به بهانه انتشار کتاب «جدولِ سنگ» / محمد امجدیان

سرویس کرمانشاه _ محمد امجدیان از چهره های باسابقه فرهنگی و ورزشی کرمانشاه به مناسبت انتشار کتاب "جدول سنگ" اثر استاد محمدباقر عیوضی از پیشگامان و پیشکسوتان برجسته کوهنوردی، به معرفی این اثر پرداخته است که در ادامه می خوانید:

خبرگزاری کردپرس _ در ایران تولید محتوا و چاپ کتاب کاری طاقت فرساست، از ابتدا می بایست با عشق هم قدم شد و عاشقانه خواند و عاشقانه نوشت. نوشتار خوبی که در آستانه ی چاپ می رسد، حاصل چکیده ی روح، جسم و ذهن نویسنده است که در قالب کتاب درمی آید و با افتخار عرض اندام معنوی می کند و این ارزش معنوی را با هیچ معیاری نمی توان سنجید، مگر با گوهر قابل قیاس باشد.

به بهانه انتشار کتاب «جدولِ سنگ» / محمد امجدیان

بعضی از دولت ها فقط از جنبه اقتصادی به این موضوع نگاه می کنند و چه بسا یکی از علل شکست هر فرهنگی از جمله صنایع فرهنگی آن همین دیدگاه باشد، آموزش غلط و عدم امکانات و کمبود زیرساخت های فرهنگی در امر تعلیم و تربیت، و این یکی از نمونه های است که دولت در این راه سرمایه گذاری فرهنگی نمی کند. کتابی که چاپ می شود، طی مراحلی از ناشر به دست مخاطب می رسد و در این بین قشر کتابخوان فقط نظاره گراست تا خریدار و دغدغه ی بعضی از نویسنده گان بحث و نگرانی فروش کتاب است، که آیا کتاب به فروش می رسد یا نه؟ البته ناگفته نماند که کتاب خوب هیچوقت بر زمین نخواهد ماند و مخاطب خاص خود را دارد، آن هم مخاطبینی که مجبورند کتاب مورد نیاز خود را به هر قیمتی تهیه کنند.

به هرحال نویسنده اگر یک سری موانع های مادی ومعنوی را با جان ودل نخرد، کلاهش پس معرکه است، تنها راه نجات او عشق است و تحمل رنج، به قولی سعدی:

تا رنج تحمل نکنی گنج نبینی
تا شب نرود صبح پدیدار نشود

 و در این راه همانطور که می دانید گاهی نویسنده باید کلی خون دل بخورد و عمرش را صرف نوشتن کند تا کتابش را بنویسد، بعد با وجود مخاطبان عام و خاص ضعف و قوت کتاب و مسئله نقد پیش می آید، که البته نقد یک اثر بزرگ کار منتقدین زبردست است و فایده نقد صادقانه بسیار.

همانطور که گفته شد فعالیت فرهنگی برای دولت چندان اهمیت ندارد و از جنبه ی اقتصادی به موضوع چاپ کتاب و کالاهای فرهنگی نگاه می کند و کارش کسب سود و سانسور است.

و اما در خصوص زیرساخت های فرهنگی از جمله: تئاتر، سینما، رادیو، تلویزیون، صنایع دستی، تولید کالاهای فرهنگی و غیره که حتی متولیان فرهنگ هم مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی خودشان مانده اند که در این زمینه چکار کنند. در خصوص مشکلات اجتماعی و معیشتی هم فقر یقه مردم را فشرده و سال هاست در راستای فعالیت های فرهنگی در امر تعلیم و تربیت برای بهبود آموزش صحیح نونهالان، نوجوانان و جوانان هنوز برنامه ریزی درست و حساب شده ای برای پیشرفت فرهنگ و هنر ارائه نشده است.

از بُعدی دیگر نیز در داخل کشور نویسندگانی داریم که گاهی برای چاپ کتاب به راحت حجمی از کاغذ را تحویل ناشر می دهند و کتابشان بدون وسواس و حرص وجوش خوردن چاپ می شود و برایشان مهم نیست که آثار تولید شده فروش برود یا نرود، و تعهدی نیز در قبال فرهنگ این مرز وبوم ندارند و در این زمینه هدف فقط پُز دادن است که بگویند فلانی صاحب چند آثار است، خوب به هر حال کتاب بد هم آینه ای است که ضعف واژه ها را در آن می توان مشاهده کرد و نوشتار خوب را از بد تشخیص داد و خود را در آینه واقعیت دید.

همانطور که اشاره شد کتابِ خوب چکیده روح و ذهن نویسنده است که ارزش معنوی آن را با هیچ معیاری قابل سنجش نیست.
و در اینجا نیز موضوع بحث ما چاپ کتاب های کوهنوردی، سنگنوردی است (تاریخ و ادبیات کوهنوردی ایران) که تخصصی و فنی است، بدین معنا که نویسندگان چنین کتاب هایی به علم فنآوری اطلاعات آگاه و به روز هستند و سالها در دل کوهستان در فصول مختلف با اجرای برنامه های کوهنوردی وسنگنوردی، در صعودها و فرودها آبدیده شده اند، طرح و برنامه، کنکاش، تحقیق، پژوهش، مدیریت، سرپرستی، سازماندهی تیم ها را برعهده داشته اند و چشم اندازی برای آینده در دستور کار خود در پیش روی داشته و پله، پله با سنگ و صخره عجین و گیره به گیره، رول به رول، میخ به میخ و با استفاده از ابزارهای پیشرفته، متحرک و ثابت صعود و گشایش مسیر کرده و شاگردانی در کنارش هم رشد کرده اند.

در این راستا کتاب "جدول سنگ" دومین کتاب از استاد محمد باقر عیوضی است که به تازه گی از زیر چاپ بیرون آمده و خواندن آن را برای همنوردان فرهیخته و علاقه مند به کوه و کوهنوردی پیشنهاد می کنم. به نظر من در واقع  کتاب جدول سنگ دایرهٓ المعارفی است از شناسنامه مسیرهایی که با جان و دل گشایش شده، البته ایشان از چهره های پر کار و شناخته شده ی کوهنوردی ایران است و قلم من در وصف ایشان کم می آورد.

" جدول سنگ" از استاد محمد باقرعیوضی از  کتاب های خوب است که خود نویسنده در کوه و کوهستان به کار و فعالیت و گشایش مسیر اقدام نموده و هم سو با مربیگری و آموزش بی وقفه و بی دریغش در عرصه سنگنوردی خوب درخشیده است.

کتاب "جدول سنگ" حاصل نیم قرن و اندی فعالیت مداوم استاد است که باهزینه شخصی در کار گشایش مسیر ها اقدام نموده و ایشان با همنوردان فراوانی با درجه و خصوصیات اخلاقی متفاوتی با لمس سنگ و انُس دیرینه با چین و شکن های چکادها دست و پنجه نرم کرده و صعود فرود نموده و با کوهی از حوصله، عشق، صبوری در این راه عمر گرانبها گذاشته و به کوهنوردی این مرزو بوم در خیلی موارد زندگی بخشیده و در تاریخ پر افتخار کوهنوردیِ کشور از جایگاه ویژه ای بر خوردار است، فعالیت استاد سرشار از دانش، معرفت، اخلاق نیکو و فنون علمی ست و خیلی از سنگنوردان و کوهنوردان از تجاربش کسب تجربه و کسب فیض کرده و او را سلطان صخره ها نامیده اند.

کد خبر 2764278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha