خشکسالی در ایران همچنان پابرجاست

سرویس ایران-گفته کارشناسان حوزه آب باوجود بارش های نرمال در ایران در سال آبی؛ به دلیل اینکه میزان برداشت ها بیشتر از میزان بارندگی است؛ حشکسالی کاهش نیافته و همچنان پابرجا است.

به گزارش خبرنگار کردپرس، گرچه بارندگی در اواخر زمستان سال گذشته و بهار امسال خوب بود و بسیاری را خوشحال و امیدوار کرد اما باتوجه به اینکه میزان برداشت ها از آب های زیرزمینی چندین برابر بارندگی هاست این امیدواری به رفع خشکسالی و ذخیره آبخوان ها چندان دوام ندارد.

در همین زمینه به گفته کارشناسان حوزه آب علیرغم بارش ها همچنان خشکسالی نسبی داشته و به لحاظ تامین آب محدودیت داریم. دلیل آن هم این است که منابع آب بیش از اندازه به بخش‌های مختلف خصوصا بخش کشاورزی تخصیص پیدا کرده است.

«مهدی قمشی» در گزارشی منتشر شده در انرژی پرس درباره اوضاع آبی در سال جاری بیان کرده «در حال حاضر شرایط آبی در غرب کشور تقریبا نرمال و در بخش‌های زیادی خصوصا شرق کشور زیر نرمال است ولی هنوز ناامید نیستیم چون بارش‌هایی پیش‌بینی شده و باید امیدوار بود که بقیه نقاط کشور هم شرایط نرمالی را داشته باشند».

از نظر او به طور کلی حتی در سال نرمال هم به خاطر بار مصرفی که روی منابع آب ایجاد شده و روز به روز هم بیشتر می‌شود، همچنان خشکسالی نسبی داشته و به لحاظ تامین آب محدودیت داریم. دلیل آن هم ای استن که منابع آب بیش از اندازه به بخش‌های مختلف خصوصا بخش کشاورزی تخصیص پیدا کرده، بنابراین در سال نرمال انتظار اوضاع خوب آبی نباید داشت.

این کارشناس حوزه آب تاکید کرد «شرایط کنونی که به لحاظ آبی با آن دست به گریبان هستیم؛ طبیعی است زیرا با منابع آب درست رفتار نکردیم و برنامه‌ریزی درستی نداشتیم به همین دلیل هم خشکسالی انسان‌ساز را تجربه می‌کنیم و باتوجه به اینکه به لحاظ مدیریت منابع آب دچار مشکلات بوده‌ایم و آب را بیش از حد به بخش‌های مختلف اختصاص داده‌ایم در سال نرمال هم نباید منتظر وضعیت نرمال باشیم و خشکی نسبی در بخش‌های مصرف خواهیم داشت».

مطابق سخنان «قمشی» در کشور ما بار بیش از حدی بر منابع آب سوار شده نتیجه اینکه منتظر وضعیت عادی نیستیم حال آنکه اگر بدرستی مدیریت و تخصیص داده می‌شد شرایط خشکسالی را بدون دغدغه می‌توانستیم پشت سر بگذاریم اما این اتفاق نیفتاده و اکنون منتظر اعلام خشکی در برخی بخش‌ها هستیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به تداوم و گسترش فرونشست در سطح کشور گفت «به خاطر نبود تعادل در تغذیه آب‌های زیرزمینی و برداشت‌های بی‌رویه سال‌هاست که تعادل آب‌های زیرزمینی به هم خورده، ما به طور متوسط سالی ۵ میلیارد متر مکعب از آب‌های زیرمینی را به صورت مازاد توان برداشت می‌کنیم، بنابراین انتظار حل شدن مسئله فرونشست را نداشته باشیم مگر اینکه در برداشت از منابع آب زیرزمینی تجدیدنظر صورت گیرد، ضمن اینکه از نظر بارش‌ها سال زیر نرمال هستیم بنابراین وضعیت آب زیرزمینی عادی نیست ضمن اینکه بارگذاری هم بیش از حد است».

به گفته «مهدی قمشی» حتی در سال‌های فرانرمال بارشی هم منتظر تغییر در آب‌های زیرزمینی نیستیم چون برداشت‌ها بیش از توان است و تا سیاست‌ها و مصرف آب زیرزمینی مدیریت نشود، چاه‌های غیرمجاز مسدود نشوند و استفاده از آب‌های زیرزمینی مدیریت نشود منتظر معجزه نباشیم و مخاطرات همچنان تداوم خواهند داشت. /

کد خبر 2769953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha