نگاهی به کتاب «از مانگ هلات تا ژرفای غار پراو» گردآوری و تألیف محسن نیک‌روش

سرویس کرمانشاه –"تا قبل از چاپ این کتاب «از مانگ هلات تا ژرفای غار پراو» اطلاعات محدودی از تاریخ کوهنوردی کرمانشاه در دهه‌های چهل و پنجاه در اذهان عمومی بود و هنوز هم هست".

خبرگزاری کردپرس _ قسمت اعظم بخش های کتاب «از مانگ هلات تا ژرفای غار پراو» به یکی از چهره های اثر گذار و از پیشکسوتان کوهنوردی و غارنوردی کرمانشاه ابوالقاسم آمایه اختصاص دارد که بیش از چهل سال است درخارج کشور زندگی می کند. بخش های مهم کتاب غار پراو نوشته "داوید جودسون" با قلم شیوای ابولقاسم آمایه به پارسی ترجمه شده است. غار پراو در سال ۱۹۷۱و ۱۹۷۲ توسط تیم غارنوردی انگلیسی کشف و پیمایش شد وسال بعد ۱۹۷۳ و ۱۹۷۴ توسط تیم غارنوردی لهستانی ها مورد پیمایش قرار گرفت.

لازم به توضیح است که غار پراو برای اولین بار توسط غارنوردان به رهبری جان میدلتون کشف و پیمایش شد و نیز بعد از یک سال غار نوردان لهستانی‌ می آیند وغار را پیمایش می کنند. ضمناً به همراه تیم کاوشگران لهستانی ها، تیم ایرانی بخصوص ابوالقاسم آمایه ،مجتبی نادری، باقر عیوضی و تنی چند از غارنوردان کرمانشاهی که شرح آن در کتاب هست حضوری فعال داشته اند.

از ایران سال هزاروسیصد و هفتاد کانون کوهنوردان کرمانشاه، غارپراو را پیمایش می کنند و این رخداد اولین پیمایش کامل غارنوردان ایرانی در غارپراو ثبت تاریخ می شود. لازم است اضافه کنم که ابوالقاسم آمایه یکی از چهره های شناخته شده و از پیشکسوتان ، کوهنوردی و غارنوردی کرمانشاه است. ایشان با سٓبک داستان گونه‌ ای خاطرات شیرینی را به رشته تحریر درآورده و همانطور که اشاره شد این کتاب با همت و تلاش مربی گرامی محسن نیک روش گرد آوری و تألیف شده است.

هر زمان صعودهایی که با همنوردان از دیواره سرتاق مسیر قدیمی داشته ام تنها اطلاعاتی که از این مسیر در ذهنم جاخوش کرده کارگاه سوم است که نام آمایه با چکش کنده کاری شده و نه تنها برای من برای بیشتر سنگنوردانی که از این مسیر صعودی داشته اند همیشه از این دلاور یادی شده است ، آری آمایه از گشایندگان مسیر قدیمی ست و نقشی تأثیرگذاردر تاریخ کوهنوردی و غارنوردی کرمانشاه در دهه‌ی پنجاه داشته است.

باور کنید تا قبل از چاپ این کتاب اطلاعات محدودی از تاریخ کوهنوردی کرمانشاه در دهه‌های چهل و پنجاه در اذهان عمومی بود و هنوز هست. ای کاش در دهه پنجاه عزیزانی که با آمایه هم قدم و یا همنورد بوده اند لااقل در دهه ی شصت از طریق گفتمان ، فعالیت های ابوالقاسم آمایه و حتی فعالیت های خودشان را برای ارتقای دانش کوهنوردی دیارمان مطالبی شفاهی یا کتبی در اختیار محافل کوهنوردی می گذاشتند.

با وجود این بعد از چهل سال کتابی با گرد آوری و تالیف محسن نیک‌روش مطالبی در خور تحسین از فعالیت ها و تلاش های غارنوردی و کوهنوردی به چاپ مجدد رسیده است. خوانش این اثر ارزشمند را به همه عاشقان غارنوردی و کوهنوردی پیشنهاد می کنم.

یاد آوری : کتاب" بیستون بهشت پنهان سنگ نوردان جهان " تالیف محسن نیک‌روش اولین کتاب ایشان است که در سال ۱۳۹۳چاپ شده است.

محمد امجدیان پیشکسوت کوهنوردی

کد خبر 16073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha