار اخذ نمود. در سال 1336 جهت کسب دانش علوم دینی و الاهیات مجددا به دانشگاه رفته و در سال 1344 شمسی، به اخذ مدرک پی اچ دی در شاخه فقه و اصول قوانین اسلامی نایل آمد.

علی اکبر مرادی:

موسیقی دان پرآوازه کرد، پانزدهم اسفند سال 1336 خورشیدی در روستای بان زلان در نزدیکی شهر "گهواره ی" استان کرمانشاه ، در خانوده ای یارسان به دنیا آمد.

از سنین نوجوانی نواختن تنبور را فراگرفت و بعد ها نزد استادان برجسته این ساز مانند سید ولی حسینی، سید محمدعلوی و دیگر استادان به نام کردستانی به تکمیل هنر پرداخت. در سن سی سالگی توانایی نواختن تمام 72 مقام موسیقی مقامی کوردستان را کسب کرده و از سال 1350 زندگی حرفه ای خود را آغاز نمود.

گرچه مرادی فعالیت های هنری خود را با تکنوازی تنبور آغاز کرد اما از سال 1351 به همراه دوستان هنرمند خود ، القاصی و خادمی اولین گروه تنبور نوازی را در کرمانشاه تشکیل داد. مرادی از جانب مجله معروف سینگل لاین به عنوان یکی از 50 نوازنده برتردنیا معرفی شد.

امیر نصرت الله معین وزیری:

در سال 1317 درشهرستان سنندج متولد شد. او در سال 1340 از دانشکده افسری فارغ التحصیل گشت و دوره مقدماتی رسته توپخانه را در اصفهان طی کرد و در سال 1341 به توپخانه لشکر 81 منتقل شد. وی در سال 1354 در کنکور ورودی دانشکده فرماندهی و ستاد شرکت کرد و در سال 1355 با رتبه ممتاز فارغ التحصیل و از همان تاریخ در دافوس مشغول تدریس شد. امیر معین وزیری در زمان جنگ تحمیلی، طبق دستور فرماندهی وقت نیروی زمینی سرهنگ صیاد شیرازی به قرار گاه عملیاتی جنوب فراخوانده و به عنوان افسر عملیات قرار گاه کربلا انتخاب شد و در گروه طرح ریزی عملیات های فتح المبین و بیت المقدس انجام وظیفه کرد. خدمات ایشان در عملیات های بیت المقدس، رمضان، کربلای 2( فتح المبین)، خیبرو غیره تاثیر فراوانی در باز پس گیری مناطق اشغالی ایران اسلامی از رژیم متجاوز بعث داشت. در سال 1390 کتابی با عنوان چهره های ماندگار امیر سرتیپ دو نصرت الله معین وزیری در مورد خدمات و شخصیت امیر معین وزیری به قلم محسن صادق نیا توسط انتشارات سوره سبزمنتشر شد. همچنین از خود ایشان کتابی با نام تحلیلی بر عملیات خیبر در دست چاپ است.

دکتر کردستان موکریانی:

دکتر کردستان موکریانی در هولیر (اربیل) پایتخت کردستان درعراق فدرال چشم به جهان گشود و مراحل تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه را در همان شهر تاریخی به پایان رسانده است، بعد از اتمام کارشناسی زبان و ادبیات کردی در بغداد، جهت ادامه تحصیل در مقطع دکترا به مسکو(انیستیتو شرق شناسی) رفته و در سال 1997 میلادی موفق به اخذ مدرک دکترا در رشته فیلولوژی گردیده و در همان سال به موطن خویش بازگشته و در دانشگاه های سلیمانیه مشغول به فعالیت و تدریس می شود. از سال 1978 تا 1982 به شهر بغداد رفته و در نشر فرهنگ و هنر کردی زیر نظر وزارت فرهنگ به فعالیت خویش ادامه می دهد. دکتر کردستان موکریانی سال 1991 میلادی به هلند سفر کرده و در مقام سر ویراستار در کانون ترجمه مشغول به فعالیت می شود. در سال 1999 در نشر آراس هولیر ( اربیل) سرپرستی بازنویسی و نشر دوباره فرهنگ کردستان را به عهده می گیرد، او در سال 2000 به عنوان عضوی فعال در مجمع زانیاران کورد به خدمت خود ادامه داد.

کد خبر 123311

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha