قانون اساسی ترکیه باید حق مدیریت خود را برای کردها به رسمیت بشناسد

سرویس ترکیه - صلاح الدین دمیرتاش در دفاعیات خود در دادگاه خواستار نگاشته شدن قانون اساسی دموکراتیک و داده شدن حق آزادی بیان و آزادی خود مدیریتی برای مردم کرد در ترکیه شد.

به گزارش کردپرس، صلاح الدین دمیرتاش، سیاستمدار در بند کُرد و رئیس مشترک پیشین حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در دفاعیات خود در دادگاه کوبانی راه حل هایی را برای حل مسئله کرد ارائه داد و خواستار به رسمیت شناخته شدن حق آزادی بیان، آزادی سخن گفتن به زبان مادری، و حق مدیریت بر خود برای کردها در کردستان ترکیه شد.

دمیرتاش در دفاعیات خود در دادگاه کوبانی با بیان این که همه تصاویر او در جریان روند مذاکرات صلح در قندیل به عنوان مدرک جرم به پرونده اضافه شده است، گفت: «طبیعتاً هیأت امرالی با قندیل (سران PKK) دیدار کرد. آن زمان این موضوع از نظر همه عادی بود، اما امروز به عنوان جرم مطرح می شود. آنچه مهم است درک سیاست است.»

یکی از اتهامات من نام بردن از اوجالان و روند صلح است

دمیرتاش با بیان اینکه حتی سخنرانی او در کنگره حزب صلح و دموکراسی (BDP) نیز به عنوان جرم در پرونده درج شده است، گفت: «ما اگر در کنگره حزب درباره سیاست های خود سخن نگوییم پس چه کار می کنیم؟ آنها مرا متهم کرده اند که چرا از آقای اوجالان نام برده ام و از روند صلح سخن گفته ام. (قوه قضائیه و دولت ترکیه) هر سرود کُردی را به عنوان مارش PKK در نظر می گیرد.»

ما PKK را به عنوان سازمان تروریستی نمی شناسیم

او گفت: «در مصاحبه ای که با یک روزنامه آلمانی داشتم گفته ام که ما PKK را به عنوان سازمان تروریستی نمی شناسیم، آنها (قوه قضائیه و دولت ترکیه) همین سخنان را به عنوان مدرک جرم موضوع اتهام قرار داده اند.»

او دولت ترکیه را به عنوان مسئول اصلی برای حل مسئله کرد شناخت و گفت: «سلاح ها باید زمین گذاشته شوند، اولین گام موثر را باید دولت بردارد و برای تحقق صلح تلاش کند.»

قانون اساسی ترکیه باید حق مدیریت بر خود را برای کردها به رسمیت بشناسد

دمیرتاش در بخشی از دفاعیات خود 7 پیشنهاد را برای حل مسئله کُرد در ترکیه برشمرد:

«1- پایان مبارزه مسلحانه باید با مذاکره با طرفین درگیری تضمین شود. با وضع مقررات حقوقی در این زمینه باید به نتایج سریع، مؤثر و دائمی رسید.
 
2- باید تمامی موانع قانونی و بوروکراتیک بر سر راه سیاست ورزی دموکراتیک برداشته شود. برگزاری تظاهرات، اعتصابات، راهپیمایی ها، تجمعات، همچنین آزادی اجتماعات و آزادی بیان باید با استانداردهای جهانی هماهنگ شود.
 
3- راه حل نهایی مسئله کُرد را باید در مجلس ترکیه جستجو کرد. از این نظر، همه احزاب سیاسی یکی از طرف های داخل در روند حل مسئله هستند. نه تنها حل مسئله کرد، بلکه همه مسائل اجتماعی باید با قانون اساسی جدید، آزادی خواهانه و مدنی حل شوند.
 
4- قانون اساسی باید کردها را به عنوان یک ملت به رسمیت شناخته و به آنها حق استفاده آزادانه از زبان مادری خود در تمامی عرصه های اجتماعی، حفظ و توسعه تاریخ و فرهنگ خود، آزادی سازمان دهی با هویت خود را داده و حق خودمختاری کردها را به رسمیت بشناسد. 
 
5- بررسی زخم های گذشته و جنایت های انجام شده (علیه کردها و دیگر اقلیت ها) و حصول اطمینان از رویارویی (حکومت) با حقیقت.

6- کنار گذاشتن ایدئولوژی رسمی و تحمیل تاریخ رسمی و سازماندهی مجدد حکومت با تاریخ بر اساس مستندات علمی، عینی و بر اساس الگوی جمهوری دموکراتیک.
 
7- ترک پرونده های کیفری ناشی از مسئله کرد. لغو قانون مبارزه با تروریسم (TMKK) و آزادی تمامی زندانیان سیاسی.»

ترکیه کردها را در آغوش بگیرد ماموریت خود را در ایجاد صلح در منطقه به انجام رسانده است

دمیرتاش در ادامه یک بار دیگر با تاکید بر استقرار جمهوری دموکراتیک در ترکیه خواستار کنار گذاشته شدن سیاست مبتنی بر تحمیل تاریخ رسمی از سوی حکومت، برچیده شدن دادگاه های کیفری حرایم سنگین علیه کردها به واسطه مسئله کرد و آزادی زندانیان سیاسی شد.

دمیرتاش گفت: «در صورتی که حکومت ترکیه کردها را در آغوش بگیرد ماموریت خود را در ایجاد صلح در منطقه به انجام رسانده است. همه کردها به ویژه میلیون ها کرد ساکن سوریه، عراق و ایران، تقویت دموکراسی و اقتصاد ترکیه را تضمین خواهند کرد. مهمتر از همه، هیچ کشتاری در ترکیه رخ نخواهد داد و تشییع جنازه جوانان دل مادران و پدران را به درد نخواهد آورد.»

ما کردها خواستار همزیستی مسالمت آمیز با سایر شهروندان ترکیه هستیم

دمیرتاش با مخاطب قرار دادن «برادران ترک خود» در ترکیه، گفت: «ما کردها از همزیستی مسالمت آمیز در همه جا از ادیرنه، ازمیر، سامسیون؛ کرشهر تا آنکارا، در 81 استان مختلف ترکیه حمایت می کنیم. ما فقط خواستار تضمین سیاسی برای احترام به زبان، فرهنگ و اراده سیاسی خودمان هستیم. اینها طبیعی ترین، اساسی ترین و انسانی ترین حقوق ما به عنوان مردم است. اگر مردم ترکیه خود را برادر ما کردها می بینند، باید قوی تر و با اراده تر از ما از حقوق مردم کرد دفاع کنند. اکنون باید مشکلات هویتی، اعتقادی، و فرقه ای خود را حل کنیم و دست به دست هم با فقر و بیکاری مبارزه کنیم. مبارزه طبقاتی واقعی مبارزه برای کار و نان است. ما تاکنون تلاش کرده‌ایم که هر دو مبارزه را در هم تنیده انجام دهیم، اما اگر مشکلات هویت ملی و اعتقادی حل شود، می‌توان مبارزه طبقاتی را قوی‌تر انجام داد.»

ما کردها حتی از جان خود نیز برای تحقق صلح می گذریم

او با درخواست از احزاب سوسیالیست و چپ گرای ترکیه به ویژه دم پارتی خواست تا در تحقق صلح پایدار تلاش موثر و مبتکرانه ای داشته باشند و گفت: «ما مردم کرد 150 سال است که به دنبال راه حل برای مسئله کرد هستیم و بهای سنگینی برای آن پرداخته ایم. این دادگاه یکی از آنها است. وقتی به پایان این پرونده می رسیم، می خواهم یک بار دیگر با تمام وجود این را بگویم: بگذار بهایی که می پردازیم منجر به تحقق صلح شود، ما حتی از جان خود خواهیم گذشت.»

محاکمه شدن افتخار من است

رهبر در بند کرد با بیان این که «محاکمه شدن در این دادگاه، افتخار من است»، از همه اعضای خانواده، مشاوران، وکلا و دوستان خود برای همراهی اش تشکر کرد. دمیرتاش آرزو کرد که در دنیایی آزاد یکدیگر را دیدار کنند.

منبع: پایگاه رسمی اینترنتی HDP

ترجمه و تلخیص: کردپرس- شقایق کمالی

کد خبر 2765548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha