اردوغان و باغچه لی عزم خود را برای شکست سخت اپوزیسیون در انتخابات ماه مارس جزم کرده اند

سرویس ترکیه - اردوغان و باغچه لی برنامه های خود را برای پیروزی در انتخابات ماه مارس و باز پس گرفتن شهرهای از دست رفته مانند استانبول، آنکارا، آدانا و مرسین، با استفاده از آشوب در اپوزیسیون آغاز کردند.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان دو روزی پیش با رفتن به خانه شریک  خود در ائتلاف جمهور، با دولت باغچه لی رئیس حزب حرکت ملی دیدار کرد. این دیدار پس از برگزاری نشست داخلی حزب عدالت و توسعه (AKP) برگزار شد که اردوغان در آن دستورهای لازم برای آمادگی برای انتخابات ماه مارس را صادر کرده بود.

برگزاری کنگره AKP و تغییرات در راه برای این حزب

اردوغان در هفته ای که گذشت در نشستی که با حضور اعضای مجلس حزب، شورای تصمیم گیری و دیگر مقامات AKP برگزار شد، دستورات لازم برای آغاز فرایند شرکت در انتخابات شهرداری ها را که در ماه مارس برگزار می شود، صادر کرد. 

اردوغان کار انتخابات را با ارزیابی شهرهایی که در دور قبلی انتخابات به دست احزاب دیگر افتاده اند آغاز کرد. او دستور داد تا تحقیقات برای شناسایی و انتخاب نامزدهای مناسب برای استان ها و شهرهایی که در دست ائتلاف جمهور نیستند، آغاز شود.

در این نشست تصمیم به برگزاری چهارمین کنگره بزرگ AKP در روز هفتم اکتبر گرفته شد. آنگونه که خبرنگار دویچه وله ترکی تحلیل کرده است، در این کنگره قرار است تغییرات بزرگی در مدیریت AKP ایجاد شود و راه برای انتخابات شهرداری ها فراهم شود.

تیم راهبری AKP نیز روز گذشته نشستی را برای بررسی مقدمات برگزاری کنگره بزرگ حزب برگزار کرد.

دیدار اردوغان و باغچه لی و تداوم ائتلاف برای انتخابات ماه مارس

یک روز پس از برگزاری نشست سران AKP، اردوغان به دیدار شریک سیاسی خود دولت باغچه لی رفت.  در این دیدار که در خانه باغچه لی برگزار شد و یک ساعت به طول انجامید، دو رهبر حزب حاکم درباره برگزاری انتخابات شهرداری ها گفتگو کردند.

هفته گذشته مرال آکشنر رهبر حزب خوب و یکی از احزاب ائتلاف ششگانه اپوزیسیون ترکیه، ضمن اعلام این خبر که حزب خوب به طور مستقل در انتخابات شهرداری ها شرکت خواهد کرد، به سران احزاب دیگر نیز پیشنهاد داد تا آنها نیز همین کار را بکنند. پس از آن، دولت باغچه لی استاد سابق آکشنر، اعلام کرد که پیشنهاد آکشنر چیزی نیست که ارزش جدی گرفته شدن داشته باشد.

آنگونه که خبرنگار جمهوریت می گوید، این موضوع در دیدار بین اردوغان و باغچه لی نیز مورد بحث قرار گرفت و در نهایت قرار بر آن شد تا اردوغان در روزهای آتی به طور رسمی از شرکت ائتلاف جمهور در انتخابات شهرداری ها در ماه مارس خبر دهد.

مقامات AKP نمی خواهند کلان شهرها را به MHP بدهند

اخبار منتشر شده در رسانه ها حاکی از این هستند که در دیدار رهبران ائتلاف جمهور، قرار بر این شده است که پس از برگزاری کنگره AKP در 7 اکتبر، اعضای هیات AKP و MHP که با از سوی رهبران دو حزب منتصب شده اند، گرد هم آمده و بررسی های خود را برای انتصاب نامزدهای شهرداری ها برای 30 کلان شهر و 51 شهر مرکز استان و شهرستان آغاز کنند. 

در این رستا انتظار می رود که رهبران دو حزب اصلی ائتلاف جمهور با احزاب کوچکتر شریک این ائتلاف مانند حزب رفاه نو و هداپار نیز نشست هایی را برگزار کنند.

همچنین در جلساتی که قرار است برگزار شود، این موضوع که آیا نامزد شرکت کننده در انتخابات شهرداری ها باید از حزب AKP باشد یا MHP مورد بحث قرار خواهد گرفت. با این حال، در حال حاضر نظر مقامات AKP بر این است که غیر از مانیسا نباید دیگر کلان شهرها به MHP واگذار شود.

آنها اعتقاد دارند که از دست رفتن آدانا و مرسین در انتخابات قبلی و واگذاری آن به احزاب اپوزیسیون به این دلیل بوده که نامزد شهرداری ائتلاف حاکم از MHP معرفی شده بود.

نامزد شهرداری آنکارا احتمالا از ملی گرایان ترک است

پیش بینی می شود که تمرکز شدید اردوغان و باغچه لی در این انتخابات بر روی گرفتن دو کلان شهر استانبول و آنکارا از دست حزب جمهوری خواه خلق (CHP) باشد. اگرچه دولت باغچه لی حمایت تام خود را از نامزد AKP در این دو شهر اعلام کرده است، با این حال اردوغان نظر باغچه لی را به ویژه درباره نامزد شهرداری آنکارا خواهد پرسید. همچنین به دلیل پیشینه ملی گرایانه منصور یاواش شهردار محبوب آنکارا، پیش بینی می شود که اردوغان و باغچه لی فردی را با پیشینه ملی گرایانه در برابر گزینه یاواش قرار دهند. یعنی احتمال این وجود دارد که نامزد نزدیک به ملی گرایان ترک برای این شهر انتخاب شود.

استفاده از وضع نا به سامان اپوزیسیون

دو ماه ایلول و اکیم (سپتامبر و اکتبر) دو ماه بسیار سرنوشت ساز برای انتخابات آتی هستند. ماه هایی که در آن تکلیف ریاست برخی از احزاب مانند CHP مشخص خواهد شد و تغییرات اساسی، آنگونه که رهبران این احزاب قول داده اند، در احزابی مانند CHP و AKP رخ خواهد داد. 

با وجود این که حزب خوب تصمیم خود برای شرکت مستقل در انتخابات را رسمی کرده است، اما هنوز امیدهایی وجود دارد که رهبران این دو حزب با اعمال سیاست های درست، چینی شکسته اپوزیسیون را بند زده و آن را دور هم جمع کنند. در غیر این صورت آنچه که دیده می شود، از دست رفتن کلان شهرهای اصلی مانند استانبول، آنکارا، آدانا و مرسین و نابودی بیش از پیش اپوزیسیون در ترکیه است. 

کنگره حزب چپ سبز حزب جایگزین HDP هم به زودی برگزار می شود و تکلیف رؤسای جدید حزب اصلی مورد حمایت کردها نیز مشخص خواهد شد.

با توجه به آشوب و درگیری داخلی در همه احزاب اپوزیسیون، و عدم سازماندهی در این احزاب، آنگونه که دیده می شود، AKP و  MHP بر روی سازماندهی و کار سیستماتیک برای پیروزی حداکثری در این انتخابات متمرکز شده اند. آنها همچنین با آغاز زودهنگام تبلیغات انتخاباتی و کار بر روی کاهش اثرات بحران اقتصادی تلاش دارند تا اعتماد مردم را بیش از پیش جلب کنند.

حال باید دید آیا احزاب اپوزیسیون می توانند خود را دوباره از نو برای انتخابات دشوار پیش رو آماده کنند یا نه.

کد خبر 2760259

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha