کتاب نقاشان کرمانشاه اثری ماندگار در دنیای هنر

سرویس کرمانشاه _ آیین رونمایی از کتاب نقاشان کرمانشاه به عنوان یک اثر فاخر و ماندگار با حضور هنرمندان و اهل قلم و ادب و شعر و موسیقی برگزار شد.

به گزارش کردپرس؛ روز سه شنبه پانزدهم اسفندماه در شهر کرمانشاه مراسم رونمایی از کتاب نقاشان کرمانشاه با حضور هنرمندان و اهل قلم و ادب و شعر و موسیقی با شکوه برگزار و با استقبال عمومی مواجه شد.

کتاب نقاشان کرمانشاه اثری ماندگار در دنیای هنر

این حرکت به دلایلی بارز یکی از حرکات فرهنگی، هنری و پژوهشی است که آنرا تولدی دیگر یا تولد اول در حوزه پژوهشی تاریخی هنری در استان کرمانشاه باید بر شمرد؛ زیرا چنانکه در مقدمه گران‌سنگ  تحقیقی، تاریخی و تحلیلی کتاب نقاشان کرمانشاه به قلم دکتر محمد علی سلطانی آمده است؛ بطور مدون سابقه قبلی نداشته است و تکرار مکررات نیست و همانطور که مقدمه آن پنجره ای تازه بر سنگ نگاره‌های طاق بستان و سندیت و نیز تعالی هنر نقاشی در کرمانشاه کهن دارد پژوهش کم نظیر و کامل کتاب نیز روند نقاشی اروپایی را که به گواه مقدمه این کتاب باید آنرا مکتب نقاشی ایرانی (طاق بستان) نامید از دیرباز تا امروز در معرض دید هنرمندان و پژوهشگران و ایران‌شناسان قرار داده است.

 این کتاب نفیس را دو بانوی هنرمند و پژوهشگر مریم ودودیان  و  زهرا پورخوش تالیف و چاپ و نشر نموده‌اند که در این بعد نیز برای حوزه فرهنگ کرمانشاه قابل توجه و تامل می تواند باشد.

  حق این بود که رسانه های صاحب دغدغه فرهنگی و مدافع جایگاه زن و حضور زنان به ویژه در کرمانشاه در آستانه روز جهانی زن برای معرفی و گزارش و خبر این حرکت و تلاش ماندگار بیشتر انصاف و عدالت را رعایت می کردند. این دو بانوی خلاق تمامی بار تالیف و چاپ و نشر را بدون هیچ تبلیغ و تظاهر و هیاهوی بر دوش داشته اند و کتابی خلق کرده اند که حاصل طرح و تحقیق و هنر خودشان است، کتابی تازه با موضوعی تازه تر که علاوه بر نفاست چاپ یک سند پژوهشی و تاریخی است و به تایید( پدر تاریخ کرمانشاهان )؛ دکتر محمد علی سلطانی در هیچیک از استان های کشور تا آنجا که دیده شده است مشابهی ندارد.

کتاب نفیس نقاشان کرمانشاه در قطع خشتی وزیری با کاغذ گلاسه و چاپ تمام رنگ و صحافی و جعبه حفاظ ویژه به دو زبان فارسی و انگلیسی شامل احوال و آثار سیصد ۳۰۰ نقاش کرمانشاهی از دیرباز تا امروز  چاپ و منتشر شده است  و می‌توان گفت موفق ترین کار پژوهشی تاریخی هنری استان کرمانشاه در سال ۱۴۰۲ شمرده می شود که نیاز حوزه تحقیقی و هنری و تاریخی استان بوده است.

در آستانه بهار قرآن و سال نو به مولفان و دست اندر کاران این اثر باید تبریک گفت و هنر مندان و پژوهشگران و مسئولان را از این زحمت به انجام رسیده و تولد ارزنده  خبردار نمود.

کد خبر 2767977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha